Lenem88 Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 Jeg meldte flytting 5.1.2011, den datoen står registrert i flytteregisteret. Jeg sendte inn søknad om overgangsstønad, den blei registrert mottat 1.2.2011, men pga MYE tull med nav har jeg først NÅ fått godkjent søknaden. Vil jeg få overgangsstønad fra den datoen jeg søkte, eller vil de gi meg penger først ifra april/mai ? Hvor lang tid tar det før de utbetaler etter at de har sendt brev om at det er godkjent og i orden ? Vil jeg få nå 20.april, eller vil de drøye helt til utbetalinga neste mnd ? Må jeg skatte av det jeg får ? Jeg har ikke vært i jobb siden sommeren 2008, så ingen inntekt altså. Om jeg må skatte (eller ikke) må jeg gjøre noe mer nå? Enn bare å motta pengene? Må jeg sende inn skattekort eller noe slikt? Håper noen veit mer om dette enn meg! Jeg er helt grønn. OG helt oppbrukt når det kommer til å krangle med nav!
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Ja du får etterbetalt fra den dagen du søkte.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #4 Skrevet 17. april 2011 Det er ikke sikkert du skal skatte av det, evt. kan det være du skal skatte bare litt. Når du evt. har fått innvilget OS, ta kontakt med ditt skattekontor og spør ang. skattelette pga lav inntekt.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Jeg meldte flytting 5.1.2011, den datoen står registrert i flytteregisteret. Jeg sendte inn søknad om overgangsstønad, den blei registrert mottat 1.2.2011, men pga MYE tull med nav har jeg først NÅ fått godkjent søknaden. Vil jeg få overgangsstønad fra den datoen jeg søkte, eller vil de gi meg penger først ifra april/mai ? Hvor lang tid tar det før de utbetaler etter at de har sendt brev om at det er godkjent og i orden ? Vil jeg få nå 20.april, eller vil de drøye helt til utbetalinga neste mnd ? Må jeg skatte av det jeg får ? Jeg har ikke vært i jobb siden sommeren 2008, så ingen inntekt altså. Om jeg må skatte (eller ikke) må jeg gjøre noe mer nå? Enn bare å motta pengene? Må jeg sende inn skattekort eller noe slikt? Håper noen veit mer om dette enn meg! Jeg er helt grønn. OG helt oppbrukt når det kommer til å krangle med nav! Du vil nok få etterbetalt for perioden fra du søkte, også muligens fra dagen du ble enslig forsørger om du søkte fra da. Din første utbetaling skal stå i vedtaket. Ellers utbetales det den 20. i mnd, så du vil mest sannsynlig få utbetaling nå før påske. Om du har mottatt sosialhjelp, vil de ta refusjon i den perioden du får innvilget overgansstønad og samtidig har mottatt sosialhjelp. Satsen for overgangsstønad er ca 12.000 kr, og du skal skatte av den. Bestill nytt skattekort etter den inntekten du har i dag. Skattekortet blir automatisk registrert i NAVs system innen et par uker etter at du har endret det hos skatteetaten. Dersom barnet ditt er over tre år, er det krav om aktivitet. Du må enten være aktiv arbeidssøker, jobbe eller studere minimum femti prosent. Overgangsstønad er gull verdt for enslige foreldre uten utdanning utover videregående. Man har mulighet til å ta en utdannelse, uten å måtte ta opp studielån. Har man bestått yrkesfag eller annen høyere utdanning, har man ikke mulighet til dette.
Lenem88 Skrevet 18. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2011 Tusen takk for infoen jeg har fått her. Er i alle fall litt klokere nå
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 Tusen takk for infoen jeg har fått her. Er i alle fall litt klokere nå Bra :o) Mitt ansvarsområde er nettopp dette, så bør kunne svare Hilsen svar nr 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå