Gå til innhold

Adopterte søskenbarn.

Saturn

Anbefalte innlegg

Jeg skal om noen mnd. bli tante til en liten gutt eller jente fra Colombia. Og gleder meg masse til det. Jeg har selv tre jenter på 10, 8 og 5 år som selvfølgelig ikke forstår så masse om adopsjonsprosessen. Og hva dette innebærer. De har forstått at Tante og Onkel skal reise til ett annet land å få en unge og at de ikke vet helt hvor stor den er osv. Vi har lånt mange bøker om Colombia nå på biblioteket og de syns jo det er kjempespennende.

Men er det noen som har noen forslag til noen bøker som omhandler det å få søskenbarn som er adopterte. Det er veldig viktig for meg at de er så godt forberedt som det lar seg gjøre, sånn at de ser på hentereisen som like naturlig som at Tante hadde ligget på sykehuset denne tiden etter å ha fått en liten.

Hilsen Saturn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler påa t det er bøker spesielt om å få søskenbarn som er adopterte, men det finnes sikkert noen om det å få søsken som er adopterte, og det går vel an å bruke de bøkene?

Ellers er det val bare å snakke med ungene om det de lurer på. Min erfaring er at barn ofte ikke lurer like mye som oss voksne, de ser på det som minst like naturlig som om barnet skulle komme til familien gjennom en fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo og det er jeg enig i, men har ikke funnet så masse bøker om det å få søsken heller jeg. Sånn jeg tenker er at det er vanskelig for dem å spørre når de ikke aner noe om hva som skjer. Derfor må vi trigge det litt. Og jeg vil at de og skal glede seg og få forståelsen av at de skal få søskenbarn nå. På samme måte som de har gjort før.

De gleder seg det er ikke det, men de forstår ikke konseptet skikkelig, det tok f.eks en god tid for de å forstå at vi ikke snakket om en nyfødt baby her. Altså sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Fint at ikke alle er like' av Aase Foss Abrahamsen handlar om ei jente som vert adoptert frå Korea.

'Ole blir storebror - noe må bare ordnes først' av Trude Ebbesen handlar, som tittelen seier, om ein komande storebror sin nyskjerrighet og forventning.

'Min søster Nina er født i Kina' av Liv W. Karlsen handlar om ein familie som hentar ei jente i Kina.

Alle desse bøkene finn du på mao - kan òg bestillast der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar pip.

Har ikke kommet på internettbokhandler jeg, har bare sett på de rundt oss. Nå skal jeg inn å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...