Gå til innhold

Hjemmelaget pasta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen m erfaring???? Har hatt en sånn pastamaskin stående i skapet i sikkert to år, og nå VIL jeg lage pasta!!!! Basta!!!!

Alle oppskrifter, tips og gode råd mottas m takk! Er d noe spes jeg må passe på? Skal deigen ligge kaldt før den går i maskinen? Er den vanskelig å kjevle ut? Er d greit å få til sånne passe tykke tagliatelle????? I det hele tatt....er totalt grønn på dette området!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke prøvd etter at jeg snakket med en venninne som mente det var for mye mas å lage pasta selv. Hun synes det var for mye jobb. Ikke vet jeg, men jeg vil gjerne høre dine erfaringer når du har prøvd. Jeg har pastabok med oppskrift, men det hjelper liten når jeg sitter på jobb :blunke:

Skrevet

Jeg syntes det var noe klin!

Men ja - det er lurt å holde deigen så kald som mulig - og sørg for mye albuerom omkring deg!!!

Suz

Skrevet

Dette var jo ikke akkurat det mest inspirerende jeg har lest.... :o :ler:

Skrevet
Dette var jo ikke akkurat det mest inspirerende jeg har lest.... :o  :ler:

Unnskyld... :(

Trøsten får være at det smakte innmari godt!!! :ler:

Skrevet

Jeg synes ikke det er klin. Synes faktisk at det går kjapt og greit og lage egen pasta (men så er jeg fordømt flink også da ;-))

Har ikke oppskrift her, for jeg sitter på kontoret. Men du kan sikkert søke frem en standard pastaoppskrift på web som er grei å bruke.

Det beste tipset jeg kan gi deg er å bruke durumhvete (Tipo 00) i deigen. La deigen hvile i kjøleskapet minsta 1/2 time før du begynner å jobbe med den. Bruk en den mel på arbeidsbord og på deigen underveis. Da går alt som en drøm :-)

Skrevet

Hvor får man tak i Durumhvete? *fikk lyst til å lage pasta også nå* :roll: :D

Skrevet

Veldig enkelt: 100g durumhvete og 1 egg pr pers. Bare bland og putt i maskinen. Men legg deigen i en pose imens, så den ikke trøker ut før du får brukt den. Det kan være lurt å spre strimlene/platene utover, så de ikke klisser seg sammen. Lykke til. :D

Skrevet

Durumhvete kjøper jeg forresten i en Maxi-butikk, men det finnes sikkert i mange av de store butikkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...