AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 Ok her om dagen sjekket jeg hva jeg har brukt i måneden på mat og klær fra og med oktober 2010 til og med nå. Jeg regnet ut at i løpet av 7 mnd har jeg brukt 70 000. Sytti tusen. Det er 10 000 i måneden det. Betaler ikke leie iom at jeg bor hjemme (men jeg handler inn mat for hele huset o.l). Jeg har ikke spist på de dyreste restaurantene og jeg har strengt tatt ikke kjøpt meg så mye klær heller. Jeg skjønner ikke det. 100-lapp her, og 100-lapp der blir fort noen tusen merker jeg. Nå har jeg lagt vekk kortet og skal ikke bruke en krone mer utenom det strengt nødvendige. Fremover blir det kun å tjene opp penger så det går opp i opp igjen. Hjelpes!
Obiola Skrevet 16. april 2011 #3 Skrevet 16. april 2011 Jeg har akkurat samme problemet som deg, om ikke enda verre da jeg har ca 13000 kr å leve for i mnd. Har ikke mer enn ca. 1500 i utgifter. Skjønner ikke hvor det blir av pengene :S Vet det går med mye til mat, bare en liten tur på butikken med noen få varer ender jo plutselig på 200-300 kr... Blir flau av det forbruket jeg har... Tror den eneste løsningen er å bli mer bevist på hva vi bruker pengene på. Skrive opp, ta vare på kvitteriger, lage budsjett osv.
Jamme Skrevet 16. april 2011 #5 Skrevet 16. april 2011 Et tips til å kontrollere forbruket hvis man ikke er verdens flinkeste til å følge budsjetter og holde oversikt (kremt), er å rett og slett ta ut en viss mengde i cash, og så kun bruke det. Legg det gjerne i konvolutter merket de forskellige utgiftspostene, for eksempel "Mat uke 14", også bruker du det til - nettopp - mat i uke 14. Hvis det skal funke må du selvfølgelig regne på hva det er realistisk at du bruker på mat, hvis ikke må du jo ty til kortet og da sklir det ut. Men jeg merker i alle fall på meg selv at det hjelper veldig å se, rent fysisk, nøyaktig hva jeg har og hva jeg bruker. 2
LilleMyMcLean Skrevet 16. april 2011 #6 Skrevet 16. april 2011 Same same! Jeg har også hatt ett LATTERLIG forbruk i det siste - rett og slett fordi jeg har hatt mulighet. Nå har jeg tatt meg selv i nakken og gitt meg selv et spark i ræva, så heretter blir det satt av 7000-1000kr hver mnd..! Det har gått fint i 2 måneder - og det kommer til å gå fint fortsatt. Tips; ikke skjær forbruket helt inn til beinet - blir omstillingen for stor er sannsynlighet for failure større. Good luck! =)
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 Hvis du har brukt kort så er det jo en smal sak å sjekke hvor pengene har gått. Jeg føler i hvert fall at jeg har mye bedre kontroll med kort. Da jeg brukte kontanter hente det til stadighet at jeg trodde jeg måtte ha mistet penger.... helt til jeg begynte å regne over litt og kom til at det sannsynligvis stemte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå