AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 Hei! Jeg har søkt master i samfunnskommunikasjon på UiA til høsten. Har hørt relativt lite om skolen og studentmiljøet i Kristiansand. Lurer derfor på om noen her inne kunne kommet med noen innspill! Både positive og negative. Hvordan er opplegget på skolen? Er lærerne flinke? Hvordan er studentmiljøet? Er det bra kulturtilbud i Kristiansand? Tenker da på konserter og andre arrangementer. Hvordan er tilbudet i kollektivtrafikken? Lurer også litt på hvordan det er med fadderordning når man tar master.. Noen som vet noe om det? 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 Du reiser mange spørsmål. Studentmiljøet er bra, men av en eller annen grunn så har ikke KR.sand en skikkelig studentpub. Den eksisterer, men den brukes lite av studenter. Studentene vanker heller på de andre utestedene i byen. Lærerne varierer, som alle andre steder, samt avhenger mye av hvilken studieretning du går. Kollektivtilbudet kan være ok, alt etter hvem du spør. Bor du sentralt, vil kanskje nesten alle bussene kjøre forbi din holdeplass, og da vil du jo sikkert oppleve det som greit. Bor du litt utenfor, er busstilbodet dårlig. Bussene er så og si aldri på tiden, og om vinteren er det et helvete. Du kan måtte vente opptil 30-40 minutter på bussen, det er ikke KØDD en gang. Alt dette er bagateller. Det du egentlig burde stille som spørsmål er følgende: Vil denne utdanningen egentlig gi deg noen jobbmuligheter? Det vandrer mange ungdommer rundt i Kr.sand som er utdannet ved UIA, men som ikke finner relevante jobber. Den retningen du skal ta, er ikke akkurat det beste alternativet, men noen får seg jobb der også. Jeg kjenner endel med kommunikasjon, de finner f...ikke jobb. Hva angår kollektivtransport, uteliv, ect spiller liten rolle, dersom du ikke vil finne deg jobb med denne utdanningen. Du får neppe uttelling for det studielånet du pådrar deg, ved å ta denne jalla-utdanningen. JEg mener ikke å drepe all glede, jeg bare er realistisk i forhold til hva jobbmarkedet etterspør. Det har vært mange forran deg i køen...Lykke til, uansett hva du velger. 1
Camya Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 "Jalla"-utdanning"? Det var da en snodig måte å putte det på. Skal alle sammen studere profesjon eller til ingeniør? Man må studere det man er interessert i. Studiet er det du gjør det til. For øvrig har jeg vært borti både usedvanlig dyktige og hyggelige lærere ved UiA, til lærere som klarte å demotivere hele klassen. Men jeg har lært utrolig mye ved å involvere meg utenfor studiet og ved å starte sideprosjekter sammen med medstudenter. Det er jo disse som blir ditt fremtidige kontaktnett Jeg synes Krs. er en grei by. Uvant den første tiden, ettersom jeg er vant til Bergen og det ikke er til å komme fra at Krs. er mye mindre. Men sommeren er fin Kulturtilbudet kan jeg dessverre ikke si noe om, men råder deg til å sjekke ut studentavisen når du kommer til campus. Første nr. kommer ut rundt midten av september, og helt bakerst finner du en oversikt over alle arrangementer akkurat den måneden. Lykke til!
Sofie_22 Skrevet 15. april 2011 #4 Skrevet 15. april 2011 Nå går ikke jeg der selv, men har hørt mye bra om UiA av folk som går der.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #5 Skrevet 16. april 2011 Angående kollektivtilbudet vil jeg bare si at universitetet ligger veldig greit til, det er fint å sykle og gå både fra byen og nærmeste bydeler. Så fremt du ikke bor langt utenfor (noe jeg ikke ser noen grunn til hvis ikke man eier et hus) klarer man seg veldig fint. Kulturtilbudet er slett ikke verst, men det kommer jo an på hva man er interessert i. Det er ikke akkurat så mange store konserter, men mye smått og koselig.
Anglofil Skrevet 16. april 2011 #6 Skrevet 16. april 2011 (endret) UiA er fantastisk, og et himmelrike etter selv å ha studert ved HiO. Jeg vil si at UiA har gjennomgående dyktige lærere, spesielt innenfor det jeg studerer (språkfag). Miljøet er veldig bra, noe som også vises på de årlige kåringene som viser hvor studenter trives aller best her i landet (hvor UiA kommer høyt opp). Personlig opplever jeg UiA som ungdommelig og opptatt av å tilrettelegge. Et eksempel på dette er f.eks at de er mindre rigide, det er ihvertfall min erfaring. Fra å gå på HiO hvor man sjelden fikk informasjon, det tok tre år for å skifte en lyspære og hvor det var et tunggrodd system, opplever jeg UiA som samarbeidsvillige og dyktige. Prøvde f.eks å få forhåndsgodtkjent det jeg studerer nå (rent språkfag) som en del av tidligere utdanning ved HiO. Det ville de ikke fordi de påsto at det ikke var undervisningsfag (noe det så absolutt er). Jeg dro til UiA, og fikk heller deler av utdanningen fra HiO godkjent som en del av studiet på UiA. Ergo: de er rett og slett flinkere til å se sammenhenger. Ellers synes jeg lokalene er fine og relativt nye, hyggelig kantine med god mat (spiser ikke så ofte der, skal sies). Forøvrig er jeg en av de som synes at kulturtilbudet ikke er så verst, spesielt ikke de første ukene. Det finnes både Pir6 og Østsida, så jeg synes ikke man skal syte for mye av dårlige studenttilbud, da har man i såfall ikke gått på HiO hvor det ikke var noe som helst omtrent. Forøvrig vil jeg kommentere ift buss: det kommer helt an på hvor du bor. Her jeg bor går bussene hele tida, nesten hvert kvarter, og bor du nærme sentrum eller på Lund mot Lund kirke slik at du kan gå ned mot Rundingen går bussene hele tida. De fleste busser går innom UiA, og jeg kan overhodet ikke klage, men så bor jeg slik til at jeg kan hoppe på omtrent hvilken som helst buss. Jeg er forøvrig fra Oslo og synes Kristiansand er fantastisk. Den er riktignok liten, men jeg synes faktisk byer som Bergen, Stavanger og Trondheim er skuffende i forhold. Jeg får mer feelingen av storby i Kristiansand enn i Bergen, og med Sørlandsparken og Sørlandssenteret + Markens er det mange gode shoppingmuligheter. Ellers må jeg si at det er fantastisk å nå bo ved sjøen, for sommeren har (nesten) kommet allerede, og det er virkelig drømmen! Mvh Yvonne Endret 16. april 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 Takker for svar Er det noen som vet hvordan det er med fadderordning når man går master? Er man med i den, eller må man "klare seg selv"?
Gjest Coarvi Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Det er hvertfall fadderordning for masterstudentene i økonomi, så det burde jo være det for de andre masterretningene. Hvis du har Facebook kan du bare sende en melding til "Fadder UiA" og spørre, de er veldig aktive og kan sikkert gi deg et svar raskt! Hvis det ikke skulle finnes egen faddergruppe for ditt studie er det jo bare å slenge seg på en annen faddergruppe, men jeg skjønner jo at man helst vil være med dem man skal gå i klasse med. Jeg stortrives også på UiA, og gleder meg masse til å komme tilbake til høsten etter et semester i utlandet.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 Jeg må også spørre hva slags jobb du håper på å få ved å ta den utdanningen?
Gjest norah Skrevet 1. mai 2011 #10 Skrevet 1. mai 2011 (endret) Takker for svar Er det noen som vet hvordan det er med fadderordning når man går master? Er man med i den, eller må man "klare seg selv"? Fadderordningen organiserer alle studentene, bortsett fra bachelor økonomi(studentforeningen mercurius tar seg av dette selv etter eget ønske). Så ja, dere får alle sammen faddere Fortrinnsvis fra eget studium når dette er mulig(og det vil jeg absolutt tro det er på ditt studium).Første dagen, ved oppropet blir dere møtt av en fadder. Jeg kan jo også tilbakevise tilbakemeldinger om at man ikke får jobb med sammfunnskommunikasjon, tror neppe disse gjestene har satt seg inn i arbeidsmarkedet og muligheter med den utdanningen. Jeg har studert både i Oslo, Bergen og KRS, og mine beste erfaringer er fra UIA. Det gjelder både miljø, trivsel, fasiliteter og delvis kvalitet. Sistnevnte gikk endel på at man har større sjangse for å få leseplass(det var umulig i Bergen og Oslo i min tid) - og jeg opplevde at samspillet mellom professorer og studenter var mer "nært" å UIA. Terskelen for å ha en OK dialog er langt lavere, kanskje fordi man er færre studenter. Kollektivtrafikken fungerer fint, ellers er det jo faktisk mulig å ta ibruk sykkel/ben. For ikke å snakke om bymarka og Jegersberg(skog og mark) som bokstavelig talt tar fem minutter å nå til fots fra UIA/sentrum. Spicheren(treningssenter) ligger rett ved campus. Ellers; bo sentralt i sentrum/lund/grim/eg, gangavstand til sentrum/universitetet. Edit for kulturtilbud; Ting har tatt seg betydelig opp på kulturfronten, kommer jo litt an på hva slags kultur du liker også. Min første anbefaling er at du går på Trashpop sine arrangementer på Charlies(http://www.trashpop.no/), ellers så er det flere kulturtilbud(debatter, lyriske aftener, utstillinger, teateroppsettinger, konserter) enn jeg rekker å delta på(og jeg er passelig aktiv på den fronten). Satser på at du kommer inn på studiet da Endret 1. mai 2011 av norah
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå