AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 I fjor var jeg så uheldig å miste jobben og måtte da gå på dagpenger av NAV. Var alikevel såpass heldig at jeg raskt fikk meg en 40% stilling i en annen jobb. Nå har det seg slik at jeg har fått tilbud om å jobbe 1.5 time på en annen jobb to ganger i uken. Noe jeg har sagt ja til. Dette betyr at jeg på mandager og tirsdager jobber 7.5 timer og på torsdag og fredag jobber 1.5 time. Men nå begynte jeg å tenke på dette med dagpengene. Når jeg fører opp 1.5 time, betyr dette da at jeg mister dagpenger for en hel dag? eller at jeg kun mister for 1.5 timer? Økonomien går jo slett ikke i hop hvis jeg skulle kjøre 4 mil og miste livsgrunnlaget for en hel dag i bytte mot å jobbe 1.5 time. Folk har sagt til meg at på grunn av reiseveien , så bør jeg ikke påta meg en jobb som bare er på 1.5 time. For jeg går allerede med tap. Men jeg hadde ikke lyst til å si nei til å jobbe heller. Derfor sa jeg ja. Samtidig som at jeg har både hus, barn og livsgrunnlag å ta meg av. Så da er det viktig at det stramme budsjettet går sammen. Og føler da at jeg kanskje var dum som sa ja til å jobbe så lite? Noen som vet om jeg kommer til å miste penger for fulle dager hvis jeg kun jobber 1.5 time?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 Det kommer ann på normalarbeidstiden din før du ble dagpengemottaker. Du mister dagpengene dine på det enkelte meldekortet dersom du jobber mer enn 50% av normalarbeidstiden din. Dersom du jobber mer enn 50% tre meldekort på rad så stopper dagpengesaken din og du må eventuelt søke om gjenopptak. Uansett. Ved å jobbe opparbeider du deg pensjonspoeng, sykepengerett, grunnlag for foreldrepenger, pleiepenger ved barns/pårørendes sykdom og eventuelle dagpenger i framtiden. På sikt vil det altid lønne seg å jobbe mest mulig.... men dersom du foretrekker å pisse i buksa så har du muligheten til det.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 Det kommer ann på normalarbeidstiden din før du ble dagpengemottaker. Du mister dagpengene dine på det enkelte meldekortet dersom du jobber mer enn 50% av normalarbeidstiden din. Dersom du jobber mer enn 50% tre meldekort på rad så stopper dagpengesaken din og du må eventuelt søke om gjenopptak. Uansett. Ved å jobbe opparbeider du deg pensjonspoeng, sykepengerett, grunnlag for foreldrepenger, pleiepenger ved barns/pårørendes sykdom og eventuelle dagpenger i framtiden. På sikt vil det altid lønne seg å jobbe mest mulig.... men dersom du foretrekker å pisse i buksa så har du muligheten til det. Mulig jeg misforstår deg, men jeg tror ikke at jeg har fått svar på noe av det jeg lurte på...? jobber fra før av 40% og den nye jobben vil ikke få meg på over 50% Jeg lurte rett og slett på om 1.5 time vil gjøre at jeg blir trukket for en hel dag. Eller om jeg blir trukket for timene som jeg jobber. Mulig jeg ikke har skjønt hva du mener her, så forklar gjerne på nytt Til opplysning jobbet jeg 7.5 time fem dager i uken på den gamle jobben. Du kan gjerne også forklare meg hva du legger i ordet pisse i buksa. Selvfølgelig lønner det seg å jobbe mest mulig. Men nå er jo saken slik den er. Dessuten har jeg fast jobb (100%) i desember, så jeg prøver rett og slett å overleve tilværelsen slik den er pr i dag.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #5 Skrevet 17. april 2011 Mulig jeg misforstår deg, men jeg tror ikke at jeg har fått svar på noe av det jeg lurte på...? jobber fra før av 40% og den nye jobben vil ikke få meg på over 50% Jeg lurte rett og slett på om 1.5 time vil gjøre at jeg blir trukket for en hel dag. Eller om jeg blir trukket for timene som jeg jobber. Mulig jeg ikke har skjønt hva du mener her, så forklar gjerne på nytt Til opplysning jobbet jeg 7.5 time fem dager i uken på den gamle jobben. Du kan gjerne også forklare meg hva du legger i ordet pisse i buksa. Selvfølgelig lønner det seg å jobbe mest mulig. Men nå er jo saken slik den er. Dessuten har jeg fast jobb (100%) i desember, så jeg prøver rett og slett å overleve tilværelsen slik den er pr i dag. Hei. Det er ikke så lett å gi deg et enkelt svar fordi det ikke er et generelt svar på spørsmålet ditt. Hvor mye du kan jobbe før du mister dagpengene helt kommer ann på hvor mye du jobbet før du ble arbeidsledig. En som ble arbeidsledig fra en 100% stilling kan jobbe mer før han/hun mister dagpengene enn en som ble arbeidsledig fra en 50% stilling. Det regnes ut individuelt så derfor må du ringe til NAV og spørre de hva som er beregnet som normalarbeidstiden din. Du kan jobbe 50% av normalarbeidstiden din før du mister dagpengene helt.
Lady in blue Skrevet 17. april 2011 #6 Skrevet 17. april 2011 Du blir trukket time for time, ikke en hel dag når du bare har jobbet 1,5 timer. Hadde man blitt trukket for en hel dag hadde man jo ikke trengt å skrive opp hvor mange timer man jobber. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #7 Skrevet 17. april 2011 Du blir trukket time for time, ikke en hel dag når du bare har jobbet 1,5 timer. Hadde man blitt trukket for en hel dag hadde man jo ikke trengt å skrive opp hvor mange timer man jobber.
Lady in blue Skrevet 17. april 2011 #8 Skrevet 17. april 2011 Bare hyggelig. Det var ikke noe vanskelig å svare på spørsmålet ditt (som noen her mener) hvis man bare leste det før man svarte.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #9 Skrevet 18. april 2011 Det kommer ann på normalarbeidstiden din før du ble dagpengemottaker. Du mister dagpengene dine på det enkelte meldekortet dersom du jobber mer enn 50% av normalarbeidstiden din. Dersom du jobber mer enn 50% tre meldekort på rad så stopper dagpengesaken din og du må eventuelt søke om gjenopptak. Dette stemmer. Den arbeidstiden du hadde før du ble arbeidsledig, vil du kunne jobbe over to uker. Dersom du hadde vanlig uke på si 37 timer, kan du jobbe 37 timer over to uker og ikke miste dagpengerettigheter for samme periode. Jobber du 37.5, vil du ikke motta dagpenger. Dumt å spekulere i dette, dagpenger er jo en ytelse man mottar når man er i en situasjon hvor man har mistet 50% eller mer av sin arbeidsinntekt. Begynner du å jobbe som vikar, kan det jo være mulighet for at du får økt arbeidstiden på sikt. Dersom jeg hadde vært din saksbehandler, ville jeg sendt deg på jobbklubb den tiden du ikke jobber. Alt for å få deg ut i arbeid igjen
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #10 Skrevet 18. april 2011 Og nå ser jeg at jeg også har svart litt utenfor spørsmålet ditt
Lady in blue Skrevet 18. april 2011 #11 Skrevet 18. april 2011 Dumt å spekulere i dette, dagpenger er jo en ytelse man mottar når man er i en situasjon hvor man har mistet 50% eller mer av sin arbeidsinntekt. Begynner du å jobbe som vikar, kan det jo være mulighet for at du får økt arbeidstiden på sikt. Ja, det er dumt å spekulere i det, men for noen er det helt nødvendig. Mange har ikke nok penger til å overleve dersom de jobber den ene timen ekstra som gjør at de mister alle dagpengene. Dessverre. Hvis man risikerer å miste opptil flere tusen kroner pga en times jobbing så skjønner jeg godt at man unnlater å jobbe den ekstra timen altså. Når man går på dagpenger så lever de fleste allerede på et minimum. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #12 Skrevet 18. april 2011 Ja, det er dumt å spekulere i det, men for noen er det helt nødvendig. Mange har ikke nok penger til å overleve dersom de jobber den ene timen ekstra som gjør at de mister alle dagpengene. Dessverre. Hvis man risikerer å miste opptil flere tusen kroner pga en times jobbing så skjønner jeg godt at man unnlater å jobbe den ekstra timen altså. Når man går på dagpenger så lever de fleste allerede på et minimum. Takk for svar alle sammen. Og spesielt til deg som virkelig forstod ståa. Har snakket med saksbehandler i dag. Og de trekker heldigvis kun pr time. For som hun sa ville det ha vært urettferdig og ikke overlevelsesbart hvis de trakk for fulle dager de to dagene det er snakk om litt over en time til sammen. Så nå jobber jeg i en bortimot 45% stilling (med den ekstra jobben jeg tok på meg). Jobbklubb er meningsløst når jeg faktisk har en sikker jobb (100%) fra slutten av året. Så verken saksbehandler eller jeg ser det behovet. Det vil jo også ødelegge for tidene på den jobben jeg allerede har. jeg har et fokus på å overleve hverdagen. Og da ikke gjøre ting som kjører alt enda mer ned i grøfta. Og det skjønner faktisk NAV-folk også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå