kat-e Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 I et lite område i nærheten, er det til stadighet folk som hiver fra seg søppel. For noen dager siden har noen kastet fra seg et gammelt akvarium, en støvsuger, tomme malingsspann og mer. Mistenker at det er gjengangere. Kan få låne et viltkamera av en jeger. Kan man rigge opp et slikt for å fakke synderen?
B.A. Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Ja det syns jeg. Er så unødvendig av folk å forsøple på den måten når en har egne søppeldunker og levering på de fleste søppelsorteringer. Film dem som gjør det, ta med søpla de kastet og lever tilbake til dem personlig. Skal tippe det blir mange flaue og dumme svar. Gjerne film hva folk sier og legg det ut på nett sånn at vi alle kan underholdes
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #3 Skrevet 16. april 2011 Og være med på å bruke kameraet til andre ting det er ment til og risikere at de blir forbudt?? Ring renovasjonen i ditt område og be de fjerne det.
Gjest Consensio Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 Du kan ikke det bare sånn uten videre. Du må søke tillatelse til å filme, i tillegg er du pliktet til å sette opp skilt som er godt synlig som sier at området er videoovervåket. Dersom du smugfilmer mennesker så er det nok DU som får en straff, ikke de som eventuelt forsøpler. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #5 Skrevet 17. april 2011 Ja det syns jeg. Er så unødvendig av folk å forsøple på den måten når en har egne søppeldunker og levering på de fleste søppelsorteringer. Film dem som gjør det, ta med søpla de kastet og lever tilbake til dem personlig. Skal tippe det blir mange flaue og dumme svar. Gjerne film hva folk sier og legg det ut på nett sånn at vi alle kan underholdes Ja så blir ts politianmeldt og får bot for ulovlig videoovervåkning? Smart.. Selvfølgelig er det en frustrerende situasjon for ts, og jeg har desverre ikke noe forslag til løsning på problemet. Men å gi ut svar på internett som rett og slett strider mot norsk lov er tåpelig.
kat-e Skrevet 17. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2011 At det er jeg som får boten er noe jeg frykter kan skje. Derfor tenkte jeg at vi kunne si at det ble filmet i smug med et vanlig video kamera, om man holder kamera selv så blir det jo et annet prinsipp. Postere annonymt på youtube (kanskje ikke mulig lenger pga Høyre og AP), eller bare å bruke kamera for å identifisere vedkommende og så ta kontakt selv.
Gjest Consensio Skrevet 17. april 2011 #7 Skrevet 17. april 2011 Selv om du så skulle filme med vanlig håndkamera, så er det likevel DU som får straffen. Det er ikke lov til å ta bilder eller filme spesifikke personer uten deres samtykke. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #8 Skrevet 17. april 2011 Selv om du så skulle filme med vanlig håndkamera, så er det likevel DU som får straffen. Det er ikke lov til å ta bilder eller filme spesifikke personer uten deres samtykke. Ikke riktig. http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article4090867.ece
Gjest Consensio Skrevet 17. april 2011 #9 Skrevet 17. april 2011 (endret) Mest sannsynlig så har pub eierne brukt retten til å filme på egen eiendom for å vinne saken, i tillegg til at de er pliktet til å informere gjestene om at filming pågår. Det er også lov til å filme dersom man ikke har personer som ikke har gitt sitt samtykke til det, som hovedfokus. Eksempel; jeg er på tur til New York og vil filme frihetsstatuen. Det har jeg lov til selv om det kan hende folk går i veien og kommer på filmen. Men jeg har ikke lov til å filme en spesifikk person som sitter der. I følge TS så er området ikke privat eiendom ("et stykke unna") og hun har tenkt til filme enkelte personer uten deres viten. Du har for eksempel IKKE lov til å sette opp overvåkningskamera utenfor ditt eget hus, på din egen eiendom, dersom kameraet er vinklet slik at det filmes utenfor eiendommen også. Endret 17. april 2011 av Consensio
Gjest Consensio Skrevet 17. april 2011 #10 Skrevet 17. april 2011 Ok, leste litt feil, trodde det var eierne som filmet. Men likevel, i denne saken har nok ikke mannen bak kameraet hatt gjestene i fokus, men området. Dersom han hadde filmet en spesiell gjest, og denne gjesten hadde bedt om å ikke bli filmet, så skulle denne mannen slettet opptaket.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #11 Skrevet 17. april 2011 Jeg var på et møte for en måned eller to siden, hvor det ble tatt opp muligheten for overvåkningskamera utenfor et boligkompleks med masse sykler og sykkeltyverier. De som drifter stedet sa det var store kostnader knyttet til overvåkning, både tillatelser, skilting, forsvarlig oppbevaring av data (film) (og å følge med på det). Jeg er ganske sikker på at du ikke har lov til å bruke det du finner til noe, selv om jeg kan skjønne at det er fristende.
LilleMink Skrevet 18. april 2011 #12 Skrevet 18. april 2011 Hva med å bare skru opp et skilt hvor det står at området er videoovervåket. Ikke noe ulovlig med det, og da tør de nok ikke fortsette å forsøple der. Dette var stor suksess i borettslaget til en bekjent. Ulempen er vel at de bare finner et nytt sted å dumpe tingene sine... 1
Gjest Consensio Skrevet 18. april 2011 #13 Skrevet 18. april 2011 Hva med å bare skru opp et skilt hvor det står at området er videoovervåket. Ikke noe ulovlig med det, og da tør de nok ikke fortsette å forsøple der. Dette var stor suksess i borettslaget til en bekjent. Ulempen er vel at de bare finner et nytt sted å dumpe tingene sine... KAN være ulovlig, avhengig av hvem som eier området. Ved å henge opp et skilt på en annen manns eiendom (dette gjelder også om det er kommunens eiendom), kan også anses som forsøpling/hærverk. Mye bedre å finne ut hvem som eier området, ta en prat med dem og eventuelt få de til å gjøre noe.
-Susanne- Skrevet 18. april 2011 #14 Skrevet 18. april 2011 Mye bedre å finne ut hvem som eier området, ta en prat med dem og eventuelt få de til å gjøre noe. Akkurat. Forøvrig kan man overvåke egen eiendom så mye man vil uten å sette opp skilter eller informere folk om at overvåkning pågår. Man er pliktig til å skilte overvåkning når området som skal overvåkes er åpent for allmenheten. (butikker ol.) Steder man ikke kan overvåke på egen eiendom er tilstøtende eiendommer som blir med på videopptak på grunn av kamerastilling, og steder innendørs der man med rimelighet kan forvente privatliv, så som toalett og baderom. Fra samtale med politi i forrige uke.
Gjest Consensio Skrevet 18. april 2011 #15 Skrevet 18. april 2011 Ja på egen eiendom kan man gjøre så og si hva man vil, men man er pliktet til å skilte om at området er videoovervåket (fra samtale med datatilsynet) Men om kameraet ditt bare så vidt fanger opp noe som kan anses å være på utsiden av din eiendom, så gjør man noe straffbart.
-Susanne- Skrevet 19. april 2011 #16 Skrevet 19. april 2011 men man er pliktet til å skilte om at området er videoovervåket Bare dersom eiendommen er åpen for allmen ferdsel. Det sa i allefall politiet. De hadde direktiv fra datatilsynet. Ringte de fordi en hysterisk venninne påsto at jeg ville ende opp i fengsel for å video overvåke kattene mine :gjeiper:
Gjest Consensio Skrevet 19. april 2011 #17 Skrevet 19. april 2011 Bare dersom eiendommen er åpen for allmen ferdsel. Det sa i allefall politiet. De hadde direktiv fra datatilsynet. Ringte de fordi en hysterisk venninne påsto at jeg ville ende opp i fengsel for å video overvåke kattene mine :gjeiper: Ok, skal sjekke det opp litt nærmere. Vi har nemlig videoovervåkning på vår eiendom grunnet hærverk. Vi pratet med politi og datatilsynet. Vi trengte ikke søke om lov til videoovervåkning på egen eiendom, men vi fikk beskjed om at skilt måtte settes opp. De var faktisk forbi og sjekket at kameraene ikke kunne fange opp noe fra utsiden av eiendommen også. Havne i fengsel for å filme kattene? Det var kanskje litt vel hysterisk ja, hehe
Martyr Skrevet 7. juli 2011 #19 Skrevet 7. juli 2011 Det kan vel ikke være forbudt om man ønsker å avsløre en forbrytelse? Det betyr i så fall at denne saken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10080016 Betyr at familien kan få straff? Om de hadde hengt opp plakater om video-overvåking i stua, så ville de jo ikke ha avslørt det som skjedde. :)
-Susanne- Skrevet 7. juli 2011 #20 Skrevet 7. juli 2011 Betyr at familien kan få straff? Om de hadde hengt opp plakater om video-overvåking i stua, så ville de jo ikke ha avslørt det som skjedde. :) Nei, man plikter ikke å opplyse om video overvåkning på egen eiendom utendørs eller innendørs dersom den ikke er åpen for allmenheten, dvs. at det dreier seg om butikk, foreningslokale, eller lignende. I følge politiet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå