Gå til innhold

inkassobyråer gjør meg rasende


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så sint at jeg må få ut litt.

I sommer hadde jeg bestilt noe,å når dette kom så ringte jeg inn å sa at jeg ikke ville ha det mere.Jeg varte fred å ingen fare,Så vi flyttet å jeg tenkte ikke på å ringe de å bytte adresse.Noe jeg burde ha gjordt.For et par uker så dukket det opp en inkasso i postkassen.Jeg kastet meg på tlf å fikk ordnet opp i dette.Å jeg ringte også til byrået,å da fikk jeg beskjed om at dette var i orden.Noe det ikke var for her om dagen fikk jeg en ny inkasso i posten.Jeg ringte på nytt,Å det jeg fikk til svar da var at jeg måtte betale en regning til de på 200 pga purre gebyr.Men denne hadde de ikke sendt,bare den nye inkassoen.Å jeg fresa,hvorfor i all verden skal jeg betale til de pga selskapet ikke klarte å registrere at jeg ikke ville ha mere fra de.Og de sendte meg to sendinger som ble returnert fra tidligere adresse.Så jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt,jeg må bare betale ellers slutter ikke disse inkassoene.200 er ikke så mye så de er jo verd å betale.Men det er prinsippet.Hvordan kan de holde på sånn.De gjør det kasje med flere å,for hvem betaler ikke heller 200 en å få en inkasso på seg.Noe jeg altid har styrt unna i alle fall.Jeg måtte bare legge på når jeg prata med ho,for det tiltet helt for meg.Dette ble kansje veldig rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Les avtalen som er gjeldende mellom deg og de du har bestilt av. Det er ikke alltid at du har riktig, selv om det føles forferdelig utrettferdig.

Vanligvis er man selv ansvarlig for å melde flytting og si opp diverse. Dersom man ikke gjør dette er det din feil - og du må betale. Simple, men surt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på den andre siden og irriterer meg over de som bestiller ting og ikke betaler!! Det er du som har bestilt og da må du sørge for at alt er ok, gjerne få det skriftlig i tillegg. Gjør du ikke det så må du takke deg selv. Jeg hører mange unskyldninger og dette er #1! Og den er faktisk ikke holdbar overhodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen firmaer prøver seg, ja de gjør det, men det er også ditt ansvar og sørge for å ha kopi av oppsigelsen din.

Det er også lurt å sjekke at de virkelig har mottatt og registrert oppsigelsen din, ring og hør eller be om bekreftelse pr. mail.

Da har de ingen ting de skulle sagt i ettertid.

Men uten bevis for at du faktisk HAR sendt en oppsigelse, ligger du tynt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første,jeg hadde sagt opp å hun på andre siden sa at det var i orden.Derfor tenkte jeg ikke på å melde flytting.Å etter den første purringen så sa de at de hadde gjort en feil så dette burde jeg ikke tenke på mere.Å de skulle gi beskjed om dette til inkasso byrået.Så går det 14 dager så kommer det en ny inkasso.Da er det vell lov å reagere?Når man tror det har blitt ordnet.Å da fikk jeg beskjed om at jeg da skulle betale til inkasso byrået en regning pga de hadde sendt meg regning.Men denne regningen har jeg ikke fått,jeg fikk en ny inkasso advarsel i stedet.Da kunne de ha sendt den regninga de skulle da i steden for å sende ut feil.Å selfølgelig skal jeg betale,men det er vell låv å reagere å bli irritert?Jeg vet det var teit å ikke be om kvittering på avbestillingen,men siden hun i andre enden sa at det ikke var noe problem så tenkte jeg ikke på det.Å dette her har ingen ting med at jeg ikke betaler for meg,jeg har reagert på at jeg må betale gebyrer på regninger de har sendt ut pga hun ikke registrerte det,å det må vere lov å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på den andre siden og irriterer meg over de som bestiller ting og ikke betaler!! Det er du som har bestilt og da må du sørge for at alt er ok, gjerne få det skriftlig i tillegg. Gjør du ikke det så må du takke deg selv. Jeg hører mange unskyldninger og dette er #1! Og den er faktisk ikke holdbar overhodet!

Ja, jeg kan tenke meg det er en mye brukt unnskyldning. Men saken er at dersom man forholder seg til et firma og sier man ikke vil ha mer, da forventer man at det er i orden. Det er temmelig merkelig at kunden er ansvarlig for at den som jobber i firmaet ikke gjør jobben sin skikkelig. Jeg har selv hatt slike opplevelser faktisk. Ene gangen var det tilogmed registrert der jeg hadde bestilt fra at alt var som det skulle, men de hadde gjort en feil og ikke fått registrert det på riktig måte - derfor ble det sendt til inkasso. Gjett hvem som måtte betale inkassoregningen? Inkassobyrået har ingen andre å trekke gebyrene fra, og trekker det derfor fra kunden, de har ikke noe makt overfor firmaet som bruker dem. Syns det er dårlig jeg da.

Du glemmer å betale en regning - det er jo dumt gjort da, men slik som skjer den beste av oss i mellom. Plutselig ligger det en inni en bok eller inni et blad eller noe slik så den ikke er blitt betalt. Så kommer purringen med to ukers betalingsvarsel - på grunn av at firmaet ikke sender det ut når de skriver brevet kommer brevet i posten en dag etter at fristen er gått ut - typisk at slik skjer. Og skikkelig irriterendes er det og. Men det er ikke mye å gjøre som kunde, for det kan jo ikke bevises at firmaet sender brevet så lenge etter det er datert, da sier de bare at det må være noe som er skjedd hos posten eller slik. Alle skyver ansvaret fra seg og kunden må betale det.

Men - det hadde kanskje vært bedre dersom dem som virkelig ikke betalte sluttet å bruke slike unnskyldninger - var det ikke så mange av dem ville det kanskje vært lettere å forstå de gangene det er riktig.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde faktisk en liknende sak med teletopia da de gikk konkurs jeg. Fikk beskjed om å betale en regning - som jeg allerede hadde betalt - men på grunn av konkursen hadde alt blitt så rotete, og de mente jeg ikke hadde betalt, og ettersom det var så lenge etter var jeg nødt å betale med en gang ellers gikk det til inkasso. Jeg fikk ikke tid på meg til å få bankutskrift og sende den, og de var heller ikke villig til å ta imot bevis sendt på mail. Så jeg måtte bare betale regningen og komme med kvitteringen i ettertid.

Nå har det gått flere år, og teletopia skylder meg fortsatt 1000 kroner for den regningen jeg betalte to ganger. Nå er ikke det inkassobyrå da, men det er samme tullete ting som skjer. Advokater som sitter der og ikke kan ordne opp, aner ikke hvor mange ganger jeg har pratet med dem. Og hver eneste gang må jeg finne tilbake alle opplysninger og kvitteringer og sende dem på ny, så får jeg ikke noe svar etterpå. Nå kan jeg ikke ringe flere ganger, deter så lenge siden at jeg har ikke lenger oversikt over hva datoer det er osv - men - jeg har betalt 1000 for mye, advokatene til teletopia vet det og de driter i det. Så sånn er det det virker å være kunde i norge i dag. .)

Høres jeg litt bitter ut, hmm - jeg ble visst irritert og engasjert av dette her kjenner jeg..

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... etter hva Norges Inkasso sier, så SKAL faktisk ikke inkassobyråene ta seg av ubetalte regninger så lenge det dreier seg om en sak der firmaet og kunden ikke er enige i om "varen" faktisk er bestilt eller bestilt til den prisen eller annen form for uoverenstemmelse mellom kunden og firmaet.

Så dersom du som startet tråden, mener at du ikke bestilte varen/avbestilte den i tide, og firmaet som sender fakturaen til inkasso ikke er enig med deg, så hadde saken din aldri noe å gjøre hos ett inkassobyrå i utgangspunktet!!

At firmaet feilaktig har sendt din sak til inkasso, skal IKKE du lide for etter hva jeg har opplevd i mitt samarbeid mellom kunde/firma/inkassobyrå. Jeg sitter ikke med økonomien, så jeg vet ikke om de belaster firmaet for evt utgifter, men jeg VET at når firmaet har gjort en slik feil, så belastes IKKE kunden! Jeg har også vært i samtale med NorgesInkasso nettopp for å forhøre meg om hvordan saker skal behandles når det er uenighet mellom firma og kunde, og det er da jeg fikk bekreftet at VI som firma måtte trekke saken, og kunden ville ikke måtte betale noe til inkassobyrået.

Har selv fått inkassovarsler pga flytting to ganger og har tatt direkte kontakt med inkassobyrået jeg har fått varselet fra og forklart "problemet", det har aldri vært snakk om å betale noe ekstra de to gangene det har skjedd. Selv om det har blitt påført gebyrer på inkassovarsel-regningen, så har jeg henvist til det som har skjedd (at firmaet har ventet FOR lenge med å sende ut regning, og posten ikke har videresendt slik at jeg har fått fakturaen èn dag og inkassovarsel neste... )

Jeg har vært klar til "kamp" begge gangene jeg, men har alltid fått ok uten å gjøre mer en å forklare min side av saken.

Dersom firmaet innrømmer at de har gjort en feil, og de innrømmer at din sak aldri skulle blitt kjørt til inkasso så ser jeg ingen logisk grunn til at DU skal betale den regningen???? Ville tatt flere samtaler med både inkassobyrå og firmaet jeg.

Lykke til!

(og ja, det er lov å reagere! Føler man seg urettferdig behandlet, så skal man få reagere selv om man KUNNE dobbeltsjekket ti ganger til så hadde man KANSKJE unngått problemet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj ja det er litt større sum en det jeg må betale på 200kr.Ja det er surt når man må betale når man vet at mann har sitt på det rene.Hadde jeg glemt å si opp så måtte jeg jo bare funnet meg i det å kunne jo bare takket meg selv.Så nå håper jeg di bare kan sende den forbanna regningen så jeg kan få det ut av verden.Selv om jeg personlig mener at det er byrået som skulle betalt,men som sagt kunden har jo ikke så mye å si,for vi prøver jo å lure oss unna alt pga det er noen som gjør det så må jo alle gjøre det.Jeg forstår godt at du er bitter,1000 kr er mye penger for noe man har betalt.Dette byrået sender ikke ut purringer de se,så når de fikk to pakker i retur pga ukjent adresse så gikk regninga til inkassobyrået med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for informasjonen aline.Å takk for at det er noen hyggelige kommentarer her.

Dette byrået sender regningen rett til inkassobyrået.Det er de som tar se av purringene.

Jeg har vert i kontakt med et inkassobyrå før,pga jeg fikk inkasso på en regning som hadde vert betalt i 3 4 mnd.Å da fikk jeg sendt inn kviteringer og alt ble slettet men jeg fikk ikke noe krav om at jeg skulle betale noe.Å koselige var dem å.Jeg hadde forstått at dem ikke hadde trodd meg hadde jeg hatt en liste med mange inkassoer som hang etter meg.Ho i tlf var så spydig( har du flere inkassoer på deg eller) så ho kvalmt.Jeg skal ta å ringe firmaet nå.Klar for kamp her nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o

Hadde jeg ringt for å rydde opp i noe slikt og jeg hadde møtt ett spydig vesen som hadde spurt om jeg "har flere inkassoer eller??", da hadde jeg blitt lynings!!!!

DU ringer for å rydde opp i rot FIRMAET har klusset til, da har inkassomedarbeider-damen jæv.... lite med om du har inkassoer fra før eller ikke, det er ikke DU som har rotet, og DU skal ikke finne deg i å bli behandlet som en kjeltring eller luring.

Får du samme dama igjen, og hun er like spydig, så si fra at du skal prate med hennes overordnede!!! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg ringt,men jeg ringte ikke inkassobyrået jeg ringte rett til salgsavdeling.hun var mye hygglige en ho på inkassobyrået.ho skulle sjekke opp å ringe meg tilbake.så jeg venter spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for koselige innlegg og gode råd.Har roet meg litt når man får koselig respåns på at alt ikke bare er min feil.Skal fortelle hvordan det går når jeg hører noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...