AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #1 Del Skrevet 16. april 2011 Skal begynne på p-piller. Er det ikke første dag med mensen man skal starte? Men er det den dagen mensen skal komme, eller den dagen den kommer? Og kan huske man må ta pilla til samme tid hver dag. Tenker jeg skal ta den rett før jeg legger meg hver dag så det er lettest å huske. Men hvis jeg f eks våkner med mensen en dag, må jeg ta pilla med en gang når jeg står opp da, eller kan jeg gå med mensen hele dagen, men ta pilla sent på kvelden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 16. april 2011 #2 Del Skrevet 16. april 2011 Første dag med friskt blod, altså den dagen mensen kommer Så lenge det er p-pille og ikke minipille du tar er det ikke så farlig at den ikke blir tatt til samme tid hver dag. Det letteste er nok å ha en fast rutine der du enten tar pillen i det du står opp eller i det du legger deg. Mtp startdag har det ikke noe å si om du tar den morgen eller kveld, så lenge det er den dagen mensen kommer. Les pakningsvedlegget grundig, alt du spør om om mye mer du behøver å vite står godt forklart der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. april 2011 #3 Del Skrevet 16. april 2011 Man bør ikke starte med p-pille uten å ha lest pakningsvedlegget. Der finner du svar på det meste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 16. april 2011 #4 Del Skrevet 16. april 2011 Man skal jo ikke begynne samme dag som friskt blod? Det er i så fall "sukkerpiller" man bruker da? Den første ordentlige p-pillen tas så fort mensen er ferdig. Jeg var derimot ikke nøye på det. Begynte med en gang jeg fikk pillene. Tar litt lenger tid før man er trygg da, men det er bare ca. en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. april 2011 #5 Del Skrevet 16. april 2011 Når man STARTER på piller, så skal man starte første dag med mensen. Man kan også starte hvilken som helst dag i syklusen, men må da bruke kondom i tillegg i sju dager for å beskytte mot graviditet. Det står i pakningsvedlegget.....! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 16. april 2011 #6 Del Skrevet 16. april 2011 Man skal jo ikke begynne samme dag som friskt blod? Det er i så fall "sukkerpiller" man bruker da? Den første ordentlige p-pillen tas så fort mensen er ferdig. Jeg var derimot ikke nøye på det. Begynte med en gang jeg fikk pillene. Tar litt lenger tid før man er trygg da, men det er bare ca. en uke. Det er nok snakk om å starte på pillen for første gang, og da er det første dag med friskt blod. Og første pille på neste brett tas ikke i det mensen er ferdig, men etter syv dagers pause/sukkerpiller. Hvor lenge bortfallsbøldningen varer varierer mye fra person til person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 16. april 2011 #7 Del Skrevet 16. april 2011 Det er nok snakk om å starte på pillen for første gang, og da er det første dag med friskt blod. Og første pille på neste brett tas ikke i det mensen er ferdig, men etter syv dagers pause/sukkerpiller. Hvor lenge bortfallsbøldningen varer varierer mye fra person til person. Ja det er jo sant det. Formulerte meg vel litt klossete, hehe. Men mente så klart at man skal begynne etter de sukkerpillene, som da er syv piller. Selv tok jeg aldri sukkerpillene, så ikke poenget da jeg klarte å holde styr på når jeg skulle ta neste pille selv. Men ang. at man skal ta første p-pille første dag av mens har vel med at man skal rekke å bli sikker innen man er ferdig med mensen da? Nå er det mange år siden jeg begynte på pillen, men da sa bare helsesøster at jeg skulle begynne med en gang, men at jeg ikke var sikker før etter en uke. Så sånn sett om det er to uker til man venter mensen, så går det jo fortere om man begynner med en gang, enn om man venter til mensen kommer og så begynner. Funket for meg i alle fall. Men ja..Alle p-piller har pakningsvedlegg, så det beste er vel å lese det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. april 2011 #8 Del Skrevet 16. april 2011 Legen min sa jeg skulle vente til mensen kom før jeg startet på p-pillen, noe annet kunne gi rot i hormonene sa hun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 16. april 2011 #9 Del Skrevet 16. april 2011 Legen min sa jeg skulle vente til mensen kom før jeg startet på p-pillen, noe annet kunne gi rot i hormonene sa hun. Merkelig at man skal få så forskjellige beskjeder rundt omkring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 16. april 2011 #10 Del Skrevet 16. april 2011 Man kan begynne når som helst. Men enkelte reagerer bedre om man begynner på første mensdag, da man er på "riktig" sted i syklusen mtp hormoner. Man følger på en måte kroppens egen syklus videre, selv om p-pille syklus er en falsk syklus. I tillegg er man ikke tilstrekkelig beskyttet den første uka dersom man begynner når som helst, faren er at enkelte (som slurver med å lese og forstå pakningsvedlegget) ikke forstår dette. De fleste legene anbefaler av disse grunner første mensdag, men de som sier når som helst tar ikke feil de heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå