Gå til innhold

Er psykiatrien virkelig så ille?

Anbefalte innlegg

Gjest Hikken
Skrevet

Ja. Men hva slags behandling er det? På sikt? Hvordan skal du bli bedre av å sitte alene på rommet ditt med PC hele tiden? Jeg spør ikke for å være ekkel, men jeg lurer oppriktig på hva du tenker om det. Jeg skjønner veldig godt at sykehus høres skummelt ut, men det blir neppe bedre av at du er så forutinntatt, delvis av fordommer som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Jeg mener ikke at jeg skal sitte på rommet mitt hele tiden, men jeg trives generelt ikke sammen med masse mennesker ( har ikke sosialangst, jeg liker bare å få være alene i fred ).

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Man får ikke lov til å sitte alene hele tiden uansett. Mat skal spises i felleskap, gruppeterapi er ofte pålagt og samtaler med psykolog skal man ha. Men resten av tiden kan man helt fint bruke på å se i veggen. Skal du være der lenge og de stoler på deg så får du ha data og sånn på rommet. Da er det som å være hjemme på eget soverom. Da begynner det å bli koselig, spesielt om du er yngre for da slipper du å ha behandling sammen med voksne pasienter.

Men det kommer også litt an på hvor du er innlagt.

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen din hørtes virkelig syk ut. Men en ting jeg lurer veldig på; da hun ble lagt i reimer, lot de henne ligge alene i flere timer? Eller fikk hun ha noen i rommet som prøve å berolige henne?

§ 4-8. Bruk av tvangsmidler i institusjon for døgnopphold

Tvangsmidler skal bare brukes overfor pasienten når dette er uomgjengelig nødvendig for å hindre ham i å skade seg selv eller andre, eller for å avverge betydelig skade på bygninger, klær, inventar eller andre ting. Tvangsmidler skal bare brukes når lempeligere midler har vist seg å være åpenbart forgjeves eller utilstrekkelige.

Som tvangsmiddel kan anvendes:

a. mekaniske tvangsmidler som hindrer pasientens bevegelsesfrihet, herunder belter og remmer samt skadeforebyggende spesialklær.

b. kortvarig anbringelse bak låst eller stengt dør uten personale til stede.

c. enkeltstående bruk av korttidsvirkende legemidler i beroligende eller bedøvende hensikt.

d. kortvarig fastholding.

For pasienter under 16 år er det ikke adgang til å bruke tvangsmidler som nevnt i bokstavene a og b i foregående ledd.

Pasient som underkastes tvangsmiddel skal ha kontinuerlig tilsyn av pleiepersonale. Ved fastspenning i seng eller stol skal pleiepersonell oppholde seg i samme rom som pasienten hvis ikke pasienten motsetter seg dette.

Tvangsmiddel kan bare benyttes etter vedtak av den faglig ansvarlige, dersom ikke annet er fastsatt i forskrift. Vedtaket skal nedtegnes uten opphold. Vedtaket kan påklages til kontrollkommisjonen av pasienten eller hans eller hennes nærmeste pårørende.

Kongen i statsråd gir nærmere forskrifter om bruk av tvangsmiddel.

Skrevet

Det kommer veldig an på hvor du havner, hvorfor du er det og hvor lenge du skal bli...

Ja selvfølgelig, men det er ingen psykiske avdelinger som er blottet for fritidsaktiviteter.

• Liker 1
Gjest Hikken
Skrevet

Man får ikke lov til å sitte alene hele tiden uansett. Mat skal spises i felleskap, gruppeterapi er ofte pålagt og samtaler med psykolog skal man ha. Men resten av tiden kan .

Isj, jeg som ikke kan fordra å spise foran folk ._.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Ja selvfølgelig, men det er ingen psykiske avdelinger som er blottet for fritidsaktiviteter.

Nei det er sant:)

Er du frisk nok og er der lenge nok så er det egentlig som å være hjemme... bare at man ikke er det.

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du egentlig å gjøre på psykiatrisk da? Hold deg hjemme og la noen som er villig til å jobbe for å få det bedre få plassen!

• Liker 1
Gjest Hikken
Skrevet (endret)

Hva har du egentlig å gjøre på psykiatrisk da? Hold deg hjemme og la noen som er villig til å jobbe for å få det bedre få plassen!

så fordi jeg ikke trives sosialt med andre, så burde jeg ikke få hjelp? Du vet ikke grunnen til at jeg finner ting som kanskje du syns er helt normalt skremmende.

Hadde du turt å stå frem med navn kunne jeg ha sendt deg en PM om hvorfor.

Endret av Hikken
Skrevet

Vel, om det skal være et hinder for deg i å bli bedre og motta hjelp så forstår jeg ikke hvorfor vi har denne diskusjonen.

