Gjest anonym Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 vis ditt barn lyver og blr konfrontert med løynen.dette blir snakket om og barnet lyver igjen samme prosedyre og barnet lyver enda! barnet får husaret inndradd tv titting pc og må vere inne etter skolen kvar dag i en liten uke.barnet forsettter å lyve også etter husaresten. hva gjør man da? hva er rett?
Gjest Lillekanin Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Syns man bør finne årsaken til at barnet lyver. Har han/hun lært seg at det lønner seg å lyve og en kommer unna med det, så vil barnet fortsette mønsteret. Kanskje en må finne mer kjipere konsekvenser? (Selv om de du foreslo er ganske kjipe de og hehe). At barnet må ordne opp, forklare face to face til den/de han har løyet for at h*n har snakka usant? Det kan være en måte å få oppmerksomhet på og tenker jeg, eller framstille seg på en annen måte enn en egentlig er. Hva kan i såfall være årsaken til dette? Så er det noen barn som ikke veit om andre måter å være på enn å lyve så de tror det selv. Da har de gjerne lært og erfart et sted at det er en ok ting å gjøre. Husker da jeg var liten om jeg ble tatt for lyving.....ooooohhhh...da ble det månelyst Viktig å forklare barna konsekvenser av lyving - at en mister tilitt, folk unngår en, blir vanskelig å få venner osv. Og så blir en alltid avslørt en eller annen dag, og om en har løyet i årevis så blir jo det en tung bør å bære...
Gjest Lillekanin Skrevet 16. april 2011 #3 Skrevet 16. april 2011 Forresten - jeg jobber som lærer og har jo erfart situasjoner der barn lyver. Hva med å nevne dette for læreren til barnet slik at vedkommende kan være litt obs på dette?Kanskje læreren har merka seg dette eller ser et mønster kanskje ikke andre ser? Bare en tanke:)
Klematis Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 Er det helt sikkert at barnet lyver da? At ikke h*n på mener at det h*n sier er sant? Mulig det ikke ER sant sett med dine øyne, men det kan kanskje ligge en misforståelse bak?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #5 Skrevet 16. april 2011 Jeg husker at jeg ble anklaget av min far for å lyve da jeg var barn - en nøkkel hadde forsvunnet, og han var hellig overbevist om at jeg sto bak uansett hvor mye jeg forklarte at jeg ikke hadde noe med det å gjøre. Nøkkelen dukket opp den, i hans egen jakkelomme noen dager senere.
Gjest Lillekanin Skrevet 16. april 2011 #6 Skrevet 16. april 2011 Jeg husker at jeg ble anklaget av min far for å lyve da jeg var barn - en nøkkel hadde forsvunnet, og han var hellig overbevist om at jeg sto bak uansett hvor mye jeg forklarte at jeg ikke hadde noe med det å gjøre. Nøkkelen dukket opp den, i hans egen jakkelomme noen dager senere. Huff det var ikke bra...det er ille å bli beskyldt for noe en IKKE har gjort... Jeg mener en skal stole på folk til det motsatte er bevist (med enkelte forbehold,sunn fornuft etc). En bør aldri som forelder ta utgangspunkt i at ungen lyver med mindre ungen FAKTISK lyver mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå