Gjest Jamme Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Denne oppskriften er veldig enkel og god!
skrue Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Man kan lage søtpotetmos. Denne bruker jeg alltid til and. 400 g søtpoteter Revet skall av en halv appelsin Saft av en hel appelsin 100 g smør Salt Skrell søtpotetene, del i biter og kok sammen med appelsinskall i usaltet vann. Bitene skal kokes til de er helt møre. Hell over i dørslag og vent en stund slik at mest mulig vann renner vekk og bitene damper vekk fuktighet. Fjern appelsinskallbitene. Ha så i egnet bolle og mos bitene. En stavmikser er godt egnet til dette. Rør inn smør og appelsinsaft. Smak til med salt.
Pingting Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Jeg synes ovnsbakte søtpotetbåter er godt som tilbehør (til alt fra biff til falafel til fisk). Skrell potetene og skjær i båter, ha over noen dråper olivenolje, salt og chilipulver i en eller annen variant du liker. Litt paprikapulver kan også være godt. Stekes på 200 grader i 20-30 minutter
Marshmallow Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Denne er supergod og enkel: 1 søtpotet pr person 1 torskefilet pr person Brokkolibuketter 400 ml kokosmelk Rød karripasta etter smak (1-3 ts) Revet kokos Skrell og skjær søtpotetene i ca 1 mm tykke skiver og legg i en ildfast form sammen med fiskefiletene og brokkolibukettene (evt andre grønnsaker etter smak og behag). Bland rød karripasta etter smak med en boks kokosmelk og hell over fisken, grønnsakene og søtpotetene.Strø over litt revet kokos. Bakes i ovnen på 200 grader i ca. 30 min.
Gjest Mauna Lee Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Har hørt noe rykter om at det skal være godt med ovnsbakte søtpoteter med marshmallows på. Er ikke det vanlig i usa til høytider? Selv synes jeg det høres merkelig ut... noen av dere som har prøvd det?
altsoja Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 Denne er supergod og enkel: 1 søtpotet pr person 1 torskefilet pr person Brokkolibuketter 400 ml kokosmelk Rød karripasta etter smak (1-3 ts) Revet kokos Skrell og skjær søtpotetene i ca 1 mm tykke skiver og legg i en ildfast form sammen med fiskefiletene og brokkolibukettene (evt andre grønnsaker etter smak og behag). Bland rød karripasta etter smak med en boks kokosmelk og hell over fisken, grønnsakene og søtpotetene.Strø over litt revet kokos. Bakes i ovnen på 200 grader i ca. 30 min. greit å skrive kor mangen gram poteten skal vere til per pers.siden søtpoteter kan vere alt fra 50 til 300 gram. samme gjelder torskefilet men det skal vere rumndt 200 gram.
Marshmallow Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 greit å skrive kor mangen gram poteten skal vere til per pers.siden søtpoteter kan vere alt fra 50 til 300 gram. samme gjelder torskefilet men det skal vere rumndt 200 gram. Sant at søtpoteter kommer i mange forskjellige størrelser, men jeg har fått oppskriften muntlig av en venninne og både hun og jeg bruker søtpoteter litt ettersom hvor sultne vi er. Det har funket greit... Bruker 150-200 g torsk pr person, altså en ferdig filet.
Zzyzx Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 Har hørt noe rykter om at det skal være godt med ovnsbakte søtpoteter med marshmallows på. Er ikke det vanlig i usa til høytider? Selv synes jeg det høres merkelig ut... noen av dere som har prøvd det? Jeg har prøvd søtpotetmos med marshmallows. Mosen i ildfast form med marshmallows på toppen og noen minutter under grillen. Det er veldig godt, men også veldig mektig. Det var for øvrig ett av tilbehørene til turducken, som er litt sånn sørstatsmat/comfort food. Det funka veldig bra, men man spiser jo bare et par spiseskjeer av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå