Gå til innhold

Arbeidsgiver nekter å utbetale overtidstillegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver nekter å forholde seg til å diskutere overtid!

Jobber en del pålagt overtid, i privat sektor, og har lest et sted at Arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgivere å utbetale overtidstillegget, som er på minimum 40%.

Men arbeidsgiver vil ikke.

Hva gjør en da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tar en kontakt med fagforeningen, eventuelt arbeidstilsynet.

AnonymBruker
Skrevet

Da tar en kontakt med fagforeningen, eventuelt arbeidstilsynet.

Har hørt at Arbeidstilsynet ikke hjelper enkeltindivider, men at de kun trår til når det er enormt store saker som gjelder mange?

AnonymBruker
Skrevet

"Da tar en kontakt med fagforeningen, eventuelt arbeidstilsynet."

• Liker 1
Gjest krystallen
Skrevet

Da slår man han til vettet ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selskapet jeg jobber for betaler heller ikke overtid, og det er standard for alle selskaper innen bransjen jeg jobber i. Hva står det i kontrakten din?

Gjest Blondie65
Skrevet

Da lar man være å jobbe overtid inntil man er blitt enig om hvordan det avlønnes - GJERNE med bistand fra fagforeningen.

Pålagt overtid = betaling etter minimumssatsene i arbeidsmiljøloven.

Jeg anbfaler lesing av Arbeidsmiljølovens §10-6 i sin helhet.

§ 10-6. Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Merk at det skal gjøres avtaler og drøftinger og man skal være enige. Uten drøftinger, enighet og avtaler kan man ikke fravike overtidsbetaling.

AnonymBruker
Skrevet

Selskapet jeg jobber for betaler heller ikke overtid, og det er standard for alle selskaper innen bransjen jeg jobber i. Hva står det i kontrakten din?

Så flott for din bedrift at du bedriver dugnadsarbeid! :)

I følge Arbeidsmiljøloven er alle arbeidsgivere i offentlig og privat sektor i Norge pålagt/pliktig å betale ut overtidstillegget, som er på minimum 40%.

Arbeidsgiverne gjør jo ikke automatisk, så det fordrer at arbeidstakeren selv leverer inn arbeidstidsregnskap for pålagt overtidsarbeid utover ordinær arbeidstid og krever utbetalt overtidstillegget for eksempelvis de siste 6 mpneder, eller for siste år - eller månedlig. Lever inn listen din!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så flott for din bedrift at du bedriver dugnadsarbeid! :)

I følge Arbeidsmiljøloven er alle arbeidsgivere i offentlig og privat sektor i Norge pålagt/pliktig å betale ut overtidstillegget, som er på minimum 40%.

Arbeidsgiverne gjør jo ikke automatisk, så det fordrer at arbeidstakeren selv leverer inn arbeidstidsregnskap for pålagt overtidsarbeid utover ordinær arbeidstid og krever utbetalt overtidstillegget for eksempelvis de siste 6 mpneder, eller for siste år - eller månedlig. Lever inn listen din!

Jeg vet ikke om en eneste godt betalt stilling, som faktisk betaler for overtid. Jeg forventer at de som jobber for meg skal jobbe langt utover 40 timer, uten å få mer betalt. Jeg kan garantere deg at en som hadde krevd å få overtidsbetaling, aldri hadde blitt forfremmet igjen.

De eneste som får overtidsbetaling i den bedriten jeg jobber i, er de som jobber i kantinen. Slik praksis tilhører de på bunnen av rangsstigen

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke om en eneste godt betalt stilling, som faktisk betaler for overtid. Jeg forventer at de som jobber for meg skal jobbe langt utover 40 timer, uten å få mer betalt. Jeg kan garantere deg at en som hadde krevd å få overtidsbetaling, aldri hadde blitt forfremmet igjen.

De eneste som får overtidsbetaling i den bedriten jeg jobber i, er de som jobber i kantinen. Slik praksis tilhører de på bunnen av rangsstigen

Du må jo gjerne drite i både arbeidsmiljøloven og ha din egen mening.

Det eneste unntaket fra arbeidsmiljøloven er de som har en særlig betrodd stilling og som regel er det også hos disse avtalt hvor mye arbeid som kan forventes, samt at både lønn og fritidsordninger avspeiler det faktum at man har en særlig betrodd stilling.

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo gjerne drite i både arbeidsmiljøloven og ha din egen mening.

Det eneste unntaket fra arbeidsmiljøloven er de som har en særlig betrodd stilling og som regel er det også hos disse avtalt hvor mye arbeid som kan forventes, samt at både lønn og fritidsordninger avspeiler det faktum at man har en særlig betrodd stilling.

Det har jeg aldri sagt noe om. De er fullt klar over hva som er forventet av dem ved ansettelse.

Skrevet

Det er helt riktig at mange selskap i det private ikke betaler overtid. Dette er i stedet innbakt i fastlønnen. Mange nyutdannede siviløkonomer, ingeniører, advokater og så videre går inn i stillinger der man ikke får betalt overtid time for time. Lønningene er da også betydelig bedre enn i de fleste andre jobber.

Hva står det i kontrakten? I kontrakten min da jeg var nyansatt stod det at intill 200 timer overtid var inkludert i lønnen, da hadde jeg en startlønn på ca 600 000 som nyutdannet.

Men dersom dette ikke er angitt i TS sin kontrakt må man selvfølgelig ta kontakt med fagforeningen. Eller bytte jobb, useriøse arbeidsgivere er det bare å komme seg unna.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er helt riktig at mange selskap i det private ikke betaler overtid. Dette er i stedet innbakt i fastlønnen. Mange nyutdannede siviløkonomer, ingeniører, advokater og så videre går inn i stillinger der man ikke får betalt overtid time for time. Lønningene er da også betydelig bedre enn i de fleste andre jobber.

Hva står det i kontrakten? I kontrakten min da jeg var nyansatt stod det at intill 200 timer overtid var inkludert i lønnen, da hadde jeg en startlønn på ca 600 000 som nyutdannet.

Men dersom dette ikke er angitt i TS sin kontrakt må man selvfølgelig ta kontakt med fagforeningen. Eller bytte jobb, useriøse arbeidsgivere er det bare å komme seg unna.

Hvis du har innbakt 200 timer overtid i lønnen din har du allerede fått betalt for disse. Da blir dette noe helt annet. Det blir helt feil å si at du da ikke får overtid i det private - du får overtid uansett om du jobber disse timene eller ei. For trådstarter er situasjonen en annen: hun forventes å arbeide overtid uten noen som helst form for kompensasjon og fullstendig i strid med arbeidsmiljøloven.

Skrevet

Hvis du har innbakt 200 timer overtid i lønnen din har du allerede fått betalt for disse. Da blir dette noe helt annet. Det blir helt feil å si at du da ikke får overtid i det private - du får overtid uansett om du jobber disse timene eller ei. For trådstarter er situasjonen en annen: hun forventes å arbeide overtid uten noen som helst form for kompensasjon og fullstendig i strid med arbeidsmiljøloven.

Det er akkurat det jeg skriver i innlegget mitt. Jeg svarte dette fordi det virket som om få i denne tråden forstod det at en del med høyere utdannelse har overtid innbakt i fastlønnen. I og med at TS ikke skriver noe om hva slags stilling hun har er det greit å informere om at man bør ta en titt på kontrakten før man løper til fagforeningen og klager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring er det spesielt to misoppfatninger av overtidsreglene så utbredt og vanlige at folk (både arbeidsgivere og arbeidstakere) faktisk tror det er slik og derfor aksepterer det:

Misoppfatning 1:

At overtidsbetaling uten videre kan defineres som innbakt i lønnen.

Misoppfatning 2:

At man må velge mellom overtidsbetaling ELLER avspasering.

Vil derfor fremheve dette fra Arbeidstilsynet:

Overtidsbetaling

Ved overtidsarbeid har du krav på et tillegg på minst 40 prosent av avtalt timelønn. Avtale om lavere prosentsats er ikke tillatt.

Dersom det avtales et fast tillegg i lønnen som skal dekke opp for overtidsarbeid, må det komme klart fram hva som er vanlig lønn og hva som er overtidsbetaling. Avtalt overtidsbetaling må minst dekke lovpålagt overtidsbetaling.

Det er mulig å avspasere overtid time mot time. Overtidsgodtgjørelsen på minimum 40 prosent skal imidlertid alltid utbetales i tillegg.

I tariffavtaler er det ofte fastsatt bedre rettigheter enn de minsterettighetene loven gir.

Vanlige eksempler er:

- overtidstillegg som er høyere enn 40 prosent.

- høyere satser ved ubekvem arbeidstid som for eksempel kveld, natt, helg og helligdager.

- rett på overtidsbetaling ved arbeid ut over avtalt arbeidstid (for eksempel etter 37,5 timer og ikke etter 40 som er lovens grense for alminnelig arbeidstid).

Faktisk har samtlige av mine tidligere arbeidsgivere har praktisert reglene feil. Jeg tillot meg å påpeke dette for min siste arbeidsgiver (et høyt profilert norsk selskap). Dette var totalt nytt for ledelsen, men de dobbeltsjekket og tok saken til etterretning - som resulterte i at alle (på min avdeling i hvert fall) fikk nye, korrigerte kontrakter. Helt konkret: De måtte spesifisere i kontrakten hvor mange kroner av totallønnen som utgjorde overtidstillegget og hvor mange overtidstimer dette dekket. Hvis det beregnede timetallet overstiges, må arbeidsgiver betale for den ekstra overtiden i tillegg.

Litt om unntak:

Unntak fra overtidsreglene

Reglene om arbeidstid og overtid gjelder i utgangspunktet for alle arbeidstakere, men det er unntak for arbeidstakere som har:

Ledende stilling

Med ledende stilling menes overordnede stillinger med klare lederfunksjoner.

Eksempel på slike stillinger kan være avdelingssjefer, kontorsjefer og andre som:

- har et større ansvar.

- i særlig grad kan treffe selvstendige avgjørelser på vegne av virksomheten.

selv kan avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats og i stor grad kan styre sin egen arbeidstid.

Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger. Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra disse bestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

- arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.

- arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

Som dere ser finnes det altså unntak, men definisjonen av "Ledende stilling" og "Særlig uavhengig stilling" tolkes svært strengt av Arbeidstilsynet og de aller, aller fleste vil derfor falle inn under hovedregelen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er her stridens kjerne er: "Hvor "godt betalt" en stilling er - er jo kjernen i alle drøftingen eog konfliktene som kommer opp mellom arbeidstakere og arbeidsgivere.

Mange mener at den grunnlønnen de har på ingen måte er høy nok til å forsvare at den "inkluderer estimert overtidsarbeid gjennom et år"

Når så er tilfellet, så krever mange overtidstillegget utenom, nettopp fordi grunnlønnen er "normal" og ikke spesielt høy - og da snakker vi høyt utdannede mennesker med lang og flott erfaring til nytte for bedriften!

AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring er det spesielt to misoppfatninger av overtidsreglene så utbredt og vanlige at folk (både arbeidsgivere og arbeidstakere) faktisk tror det er slik og derfor aksepterer det:

Misoppfatning 1:

At overtidsbetaling uten videre kan defineres som innbakt i lønnen.

Misoppfatning 2:

At man må velge mellom overtidsbetaling ELLER avspasering.

Vil derfor fremheve dette fra Arbeidstilsynet:

Faktisk har samtlige av mine tidligere arbeidsgivere har praktisert reglene feil. Jeg tillot meg å påpeke dette for min siste arbeidsgiver (et høyt profilert norsk selskap). Dette var totalt nytt for ledelsen, men de dobbeltsjekket og tok saken til etterretning - som resulterte i at alle (på min avdeling i hvert fall) fikk nye, korrigerte kontrakter. Helt konkret: De måtte spesifisere i kontrakten hvor mange kroner av totallønnen som utgjorde overtidstillegget og hvor mange overtidstimer dette dekket. Hvis det beregnede timetallet overstiges, må arbeidsgiver betale for den ekstra overtiden i tillegg.

Litt om unntak:

Som dere ser finnes det altså unntak, men definisjonen av "Ledende stilling" og "Særlig uavhengig stilling" tolkes svært strengt av Arbeidstilsynet og de aller, aller fleste vil derfor falle inn under hovedregelen.

Du har helt rett - og dessverre er det mange store selskaper og mindre bedrifter i privat sektor - og også kommune og stat - som synder! Men...det er straffbart. Og: arbeidstakere overalt har rett til å kreve overtidstillegg etterbetalt i inntil 3 år etter at det fant sted - men da må arbeidstakeren selvsagt dokumentere dette gjennom et eget arbeidstidsregnskap, der dato, klokkeslett og den pålagte oppgaven.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri sagt noe om. De er fullt klar over hva som er forventet av dem ved ansettelse.

Det betyr ikke at det du gjør er lovlig. Når loven er på dine arbeidstakeres side, kan de trygt kreve etterbetalt all pålagt overtid i inntil 3 år i ettertid.

Du driver altså ikke bare sleipt, men også ulovlig. Og uredelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ikke at det du gjør er lovlig. Når loven er på dine arbeidstakeres side, kan de trygt kreve etterbetalt all pålagt overtid i inntil 3 år i ettertid.

Du driver altså ikke bare sleipt, men også ulovlig. Og uredelig.

Hvorfor tror du at de har loven på sin side? Hva vet du om kontraktene deres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...