Gå til innhold

Har lagt på meg det siste året...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 167 cm og veide 60 kilo før, og føler at det er trivselsvekta. Nå er jeg imidlertid gått opp 3-4 kilo i løpet av det siste året.

Må innrømme at jeg spiser nok mer enn jeg gjorde før, så det har nok sin naturlige forklaring. Virker som om når magen er blitt vat til mer mat, så blir man mer sulten også..

Spørsmålet er: for å gå ned disse kiloene igjen, holder det å spise slik jeg gjorde før (da holdt jeg en stabil vekt på 60 kg), eller: må jeg spise mye mindre enn da jeg holdt meg stabilt på 60, for å gå ned i vekt?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Nå er du på kalorioverskudd i forhold til idealvekta...går du tilbake til kostholdet du hadde vil du komme deg tilbake der du var...men om disse 3-4 kiloene er fett, så kan det ta en god stund om du ikke begynner med kardio trening...

Skrevet

Nå er du på kalorioverskudd i forhold til idealvekta...går du tilbake til kostholdet du hadde vil du komme deg tilbake der du var...men om disse 3-4 kiloene er fett, så kan det ta en god stund om du ikke begynner med kardio trening...

Takk for svar! det håper jeg også, for det blir litt vanskelig å spise enda mindre enn det... Hmm, utrolig hvor lett det er å gå opp noen kilo. Og mat og kosthold er virkelig en vanesak. Når jeg har spist mye sjokolade f eks i en periode, får jeg bare lyst på mer... :sjenert:

Kardiotrening, hva er det igjen - utholdenhetstrening, ikke sant?

Gjest *Maja*
Skrevet

Takk for svar! det håper jeg også, for det blir litt vanskelig å spise enda mindre enn det... Hmm, utrolig hvor lett det er å gå opp noen kilo. Og mat og kosthold er virkelig en vanesak. Når jeg har spist mye sjokolade f eks i en periode, får jeg bare lyst på mer... :sjenert:

Kardiotrening, hva er det igjen - utholdenhetstrening, ikke sant?

Sjokolade er jo en kaloribombe...tenk at en liten plate på 100 gram er 500 kalorier; Det er like mange kalorier en skal ha til middagsmåltidet...så der er du allerede gjerne 500 kalorier i overskudd....Å slutte med sjokoalde er som å slutte å røyke...du må bare holde deg unna en periode, så vil cravingen slutte...

Kardio er jogging, spinning etc ja...jogging er helt supert...om du er i dårlig form så kan du starte med intervaller med rask gange(powerwalk), løpe litt, powerwalk osv...etterhvert som formen blir bedre så jogger du lengre og lengre...annenhver dag eller hver tredje da er fint...og gå så mye du kan...all mosjon hjelper :jepp:

Dette går fort skal du se :jepp:

Skrevet

Sjokolade er jo en kaloribombe...tenk at en liten plate på 100 gram er 500 kalorier; Det er like mange kalorier en skal ha til middagsmåltidet...så der er du allerede gjerne 500 kalorier i overskudd....Å slutte med sjokoalde er som å slutte å røyke...du må bare holde deg unna en periode, så vil cravingen slutte...

Kardio er jogging, spinning etc ja...jogging er helt supert...om du er i dårlig form så kan du starte med intervaller med rask gange(powerwalk), løpe litt, powerwalk osv...etterhvert som formen blir bedre så jogger du lengre og lengre...annenhver dag eller hver tredje da er fint...og gå så mye du kan...all mosjon hjelper :jepp:

takk for fine svar :) hehe, ja sjokolade er en stor svakhet... jeg er ikke så flink til å begrense meg heller. hender jeg tar en hel 200 grams-plate når jeg først er i gamg, huff.

Det rare er at jeg fikk meg hund for ett år siden, og er mye mer aktiv enn før, går masse turer. Likevel har jeg altså gått opp en del. Men det er som du sier, sjokolade er en kaloribombe - og en skal gå ganske mye for å forbrenne det...

Gjest *Maja*
Skrevet

takk for fine svar :) hehe, ja sjokolade er en stor svakhet... jeg er ikke så flink til å begrense meg heller. hender jeg tar en hel 200 grams-plate når jeg først er i gamg, huff.

Det rare er at jeg fikk meg hund for ett år siden, og er mye mer aktiv enn før, går masse turer. Likevel har jeg altså gått opp en del. Men det er som du sier, sjokolade er en kaloribombe - og en skal gå ganske mye for å forbrenne det...

Jupp...den er god og søt, men det er vel det eneste positive...lol :jepp: Men om du har økt aktivitetsnivået ditt så er det ikke rart at du har mer appetitt...du bare fyller den med feil energi...Spis heller noe frukt eller ta gjerne en søt te etter middag(er som oftest da jeg blir søtsugen)...Få inn havregryn til frokost f.eks....den brenner lenge og holder deg mettere...strø på med rosiner, vaniljekesam, kanel etc....godt når du er litt søtsugen også :jepp:

Skrevet

Jupp...den er god og søt, men det er vel det eneste positive...lol :jepp: Men om du har økt aktivitetsnivået ditt så er det ikke rart at du har mer appetitt...du bare fyller den med feil energi...Spis heller noe frukt eller ta gjerne en søt te etter middag(er som oftest da jeg blir søtsugen)...Få inn havregryn til frokost f.eks....den brenner lenge og holder deg mettere...strø på med rosiner, vaniljekesam, kanel etc....godt når du er litt søtsugen også :jepp:

gode råd, det skal jeg prøve på! :) skal gå til innkjøp av rosiner, kesam og kanel, smart.

Ja, har hørt at havregryn skal være bra. Kanskje jeg skal kickstarte med å bare spise det i en periode... Har vurdert å starte på lavkarbo også, men tror egentlig det ikke er nødvendig. Mitt største problem er nok at jeg spiser for mye sjokolade, chips og drikker brus. og at middagsprosjonene ofte er litt store. Dette er jo også en vanesak - jeg skal prøve å gjøre porsjonene gradvis litt mindre.

Gjest made4u
Skrevet

Om du er i en alder der din kropp er i utvikling, ja da kan det være at de ekstra kiloene dine er naturlige og altså ingen krise. Det er stor forskjell på 13 års-versjonen og 18 års-versjonen av samme person, tenker da på formmessig. Og er du i en alder der kroppen din er i utvikling så kan kiloene være naturlig i forhold til helt normal utvikling for deg.

Dog kan du være ferdig utviklet, om man kan bruke et slikt uttrykk om kropper som er i forandring hele livet, da kan vektøkningen være noe som beskriver en tendens. F.eks. legger mange noe på seg i en viss alder av diverse grunner og/eller årsaker.

Mulig det er endrede vaner som har endret noe for deg, da snakker vi om endret matinntak eller aktivitetsnivå, eller en kombinasjon av begge deler. I så fall kan det reverseres med å justere livsstilen igjen - dog kan det være lurt å se hvor du har utfordringer og gripe fatt i årsaker som kan justere i henhold til dine ønsker.

Du sier du spiser annerledes nå, du kan justere kostholdet ja. En annen mulighet er å justere opp aktivitetsnivået uten at du endrer kostholdet. Begge deler vil da justere din vekt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette går fort skal du se :jepp:

Det er jo bare tull, det er ikke noe fast bestemt antall kcal man trenger pr måltid, så lenge man ikke inntar mer enn man forbruker, fordelingen har ikke noe å si. Det kommer an på hvor mange måltider man spiser! Jeg er mann, og med mitt aktivitetsnivå så skal jeg ha i meg rundt 2800 daglig. Jeg spiser 3 måltider pr dag, pluss en "banan" til frokost", jeg er ikke noe særlig frokost menneske. Det der med å spise mange, men små måltid på så og så mye pr dag er en myte.

Men, lykke til trådstarter :)

Skrevet

Om du er i en alder der din kropp er i utvikling, ja da kan det være at de ekstra kiloene dine er naturlige og altså ingen krise. Det er stor forskjell på 13 års-versjonen og 18 års-versjonen av samme person, tenker da på formmessig. Og er du i en alder der kroppen din er i utvikling så kan kiloene være naturlig i forhold til helt normal utvikling for deg.

Mulig det er endrede vaner som har endret noe for deg, da snakker vi om endret matinntak eller aktivitetsnivå, eller en kombinasjon av begge deler.

Du sier du spiser annerledes nå, du kan justere kostholdet ja. En annen mulighet er å justere opp aktivitetsnivået uten at du endrer kostholdet. Begge deler vil da justere din vekt.

jeg er 30 år gammel.. Tror nok det er matvanene som har forandret seg litt, det blir rett og slett en vanesak, og dette med at magesekken har utvidet seg, er nok sant i mitt tilfelle. Samtidig er jeg mer i aktivitet (selv om det stort sett er gåturer det er snakk om), så en skulle ikke tro at jeg har lagt på meg slik jeg har...

Uansett, jeg er nok nødt til å forandre spisevanene nå... Hvis ikke går jeg vel sikkert opp enda mer.. :sjenert:

Jeg har egentlig tro på at kosthold (og ikke minst, mengde mat) har mer å si for vekta enn det trening har. Jeg blir ihvertfall mer sulten nå som jeg er mer i aktivitet. Før var jeg veldig lite aktiv, men holdt meg ganske slank likevel, rett og slett fordi jeg ikke spiste så store porsjoner mat (men spiste likevel helt som vanlig, absolutt ikke slankekost, og pizza og sjokolade i helgene ble det også. Men samlet spiste jeg nok mindre enn jeg gjør nå).

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Det er jo bare tull, det er ikke noe fast bestemt antall kcal man trenger pr måltid, så lenge man ikke inntar mer enn man forbruker, fordelingen har ikke noe å si. Det kommer an på hvor mange måltider man spiser! Jeg er mann, og med mitt aktivitetsnivå så skal jeg ha i meg rundt 2800 daglig. Jeg spiser 3 måltider pr dag, pluss en "banan" til frokost", jeg er ikke noe særlig frokost menneske. Det der med å spise mange, men små måltid på så og så mye pr dag er en myte.

Men, lykke til trådstarter :)

Har aldri påstått at et måltid skal være et fast antall kalorier...men om TS har begynt med å spise 100-200 gram sjokolade daglig i tillegg til det hun spiste før, da VIL hun legge på seg; Nettopp fordi hun går i OVERSKUDD i forhold til det hun gjorde.

Du må gjerne spise 1 måltid om dagen om det er nok for deg, men de fleste kvinner trenger små måltider gjennom dagen fordi vi ofte har mer svingende blodsukker som gjør at vi både kan bli svimle og ekstremt hissige om det ikke holdes jevnt. Jeg foreslår noe som funker for meg og TS virker positiv til det, så da er det opp til henne hva hun vil gjøre og hvordan hun vil komme ned igjen til idealvekten sin igjen....

Endret av *Maja*
Gjest *Maja*
Skrevet

gode råd, det skal jeg prøve på! :) skal gå til innkjøp av rosiner, kesam og kanel, smart.

Ja, har hørt at havregryn skal være bra. Kanskje jeg skal kickstarte med å bare spise det i en periode... Har vurdert å starte på lavkarbo også, men tror egentlig det ikke er nødvendig. Mitt største problem er nok at jeg spiser for mye sjokolade, chips og drikker brus. og at middagsprosjonene ofte er litt store. Dette er jo også en vanesak - jeg skal prøve å gjøre porsjonene gradvis litt mindre.

Ville ikke bare spist havregryn...det kan bli både ensidig og litt mye fiber for magen din...Ta heller en skål til frokost, og gjerne en til kvelds(siden det sikkert ofte da du er litt søtsugen)...Spis knekkebrød med godt pålegg til lunsj(prøv å unngå ost og smør), litt avocado er knall å ha istedenfor smør; og få i deg masse fruk. Som sagt er nøtter bra også som mellommåltid :)

Til middag så få i deg 200 gram kjøtt, masse grønnsaker og en god knytteneve med ris/pasta.

Bruk også som sagt te trikset, spes etter middag for det er da det er lett å overspise...Tenk heller at du heller kan ta litt mer middag senere om du blir sulten etter at teen er drukket...skal love deg at du blir overrasket over at du ikke vil ha mer mat når siste teslurken er tatt :jepp:

Skrevet (endret)

Har aldri påstått at et måltid skal være et fast antall kalorier...men om TS har begynt med å spise 100-200 gram sjokolade daglig i tillegg til det hun spiste før, da VIL hun legge på seg; Nettopp fordi hun går i OVERSKUDD i forhold til det hun gjorde.

Jeg spiser ikke sjokolade hver dag, altså. Men det blir gjerne endel både fredag og lørdag - og gjerne søndag også iblant... :sjenert:

Merker at ting øker, for tok meg selv i å finne fram sjokolade midt på dagen også på lørdag... det er ikke så bra, bør ihvertfall kunne holde det til kveldskosen.

For det er utrolig hvor mye bedre jeg føler meg med noen kilo mindre på kroppen. Buksene strammer, og jeg har så mange fine klær som jeg ikke lenger kan bruke. Og 3-4 kilo er ganske mye synes jeg, ihvertfall når man er av gjennomsnittlig størrelse fra før av.

men det er jo min egen skyld da. Skal prøve å ta tak i det.

Har nettopp vært ute på en times gåtur, og selv om det er søndag skal jeg ikke spise noe ekstra snacks, bare vanlige måltider. Ellers synes jeg at te-trikset var et smart forslag, som jeg ikke hadde tenkt på.

:)

Endret av Sarafina
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å legge på meg litt en periode, og var misfornøyd med det. For å snu utviklingen før det ble mange kilo startet jeg med å telle kalorier en uke. Det var virkelig nyttig for å avsløre hvor årsaken til vektoppgangen lå. Så jeg starta med å bytte ut brødskivene til forkost med knekkebrød, byttet ut juice med vann til lunch og slutta med smør på brødskivene og knekkebrød. Disse små endringene var tilstrekkelig til at jeg kom meg ned på et riktig kalorinivå igjen i forholdt til hvor jeg var på vei. Så mitt råd blir å telle kalorier en liten periode for å bli mer bevisst, det fungerte supert for meg i alle fall :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte å legge på meg litt en periode, og var misfornøyd med det. For å snu utviklingen før det ble mange kilo startet jeg med å telle kalorier en uke.

Takk for gode råd :) Og ja, det er virkelig sant med at utviklingen går en vei: jeg har jo allerede lagt på meg 3-4 kilo, og fortsetter det, så vil det jo bli enda mer...? Regner ikke med at den nå stabiliserer seg på denne vekta om jeg fortsetter å spise som nå? Hva tror dere?

Gjest *Maja*
Skrevet

Takk for gode råd :) Og ja, det er virkelig sant med at utviklingen går en vei: jeg har jo allerede lagt på meg 3-4 kilo, og fortsetter det, så vil det jo bli enda mer...? Regner ikke med at den nå stabiliserer seg på denne vekta om jeg fortsetter å spise som nå? Hva tror dere?

Prøv å ikke tenke for mye på det... prøv spis sjokolade kun på lørdager og følg rådene her så godt du kan, så vil resten gå av seg selv :jepp:

Skrevet

Prøv å ikke tenke for mye på det... prøv spis sjokolade kun på lørdager og følg rådene her så godt du kan, så vil resten gå av seg selv :jepp:

skal prøve, hehe. Det er jo et enkelt regnestykke, egentlig. Gjør jeg det, så går jeg vel mest sannsynlig ned igjen. Sånn sett er jeg enig med utspillet til Kari Jaquesson som hun kom med for en stund siden ;)

Skrevet

Jeg er 167 cm og veide 60 kilo før, og føler at det er trivselsvekta. Nå er jeg imidlertid gått opp 3-4 kilo i løpet av det siste året.

Må innrømme at jeg spiser nok mer enn jeg gjorde før, så det har nok sin naturlige forklaring. Virker som om når magen er blitt vat til mer mat, så blir man mer sulten også..

Spørsmålet er: for å gå ned disse kiloene igjen, holder det å spise slik jeg gjorde før (da holdt jeg en stabil vekt på 60 kg), eller: må jeg spise mye mindre enn da jeg holdt meg stabilt på 60, for å gå ned i vekt?

Jeg føler med deg...og kjenner meg jo igjen.

Følger med for råd i dette forumet jeg også...motivasjonen forsvinner jo så lett.

Skrevet

Jeg føler med deg...og kjenner meg jo igjen.

Følger med for råd i dette forumet jeg også...motivasjonen forsvinner jo så lett.

ja, det er litt motivasjon å hente her synes jeg :)

Det er litt rart, men de 3-4 kilo føles myyye synes jeg, føler meg ikke vel.

Skrevet

Skriver et innlegg til, for det er en ting til jeg lurer på :)

Jeg har som sagt litt vanskelig å begrense meg i helgen. Blir det først litt sjokolade og chips, så blir det gjerne mye. Så etter helga kan jeg veie f.eks. 63,7 kilo på mandag morgen. Så veier jeg meg tirsdag morgen, og veier 62,8.

Er ikke dette rart? Det må vel bety at jeg overspiser veldig i helgen? (Skal også sies at jeg spiste forholdsvis lite den mandagen). Men 1 kilo mindre på en dag??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...