AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #1 Skrevet 17. april 2011 Heia. Samboeren min og jeg er invitert i et pakistansk bryllup, og siden vi aldri har deltatt på slike festligheter før har vi to spørsmål som vi håper noen kan svare på=) Vi skal gi penger i gave, men hvor mye er det vanlig å gi? Hvordan skal man kle seg? Samboeren min skal gå i tradisjonelle pakistanske klær og dress, men jeg er litt mer usikker på hva som er riktig skikk og bruk knyttet til kvinnens bekledning. Noen råd vedrørende dette?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Kan du ikke spørre bruden? Hun har sikkert bedre kunnskap om det enn vi har.
Alvina Skrevet 17. april 2011 #3 Skrevet 17. april 2011 Gå i det du ville valgt i hvis et norskt par giftet seg, forutsett at bryllupet er i Norge da. Selv i de mest ytterliggående muslimske land, bærer ikke kvinner slør når familie møtes og hvorfor skal du gjøre det eller tenke på å gjøre det. De jeg kjenner fra pakistan vet at norske damer ikke går i burka, og knapt noen av deres damer gjør det heller.
leirbål Skrevet 17. april 2011 #4 Skrevet 17. april 2011 Gå i det du ville valgt i hvis et norskt par giftet seg, forutsett at bryllupet er i Norge da. Selv i de mest ytterliggående muslimske land, bærer ikke kvinner slør når familie møtes og hvorfor skal du gjøre det eller tenke på å gjøre det. De jeg kjenner fra pakistan vet at norske damer ikke går i burka, og knapt noen av deres damer gjør det heller. Jeg tror ts mente om det er viktig å ha en kjole til under knærne, dekke til skuldre ol. Det er alltid fint å vise respekt for de som inviterer til bryllup. 1
Alvina Skrevet 17. april 2011 #5 Skrevet 17. april 2011 Ja, man bør kle seg som i en gravferd, men hvis burka er vanlig må man helst ikke gå i nettingstrømper. Kle seg som i en konfirmasjon, er vel en grei regel som fungerer.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Grei regel er ofte å dekke skuldre og knær, og kanskje ikke ha verdens dypeste utringning. Da burde du være safe. Pakistanske bryllup er ofte veldig fargerike, så tipset om å kle seg som du skulle i begravelse kan du se bort i fra. Spør bruden om du er i tvil. I Oslo bør det i allefall ikke være noe problem å få tak i en flott sari e.l. Skal menn og kvinner sitte sammen under middag osv så kan du gå ut i fra at dette er en moderne familie. Skal man sitte hver for seg så er de sikkert mer tradisjonelle.
Wonders Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 har hatt på meg shalwar kameez http://www.google.no/images?hl=no&client=firefox-a&hs=Xq6&rls=org.mozilla:nb-NO:official&q=shalwar+kameez&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1920&bih=953 og gitt 300 fra oss i gave. Sari er noe dritt å gå i og å få på seg. Stoffet er jo 5-6 meter jo... 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #8 Skrevet 18. april 2011 Jeg er ikke TS, men lurer: kan man gå i bunad?
FruN Skrevet 18. april 2011 #9 Skrevet 18. april 2011 Jeg er ikke TS, men lurer: kan man gå i bunad? Jeg ville tro det. Man stikker seg nok heller ut, men man dekker seg nok til i det vil jeg mene.
Wonders Skrevet 18. april 2011 #10 Skrevet 18. april 2011 (endret) ja, det er nasjonaldrakt så det kan du bruke. Jeg har også brukt nasjonaldrakten til Marokko, en Kaftan http://www.google.no/imgres?imgurl=http://1.bp.blogspot.com/_6XLbxR5X8mQ/SwFpTHTFWrI/AAAAAAAAADo/yxPNFDpxCyA/s1600/moroccan-wedding-kaftan-dress.jpg&imgrefurl=http://muslimbridalwear.blogspot.com/2009_11_01_archive.html&usg=__vjPc7m3JhIeYrEjZNPuXsMoe3K8=&h=524&w=524&sz=78&hl=no&start=24&sig2=umchsTfGMZEzd8G0_Fz0Vw&zoom=1&tbnid=ptEDK4shu3uUoM:&tbnh=153&tbnw=159&ei=EBesTf7tPIjvsgbCmMGJCA&prev=/search%3Fq%3Dkaftan%2Bmarokko%2Bwedding%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DhDS%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1016%26bih%3D754%26tbm%3Disch0%2C342&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=405&oei=CResTcHJEI-LswbMqJH7Bg&page=2&ndsp=23&ved=1t:429,r:4,s:24&tx=43&ty=75&biw=1016&bih=754 Selv om jeg er norsk er det ingen som sier noe spes på det... Bunad kan bli veldig varmt da... Noen bryllup er store og mye dans og mat. 300 stk er ikke uvanlig. Endret 18. april 2011 av Wonders 1
Linnea Adriana Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Det er viktig og ikke komme på, på egen hånd noe annet en skal ha på seg pga kultur, for blingser du, kan du blingse veldig og. Tror jeg… Jeg har vertfall gjort den feilen til noen andre en gang da jeg var yngre, de hadde en annen kultur, og hun fikk derfor en gave jeg trodde var mere riktig og syntes den passet perfekt. Hun som fikk den ble slik "hvorfor fikk jeg noe skikkelig stygt, mens andre fikk noe fint!" ”hun har jo ikke den stilen der, hvorfor kjøpte hund et her” ( hun sa ikke det sånn høyt med vilje men spurte sin søster om jeg var sur på henne /likte henne dårligere enn andre litt høyt) da hun rett og slett ble lei seg, ikke var det helt min egen stil heller (ikke så lett og forsvare da( kan liksom ikke si er det ikke slik dere liker da? Jeg sa ikke noe)) men jeg syntes den var veldig fin og passet så godt til henne men jeg sa ikke det. Blir litt som om en person har en helt annen klesstil og du kjøper noe du ikke ville kjøpt til en annen for de du mener det passer til den personen. Vedkommende kan føle seg litt gjort narr av. Kanskje liker de det norske litt mere enn du tror og? Andre pakistanske synes kanskje ikke det samme som de dere kjenner er fint. Blir og litt som om: En afrikaner lurer på hva hun skal kjøpe til en nordmann og spør en norsk person. Du hadde hatt bryllup og invitert noen fra Afrika, du hadde nok blitt glad om de pyntet seg i noe de selv syntes var fint? Hadde du ikke? Om de hadde hatt på seg noe kjedeligere og stygt i forhold til det de pleide fordi du var så kjedlig i klesveien og likte ikke farger hadde det kanskje ikke vært så stas for deg? De liker nok dere for dem dere er, spør dem til råds om dere lurer på noe(kanskje angående hvor dekket dere bør være), ha på dere noe dere synes er fint og gi en gave dere synes er fin De kan ikke forvente mer
Linnea Adriana Skrevet 20. april 2011 #12 Skrevet 20. april 2011 Har du bunad? Glemte det litt selv det er jo perfekt er det ikke? Det blir selvsagt annerledes enn dem men de er sikker inkluderende. Ikke tror jeg du bør satse på og bli pakistansk i en fei heller Og du trenger ikke være redd for at de skal spørre hvorfor hadde du ikke på deg den fine kjolen i bryllupet vårt Mange fra andre kulturer synes jo bunad er så flott! (Og der er jo og dekkende)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå