AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 For noen uker siden deltok min mor i en konkurranse på en nettside (om en reise el.l.), hvor hun til slutt tastet inn sine opplysninger (inkl. mobilnummer). På "takkesiden" ble det ifølge henne opplyst om at det kostet penger å delta, og hun fikk en SMS tilsendt hvor det stod at hun hadde blitt "medlem" av en SMS-tjeneste som belaster folk i dyre dommer per uke. Hun sendte straks (det er snakk om under ett minutt) en SMS med kodeordet "STOPP" til det aktuelle nummeret. Til tross for dette fikk hun altså hele 2 SMSer på kort tid, og hun ble belastet for kr. 180,- Altså 90,- per SMS! Er det noen her som har opplevd noe lignende? Jeg har sendt e-post til Forbrukerrådet og til Aspiro selv, men vet ikke hvor langt man kan komme med en slik sak. Det er helt utrolig at et firma som driver på slik, får lov til å fortsette!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Helt enig, det er utrolig drøyt!! Jeg opplevde å få flere sms med teksten "damer i ditt område er ute etter en het aften" ol. Pussig siden jeg aldri har skrevet inn tlfnr noen steder på nett. (Og så er jeg hetrofil dame da, så ikke noe for meg ) Det kom ikke fra noe nr heller. Etterhvert fikk jeg også tilbudsmeldinger av noe slag. Ringte da tilslutt til operatør for å høre om de visst hva alt som tikket inn var, og om jeg betalte for det. Viste seg at jeg ikke betalte for "sexmeldingene" men tilbudsmeldingene betalte jeg 50kr stykket for!! Det verste av alt var at operatør ikke kunne se hvor det kom ifra. Så til poenget med historien; etter forslag fra operatør så sperret jeg for alle slike sms-tjenester. Så jeg har faktisk ikke mulighet til å melde meg på noe slikt uten at jeg ringer operatør og opphever sperringen. Det kan jo være et alternativ for slike som er sikre på at de ikke vil abbonere på noe slikt. Ellers så er det visst vanskelig å gå til sak mot slike firmaer, for det nr som er brukt er gjerne leid ut til flere andre firmaer, slik at det er vanskelig å finne rett ansvarlig. Etter som jeg har forstått det. Godt mulig jeg tar feil
nettvenninnen Skrevet 17. april 2011 #3 Skrevet 17. april 2011 For noen uker siden deltok min mor i en konkurranse på en nettside (om en reise el.l.), hvor hun til slutt tastet inn sine opplysninger (inkl. mobilnummer). På "takkesiden" ble det ifølge henne opplyst om at det kostet penger å delta, og hun fikk en SMS tilsendt hvor det stod at hun hadde blitt "medlem" av en SMS-tjeneste som belaster folk i dyre dommer per uke. Hun sendte straks (det er snakk om under ett minutt) en SMS med kodeordet "STOPP" til det aktuelle nummeret. Til tross for dette fikk hun altså hele 2 SMSer på kort tid, og hun ble belastet for kr. 180,- Altså 90,- per SMS! Er det noen her som har opplevd noe lignende? Jeg har sendt e-post til Forbrukerrådet og til Aspiro selv, men vet ikke hvor langt man kan komme med en slik sak. Det er helt utrolig at et firma som driver på slik, får lov til å fortsette! Det er ikke bare et firma som driver på slik. Det er tonnevis av dem. Selv for jeg min egen mail full av tilsvarende mail der det står at jeg har vunnet eller er kommet i en finale. De trenger bare opplysningene mine og bla, bla, bla. Eller vil at du skal bli med på en spørreundersøkelse der du vinner en premie. Når du klikker på disse linkene gjelder det virkelig å ha tunga rett i munnen. Halvparten av dem koster penger hvis du melder deg på. Og felles for de alle er at du også tillater at deres samarbeidspartnere sender deg mail og post. Og VIPS, så er hele mailboksen din spammet i løpet av en uke. Tror ikke at man vanligvis kommer langt med å klage, for alle klausuler står når du trykker på en link som du SKAL lese. Du får ikke lov til å trykke deg videre, før du har lest vedtektene for å bli med på konkurransen. Om moren din har trykket ja, så har hun samtykket i betingelsene for å bli med i konkurransen. Selv blir jeg utsatt for det her i stor skala, bare fordi jeg for noen år siden hadde litt dilla på spørreundersøkelser. Og da ikke leste betingelsene for å bli med. Heldigvis leser jeg nå alltid ting nøye og trykker ikke på ting som jeg binder meg til eller koster penger. Du kommer til å måpe hvis du hadde sett innboksen/spamboksen min. Akkurat nå har jeg ca 300 mail om at jeg har vunnet et eller annet og 200 mail om å bli med på en eller annen konkurranse. Vet av erfaring at jeg ikke har vunnet noe som helst. Så alle gratulasjoner på ditt og datt forblir ulest. Triksene de bruker er også helt vannvittige, for så lenge du har registrert deg et sted har de navnet ditt og kan bruke navnet for å lokke deg til å lese. Eller for den saks skyld virkelig la deg tro at du har vunnet noe. Jeg virkelig hater slik agressiv markedsføring. Husker at før internetts tid var det store saker om at det skulle være forbud å personalisere og lure folk på denne måten via post. Skulle ønske det samme gjaldt på nett. En annen sak er at forbrukerrådet ikke kan gjøre noe så lenge det faktisk ikke er svindel. Det er kun svindel hvis de ikke opererer med vedtekter for å melde seg på og hvis det ikke er mulig å melde seg av det man binder seg til. Alikevel kan dere kanskje ha en god sak, siden dere via teleoperatør kan bevise NÅR dere sendte en melding om stopp og når dere fikk meldingene fra firmaet. Si gjerne ifra på hvordan det går. For jeg er nysgjerrig på om man kan gjøre noe mot slik agressiv markedsføring. 1
Pusemamma Skrevet 17. april 2011 #4 Skrevet 17. april 2011 Jeg har og hatt problem med Aspiro. De driver med mye rart på sms. Plutselig på mobil regningne mine ble jeg belastet for mange mobil spill jag aldri hadde bestilt. Jeg kontaktet de og etter en del mailer fram og tilbake fikk jeg pengene tilbake. Regelen er og når det gjelder konkurranser og lese det med liten skrift. De er kjappe med og belaste folk og det kan koste dyrt.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #5 Skrevet 17. april 2011 Jeg hadde sendt en mail. Jeg husker for mange år siden at jeg syntes kortet mitt ble så fort tomt, hadde kontantkort og 150 kr var borte på en dag uten at jeg hadde brukt den. Men fikk reklame meldinger, fant da ut at det var ett eller annet selskap som jeg tydeligvis hadde meldt meg på for å få en gratis ringetone på, men jeg hadde sendt stopp melding rett etter denne ringetona. Sendte en hissig mail om at jeg hadde meldt meg ut for lenge siden og at jeg fant meg ikke i at de fortsatte og sende meldinger samt trekke meg for penger. Enden på visa var at jeg fikk svar tilbake om at de hadde ikke fått en stopp melding GJELDENE år, men det var registrert at jeg hadde stoppet tjenesten året FØR. skrev da tilbake at det var da rimelig å si at jeg sikkert hadde stoppet tjenesten fordi jeg aldri ville høre mer fra dem, og at jeg hadde avsluttet tjenesten da for evig og alltid, ikke for ett år av gangen. Etter mye krangling fikk jeg tilbakebetalt ett beløp på mellom 600 - 1000 kr. Etter dette er jeg ekstremt forsiktig med mail(spam) og mobiltjenester, og blir illsint hver gang jeg ser en av disse dustete telefontjenestene på tv'n der de ikke informerer skikelig om betingelser og pris.. 1
Sugerøret Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Klag!! http://www.aspiro.com/ de har fått pepper før : http://www.idg.no/computerworld/article191384.ece Her en innholdsfortegnelse på kunder og kortnummer https://netcom.no/omnetcom/partnere/cpa-innholdsleverandorer/kunderogkortnummer.html
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 For noen uker siden deltok min mor i en konkurranse på en nettside (om en reise el.l.), hvor hun til slutt tastet inn sine opplysninger (inkl. mobilnummer). På "takkesiden" ble det ifølge henne opplyst om at det kostet penger å delta, og hun fikk en SMS tilsendt hvor det stod at hun hadde blitt "medlem" av en SMS-tjeneste som belaster folk i dyre dommer per uke. Hun sendte straks (det er snakk om under ett minutt) en SMS med kodeordet "STOPP" til det aktuelle nummeret. Til tross for dette fikk hun altså hele 2 SMSer på kort tid, og hun ble belastet for kr. 180,- Altså 90,- per SMS! Er det noen her som har opplevd noe lignende? Jeg har sendt e-post til Forbrukerrådet og til Aspiro selv, men vet ikke hvor langt man kan komme med en slik sak. Det er helt utrolig at et firma som driver på slik, får lov til å fortsette! Det står neders på siden deres at det koster kr.90 pr.mld. Ja, de rekker faktisk å sende to stk på et min. Moralen er: les alt som står på siden deres. hun er ikke svindlet,hun har bare ikke lest godt nok. Husk,til tider kan det stå tekstmld i kø..før de når til mottaker.Slik kan de unnskylde seg med om det blir stilt spørsmål om stoppmld hennes. De har gått omhverandre. Hver kokuranse på nett, så er det en bakdel med den. Derfor deltar jeg aldri. Og hvorfor opplyser de aldri om hvem som har vunnet disse fantastiske premiene?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #8 Skrevet 18. april 2011 Det står neders på siden deres at det koster kr.90 pr.mld. Ja, de rekker faktisk å sende to stk på et min. Moralen er: les alt som står på siden deres. hun er ikke svindlet,hun har bare ikke lest godt nok. Husk,til tider kan det stå tekstmld i kø..før de når til mottaker.Slik kan de unnskylde seg med om det blir stilt spørsmål om stoppmld hennes. De har gått omhverandre. Hver kokuranse på nett, så er det en bakdel med den. Derfor deltar jeg aldri. Og hvorfor opplyser de aldri om hvem som har vunnet disse fantastiske premiene? Men moren min pleier å delta i konkurranser på nett, og det er ytterst sjelden at hun treffer på konkurranser hvor man må betale for å delta - og da trykker hun seg vekk derfra (hun kan lese til tross for at hun er over 40...). Det samme gjelder for så vidt meg også, har selv deltatt i en del konkurranser på nett, og det er veldig mange som ikke krever noe som helst av deltakerne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå