Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tupperware sin Shape o`toy har vert en slager i vår familie helt siden jeg og min bror var små. Brio sin putteboks i tre liker jeg ikke. Den er unødvendig bråkete med treklosser. Plata på undersiden til å trekke ut og ta ut klossene sitter litt løst, så klossene fort kan fyke vegg-i-mellom om barnet løfter litt brått på den. Dessuten er treklosser tyngre og hardere om barnet kaster rundt på disse, i forhold til Tupperware sine i plast.

Eller hva med en sånn sak som skal hjelpe barna til å lære å gå?

Leker som gir fra seg en lyd når barnet trykker på en knapp er bare irriterende. Flott at du vil følge mor sitt ønske om fornuftige og positivt stimulerende leker :jepp:

De lærde strides om gåvogner er bra for barna ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lærde strides om gåvogner er bra for barna ;)

trudde det gjaldt gåstol eg?

Ikkje gåvogn?

Til tema - duploklossar er i alle fall veldig poulært her, både for 1-åringen og 3-åringen.

AnonymBruker
Skrevet

trudde det gjaldt gåstol eg?

Ikkje gåvogn?

Til tema - duploklossar er i alle fall veldig poulært her, både for 1-åringen og 3-åringen.

Gåvogn ja.

Skrevet

Gåvogn ja.

Med fare for å sore av: Kvifor det, tru? :klo:

Har aldri høyrt snakk om at gåvogn ikkje skulle vere bra, har berre høyrt at gåstol ikkje er anbefalt...

Skrevet

Har heller aldri hørt om at gåvogn ikke skal være noe bra. Den bærer jo ikke barnet, er bare en slags støtte slik at føttene "ikke løper fra barnet".

Skrevet

Med fare for å sore av: Kvifor det, tru? :klo:

Har aldri høyrt snakk om at gåvogn ikkje skulle vere bra, har berre høyrt at gåstol ikkje er anbefalt...

Det er vel ikke noen her som har sagt at gåvogn er dårlig heller?

Men det er vel sånn at beste måten å lære å gå på er ved å bruke hele kroppen uten støtte. Likevel er det neppe skadelig å bruke verken det ene eller det andre i ny og ne. Problemene kommer vel når bruken av f.eks. gåstol blir utbredt og man lar barnet sitte/gå i den veldig mye.

Skrevet

Det er vel ikke noen her som har sagt at gåvogn er dårlig heller?

Men det er vel sånn at beste måten å lære å gå på er ved å bruke hele kroppen uten støtte. Likevel er det neppe skadelig å bruke verken det ene eller det andre i ny og ne. Problemene kommer vel når bruken av f.eks. gåstol blir utbredt og man lar barnet sitte/gå i den veldig mye.

Jo, ein anonym brukar, innlegg 7, skreiv det :)

Eg har aldri høyrt at gåvogn ikkje skulle vere bra, difor eg spurte, blei litt nysgjerrig på evt kvifor.

Skrevet

Jo, ein anonym brukar, innlegg 7, skreiv det :)

Eg har aldri høyrt at gåvogn ikkje skulle vere bra, difor eg spurte, blei litt nysgjerrig på evt kvifor.

Ok, jeg trodde det var en misforståelse med tanke på begrepene gåstol/gåvogn. Ser nå at AB bekrefter at gåvogn ikke er anbefalt.

Jeg tenker fortsatt at dette må ha med mengde/hyppighet å gjøre. Et barn som går med f.eks. gåvogn veldig masse vil trenge mer tid på å trene opp balanse og styrke, og det kan bli feilbelastning på kroppen fordi de går litt foroverbøyd sammenlignet med når de går uten å holde seg i noe. Det samme kan man sikkert si om det å holde småbarn i hendene når de går. Det er best for dem å lære å bruke hele kroppen selv, men alle hjelpemidler er vel greit så lenge det ikke blir for mye.

Vet ikke, jeg. Bare tenker høyt her. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...