Du leter bare etter grunner for å ikke motta hjelp. Så jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi forsøker å diskutere

Du vil være alene på rommet og ha pc

Du vil ikke være med andre folk

Du vil ikke spise foran andre

Hva er det du tenker du vil oppnå ved å søke hjelp og eventuellt en inleggelse? Hvordan tenker du at dette skal være til hjelp for deg? Hva er det du ønsker hjelp til? jeg sier ikke dette for å angripe deg, men jeg lurer virkelig på hva du tenker du kan få hjep til ved en eventuell innleggelse. Hvordan tenker du at å være på rommet alene, spise alene og gjøre aktiviteter alene vil være til hjelp for deg? Hvordan vil dette være annerledes enn slik du har det nå når du er hjemme?

Du kan også søke kontakt med en psykolog (via fastlegen) som ikke innebærer innleggelse. Du vil ikke bli påtvinget innleggelse med mindre du skader deg alvårlig eller er sterkt og aktivt suicidal. Kanskje vil psykologhjelp være bedre? Du likte ikke den forrige psykologen din, men det er ingenting i veien for å skaffe seg en ny.

• Liker 2
Skrevet

Hele poenget er jo at man skal observeres med mennesker, for å kartlegge hva det "feiler" deg og hvor vanskelighetene ligger.

Du må jo ikke legges inn om du absolutt ikke vil.

Om du virkelig syns det høres grusomt ut er det ingen som tvinger deg med mindre du gjør noe selv og blir tvangsinnlagt.

Du kan få hjelp andre steder, hos familievernkontoret og fastlege for eksempel.

Gjest Hikken
Skrevet

Vel, om det skal være et hinder for deg i å bli bedre og motta hjelp så forstår jeg ikke hvorfor vi har denne diskusjonen.

Du leter bare etter grunner for å ikke motta hjelp. Så jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi forsøker å diskutere

Du vil være alene på rommet og ha pc

Du vil ikke være med andre folk

Du vil ikke spise foran andre

Hva er det du tenker du vil oppnå ved å søke hjelp og eventuellt en inleggelse? Hvordan tenker du at dette skal være til hjelp for deg? Hva er det du ønsker hjelp til? jeg sier ikke dette for å angripe deg, men jeg lurer virkelig på hva du tenker du kan få hjep til ved en eventuell innleggelse. Hvordan tenker du at å være på rommet alene, spise alene og gjøre aktiviteter alene vil være til hjelp for deg? Hvordan vil dette være annerledes enn slik du har det nå når du er hjemme?

Du kan også søke kontakt med en psykolog (via fastlegen) som ikke innebærer innleggelse. Du vil ikke bli påtvinget innleggelse med mindre du skader deg alvårlig eller er sterkt og aktivt suicidal. Kanskje vil psykologhjelp være bedre? Du likte ikke den forrige psykologen din, men det er ingenting i veien for å skaffe seg en ny.

Jeg sier ikke at jeg kommer til å sitte alene hele tiden, men jeg har vært ett menneske som trives best alene hele livet mitt og det kommer ikke til å forandre seg. Jeg liker ikke spise samme med andre da jeg gjennom hele oppveksten har fått stygge bemerkninger og blitt mobbet for kroppen og utseende mitt av min egen far.

Og det er desverre ikke bare en psykolog som har behandlet meg som dritt, men flere.

Om jeg hadde vært innlagt, så hadde det vært null problem å snakket med psykologen og legene der, men jeg ønsker ikke å måtte være omrginget av andre pasienter konstant.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Dps har også mange dagtilbud man kan benytte seg av i tillegg til psykolog om man ikke vil innlegges, men allikevel jobbe over gjennomsnittet aktivt for å bli frisk. Her jeg bor vet jeg de har musikkterapi, meditasjon, dans, tegning... sånne ting som ledd i behandling.

Gjest Hikken
Skrevet

Dps har også mange dagtilbud man kan benytte seg av i tillegg til psykolog om man ikke vil innlegges, men allikevel jobbe over gjennomsnittet aktivt for å bli frisk. Her jeg bor vet jeg de har musikkterapi, meditasjon, dans, tegning... sånne ting som ledd i behandling.

Hva er DPS?

Skrevet

Jeg ble lagt inn av egen fri vilje i fjor. Var der bare et døgn før jeg slapp ut igjen, men ikke noe problem der. Rommet var enkelt med typisk sykehusseng, nattbord, lys, et bad tilhørende rommet med toalett, vask og en dusj. Var et sted man maks var tre dager før man ble vurdert og så plassert videre i bygget.

Jeg kom inn ganske sent på dagen, ti tiden tror jeg. Etter samtale med legevakta i kommunen min. Ble tatt imot, de tok blodtrykket, spurte litt om medisiner o.l. jeg gikk på o.l. Spurte meg om diverse ting før jeg kom inn i hovedrommet. Såklart, alt av mobil, nøkler o.l. ble tatt ifra meg der og lagt i et skap. Var bare meg når jeg kom inn og fikk spørsmål om jeg ville ha mat som da ble lagd til meg. Ble sittende og se på tv (var alene, så "bestemte" mest der) og fikk sovemedisiner på et tidspunkt og beskjed om når jeg burde legge meg. Jeg bruker også linser og dette fikset de også til meg, med linsevæske og alt mulig.

Vet ikke om det var noen inne hos meg når jeg sov, for jeg sov ganske godt da ja. Neste morgen var det felles frokost, ingen som sjekket meg e.l. før jeg sto opp selv. Hadde kommet to til i løpet av natta, han ene var forholdsvis oppegående og pratet litt med han og var i bakgården. Hun andre var derimot veldig fjern, så ikke hvor hun gikk, var bare på rommet (de sjekket henne hver 15-30 min), sa ikke noe o.s.v. I løpet av dagen hadde jeg en samtale med de. Ble veldig mye tv titting og slikt når jeg var der, i en samtale senere spurte jeg om å dra hjem hvor de da måtte prate med pårørende o.s.v før de ville slippe meg ut. Jeg ville nemlig ut, de kunne ikke holde meg der når jeg var lagt inn frivillig, men overlegen ville helst prate med pårørende før jeg slapp ut slik at de viste hva som skjedde og at jeg ikke gjorde noe dumt.

Kom også inn til DPS for samtaler etter å ha vært der som en oppfølging. Syntes egentlig alt gikk kjempebra til tross for at jeg bare var der i et døgn. Hadde ingen større overvåkning av meg selv til tross for at jeg i den perioden hadde mistet kjæresten i en ulykke og var dermed ganske langt nede, suicidal og som jeg sa til de, ute av stand til å kjøre bil fordi jeg mest trolig ville kjørt av veien eller i elven om jeg fikk sjangs. Og jeg kuttet meg selv i den grad at det blødde kraftig, dype kutt med saks. Gjør et fra tid til annen enda, men får ikke noe stort mere hjelp enn muligheten for psykolog, og at jeg går på anti deppresiva.

Og som noen andre nevnte, er man ikke fornøyd kan man bytte behandler. Anbefaller dog virkelig å få psykolog på DPS før man legges inn, det er ikke noe "morro" og man blir jo umyndigjort. Evt sjekk om det er et psykatrisk team man kan prate med. Jeg fikk tilbud om dette først, de kom hjem til meg, pratet med meg, spurte om det var noe jeg hadde hjemme de evt skulle ta med seg (piller, gjenstander å skade seg på, o.s.v.) og sa at de evt kunne komme tilbake senere også.

Skrevet (endret)

Hva er DPS?

Distrikts psykiatrisk senter. Ligger under sykehuset.

Endret av Gjest
Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Hva er DPS?

distrikt psyaiatrisk senter, tror jeg det står for. Alle større kommuner med sykehus har det regner jeg med. Det er det man får psykolog om man ikke velger privatsektoren.

Nå må noen rette på meg om jeg tar helt feil.

Skrevet

Om jeg hadde vært innlagt, så hadde det vært null problem å snakket med psykologen og legene der, men jeg ønsker ikke å måtte være omrginget av andre pasienter konstant.

Dersom det er samtaleterapi du ønsker vil du nok kunne få mer av dette andre steder enn å være innlagt. Inleggelse er i større grad for de som er alvårlig syke og som har behov for skjerming fra seg selv og omverdenen. Det er en plass hvor behandlingen i stor grad omhandler å trene seg opp til å mestre daglige gjøremål som å spise, komme seg i trening og ta vare på seg selv.

Det er ikke en hovedarena for samtaleterapi selv om man også selvsagt får dette, dette er noe som i større grad starter etter utskrivelse hvor behandlingen skal videreføres. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok lett etter diverse dagtilbud, hvor du får mye samme opplegg som ved inleggelse, men du slipper å bo der og omgås de andre pasientene. De fleste som er innlagt er det fordi de ikke er i stand til å bo hjemme og ta vare på seg selv uten at de har oppsyn i løpet av kvelden etc. Dette er årsaken til at de er innlagt. Behandlingstilbudet foregår på dagtid. Det finnes flere dagtilbud. Jeg ville forsøkt å komme i kontakt med din lokale DPS sammen med fastlegen for å høre hvilket tilbud de har til deg.

Skrevet

distrikt psyaiatrisk senter, tror jeg det står for. Alle større kommuner med sykehus har det regner jeg med. Det er det man får psykolog om man ikke velger privatsektoren.

Nå må noen rette på meg om jeg tar helt feil.

Helt riktig!

Om du snakker med fastlegen din om problemene dine Hikke, så kommer du inn her og får samtaler med psykolog. Noe som kanskje er bedre i og med at du ikke liker å være sosial.

Jeg trodde du allerede ventet på å få plass her, derfor jeg ikke har skrevet noe om dette før.

• Liker 1
Gjest Hikken
Skrevet

Og som noen andre nevnte, er man ikke fornøyd kan man bytte behandler. Anbefaller dog virkelig å få psykolog på DPS før man legges inn, det er ikke noe "morro" og man blir jo umyndigjort.

Umyndiggjort? Hvor lenge må man være det?

Skrevet

Umyndiggjort? Hvor lenge må man være det?

Hun mente vel umyndiggjort i sammenheng med psykisk avdeling, ikke DPS.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...