Gå til innhold

Et teoretisk spørsmål om forskjeller i sjekking av menn og kvinner

Uni

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi jenter blir skremt bort at menn blir forelsket. Jeg vil gjerne ha en som er tøff når det gjelder jobb, forhandlinger, takler praktiske utfordringer og slike ting, men når det gjelder jenter skal han være snill og grei og vise interesse. Jeg liker når en mann senger meg meldinger, når han ringer meg ofte og vil ha meg med på ting. Jeg liker også om han dropper andre ting til fordel for meg av og til. Jeg har også funnet ut at et forhold fungerer best hvis han er mer forelsket i meg enn jeg er i han. Jeg ønsker ikke å bli usikker, redd for å miste han eller føle at jeg ikke er bra nok. Jeg vil ha en fyr som føler han er heldig som har fått meg, gir meg komplimenter, og gjør ting for å imponere meg. Jeg elsker spenninge, men spenningen skal ikke være at jeg lurer på om jeg kommer til å få han eller at jeg er redd for å miste han, spenningen skal være alt det fine vi kan gjøre sammen, og alle de hyggelige overraskelsene vi kan gi hverandre. Jeg blir aldri mer interessert i en fyr fordi han gjør seg kostbar. Tvert i mot begynner jeg raskt å søke oppmerksomhet hos andre istedenfor.

Eg kan snakke for Cucold, meg selv, sikkert Yogamannen og andre menn på dette forumet når eg sier at vi har gjort akuratt dette som du beskriver, men da går desverre ikkje veien. Derimot, når man gir miksede signaler og ikkje viser klar interresse så blir hun pluteselig mer på. Det er desverre slik det fungerer i praksis, iallefall for oss.

Endret av Bankai L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ups, her har du åpenbart ikke skjønt et ord av hva jeg har skrevet. En mann må da kunne vise interesse, ja en mann belønnes jo for å ta initiativ, det han ikke kan tillate seg er å være for forelsket. Så lenge han ikke er for forelsket kan han selvsagt ta initiativ. Det er jo det han gjør hele tiden, og så lenge han ikke er for forelsket går det veldig greit.

Eg er forsatt uenig. Som Yogamannen er innepå kan man oppføre seg attraktivt selv om man er hodestupsforelsket. Dvs, damen trenger ikkje å få vite at man er det. Dersom man blir bevist på signalene man utrykker når en er forelsket så unngår man denne fellen.

Eg er enig at det er forelskelsen som fører til en uattraktiv adferd(Det at man sender ut feile signaler etc), men det er adferden damene finner uattraktiv og ikkje det at man er for forelsket/forelsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror cuckold har mest rett her. Når en mann viser at han er for forelsket så har han tapt. Han kan godt være forelsket men skal han ha noen sjans på dama så må han skjule den værste forelskelsen.

Ofte er det helt andre omstendigheter som avgjør om de blir et par. For eksempel om en annen kvinne viser interesse for en mann en jente liker halvveis, - så kan jeg love at hun vil legge all sin lyst og all sin vilje for å kapre mannen. Og det kun fordi en annen kvinne også er interessert i ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teoretisk, hvordan ser du for deg at en mann tar initiativet ovenfor en kvinne, dersom han ikke "kan" vise at han ønsker å ha henne?

Hvis han ikke virker som han virkelig vil ha henne så vil ikke hun ta imot, og hvis han viser at han virkelig vil ha henne så er vel det et tegn på svakheten du snakker om?

Folk som går for det de vil ha blir sett på som "sterke". Å gå for den man liker er en sterk handling. Det handler om hvordan man går fram i måten man viser at man vil ha henne som avgjør om h*n tar imot eller ikkje. En person med høy selvtlitt kan feks gå for hardt på og "skremmer" den andre vekk. Å ha høy selvtelitt blir av de fleste sett på som en attraktiv egenskap, men den kan også være uattraktiv. Det handler altså om hvordan man går fram, som vises gjennom oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det helt andre omstendigheter som avgjør om de blir et par. For eksempel om en annen kvinne viser interesse for en mann en jente liker halvveis, - så kan jeg love at hun vil legge all sin lyst og all sin vilje for å kapre mannen. Og det kun fordi en annen kvinne også er interessert i ham.

Forsåvidt sant nok FORUTSATT at jenta virkelig er interessert i mannen.

Nytter jo ikke å bare sitte på gjerdet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror cuckold har mest rett her. Når en mann viser at han er for forelsket så har han tapt. Han kan godt være forelsket men skal han ha noen sjans på dama så må han skjule den værste forelskelsen.

Er ikkje uenig i at dersom mannen er mest forelsket så vil kvinnen i de fleste tilfeller trekke seg tilbake. Dette er fordi menn som er i denne situasjonen ofte tilegner damen høyere verdi enn seg selv og setter hun på en "pedastol".

Eg forstår at folk blir skremt dersom de finner ut at den andre er forelsket når en selv ikkje er. Det at man er forelsket vises til den andre personen igjennom oppførsel/adferd. Det er jo mange menn som får damen selv om de er forelsket først. Det er fordi de har adferden til en som ikkje er hodestupsforelsket/ for forelsket. Eg mener at forelskelsen derfor blir det underlignende motivet som direkte påvirker adferden til å bli uattraktiv. Dersom man klarer å ha en attraktiv adferd når man er forelsket skremmer man ikkje vekk damen. Et eksempel på uattraktiv adferd kan feks være å bli for pågående.

Bortsett fra det er eg enig i det andre som blir sakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke uatraktivt å være pågående, men om man i utgangspunktet ikke er interessert trekker man seg unna om en fyr blir pågående. Jeg blir glad når gutter jeg er interessert i ringer meg, når de ber meg med på ting, og når de vil finne på noe med meg flere dager på rad. Er man tiltrukket blir man ikke skremt bort av det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg kan ikke se at det er riktig det Uni fremsetter som sin tese. Slik ting har utviklet seg i mitt liv så er det nok av eksempler som går imot Uni sin tese, og andre ting som bekrefter den. En vil anta det er veldig mange små detaljer i hvert enkelt tilfelle som styrer hvordan verden rundt oppfatter situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kvinner tenner ekstra på er at to karer kjemper om hennes gunst. Det dramaet som oppstår er hennes nytelse. Bare les tegneserien donald om dere ikke tror meg, se fetter anton og donald duck krangle om samme anda fordi hun gir dem begge forhåpninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kvinner tenner ekstra på er at to karer kjemper om hennes gunst. Det dramaet som oppstår er hennes nytelse. Bare les tegneserien donald om dere ikke tror meg, se fetter anton og donald duck krangle om samme anda fordi hun gir dem begge forhåpninger.

Ja, kvinner og deres behov for bekreftelse kan faktisk være jævla slitsomt!

Men behov for bekreftelse er vel egentlig bare et tegn på usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra diskusjonen her så konkluderer jeg med at det ikke går an å generalisere fordi det er altfor store forskjeller blandt folk.

Noen vil at den andre er frempå, andre føler det er ubehagelig. Noen vil jakte, noen vil bli jaktet på, og noen er ikke interessert i jakt.

Så kan jeg legge til min siste personlige erfaring:

Jeg gidder ikke bruke mer tid og krefter på mannen jeg nevnte i den andre tråden, fordi han selv over lengre tid viser altfor lite interesse for meg.

Jeg har begynt å mistenke at han leker med meg, fordi han har blitt uvanlig lite pratsom de siste ukene. Den leken mislykkes han isåfall helt med, for jeg gidder ikke bruke tid og krefter på noen som ikke gidder bruke tid og krefter på meg.

Hvis han ikke er interessert så kan det være det samme, og hvis han leker med meg så skal han få finne ut at det ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra diskusjonen her så konkluderer jeg med at det ikke går an å generalisere fordi det er altfor store forskjeller blandt folk.

Noen vil at den andre er frempå, andre føler det er ubehagelig. Noen vil jakte, noen vil bli jaktet på, og noen er ikke interessert i jakt.

Sikkert ikke helt feil.

Jeg gidder ikke bruke mer tid og krefter på mannen jeg nevnte i den andre tråden, fordi han selv over lengre tid viser altfor lite interesse for meg.

Jeg har begynt å mistenke at han leker med meg, fordi han har blitt uvanlig lite pratsom de siste ukene. Den leken mislykkes han isåfall helt med, for jeg gidder ikke bruke tid og krefter på noen som ikke gidder bruke tid og krefter på meg.

Hvis han ikke er interessert så kan det være det samme, og hvis han leker med meg så skal han få finne ut at det ikke funker.

Høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes vi kan trekke mange generaliseringer ut ifra denne diskusjonen.

1. Eg gidder ikke bruke tid og krefter på noen som ikke gidder bruke tid og krefter på meg. Dette er en holdning de fleste utrykker.

2. Det er bare Steinar av mennene som utrykker at damen ikkje skal være "for" forelsket eller frempå i begynnelsen. Dermed vil flertallet ha en dame som kan ta inisativ i begynnelsen.

3. Når det kommer til jakting så har det gått igjen flere ganger at når vi menn er for frempå og viser at vi er "mest interresert" så trekker damen seg tilbake.

4. Forelskelse leder for menn til en "uattraktiv" oppførsel. Hvor vidt det er forelskelsen eller adferden som gjør at damene trekker seg vekk er vi uenige om.

Innen for jakting så er det veldig stor variasjon. Eg er en type som ikkje er noe spessielt glad i jakten, men eg kjenner folk som har avist damer fordi det rett og slett ble for "lett" og damene var for frampå.

Endret av Bankai L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes vi kan trekke mange generaliseringer ut ifra denne diskusjonen.

1. Eg gidder ikke bruke tid og krefter på noen som ikke gidder bruke tid og krefter på meg. Dette er en holdning de fleste utrykker.

2. Det er bare Steinar av mennene som utrykker at damen ikkje skal være "for" forelsket eller frempå i begynnelsen. Dermed vil flertallet ha en dame som kan ta inisativ i begynnelsen.

3. Når det kommer til jakting så har det gått igjen flere ganger at når vi menn er for frempå og viser at vi er "mest interresert" så trekker damen seg tilbake.

4. Forelskelse leder for menn til en "uattraktiv" oppførsel. Hvor vidt det er forelskelsen eller adferden som gjør at damene trekker seg vekk er vi uenige om.

Innen for jakting så er det veldig stor variasjon. Eg er en type som ikkje er noe spessielt glad i jakten, men eg kjenner folk som har avist damer fordi det rett og slett ble for "lett" og damene var for frampå.

Punkt 1. over er vel egentlig ingen generalisering, men heller sunn fornuft.

Når det gjelder generaliseringer så er problemet med dem at de bare gjelder på et overordnet gruppenivå (statistisk sett).

På individnivå er altså de fleste generaliseringer helt verdiløse.

(Selv om de kan være interessante nok i seg selv.)

F.eks vil det ikke hjelpe ei kvinne som har klart å surre seg bort en psykopat, å vite at de fleste mannfolk er ganske greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt en generalisering har noen nytteverdi er ikke et ja\nei spørsmål, men et spørsmål om grad;)

I utgangspunktet så går det egentlig ikke an å trekke noen som helst konklusjoner basert på verken denne tråden eller hele forumet heller, siden det aldri vil være representativt for den helhetlige populasjon vi snakker om (alle kvinner og menn i Norge):P

Men for at tråden skal ha noen mening så går det an å konkludere med at det er spredte meninger blandt dem som har interessert seg for å svare i denne tråden, og det er sannsynlig at lignende spredte meninger også er i resten av populasjonen. Påstandene jeg startet tråden med, er forkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1. over er vel egentlig ingen generalisering, men heller sunn fornuft.

Når det gjelder generaliseringer så er problemet med dem at de bare gjelder på et overordnet gruppenivå (statistisk sett).

På individnivå er altså de fleste generaliseringer helt verdiløse.

(Selv om de kan være interessante nok i seg selv.)

F.eks vil det ikke hjelpe ei kvinne som har klart å surre seg bort en psykopat, å vite at de fleste mannfolk er ganske greie.

Poenget med en generalisering tenker eg at er at den gjelder det store flertallet. Dermed kan vi fastlå hva som gjelder det "overordnete gruppe" nivået og så må man begynne å kartlegge undernivåene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorvidt en generalisering har noen nytteverdi er ikke et ja\nei spørsmål, men et spørsmål om grad;)

I utgangspunktet så går det egentlig ikke an å trekke noen som helst konklusjoner basert på verken denne tråden eller hele forumet heller, siden det aldri vil være representativt for den helhetlige populasjon vi snakker om (alle kvinner og menn i Norge):P

Men for at tråden skal ha noen mening så går det an å konkludere med at det er spredte meninger blandt dem som har interessert seg for å svare i denne tråden, og det er sannsynlig at lignende spredte meninger også er i resten av populasjonen. Påstandene jeg startet tråden med, er forkastet.

Man kan dra mange konklusjoner ut ifra tråden. Det blir verre å finne den riktige konklusjonen. For å finne ut det må man nesten se på hvor det hver enkelt skriver kommer fra. Er det bare basert på empiri(egne erfaringer) eller har folk teoretisk bakgrunn i emnet. Man ser feks på Yogamannen at han har en god del teoretisk kunnskap om emnet og eg regner iallefall med at han har en del erfaring. Eg har lest en del bøker om temaet og mye av det inngår i det eg studerer også. Noe av det eg skriver er faktisk basert på vitenskap om seksuell seleksjon. Eg vet ikkje om Cuckold har lest noe, men eg får inntrykk av det. Uansett så er mange av hans argumenter begrunnet empirisk. Det er altså ikkje bare random stuff det vi skriver og er ikkje bare basert på våres efaringer. Les noe dating litteratur så finner du at menn som har gjort det samme som oss har failet i stor grad også. Dvs at våres utsagn er basert på en stor populasjon av menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...