Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har en iPhone 4 jeg kjøpte i januar.

Med en gang jeg fikk iPhonen skrudde jeg av alt som "mobildata" osv for å unngå å gå på en regningssmell. Orket ikke sette meg inn i alt så jeg bare deaktiverte rett og slett alt. Det eneste jeg hadde på var tilkobling til Wi-Fi.

Dette førte selvfølgelig til at jeg ikke fikk inn MMS'er. Trodde det var noe galt med abo, men siden det overhodet ikke går ann å ringe og SNAKKE med noen Chess, så lot jeg det være.

Til slutt kom jeg over en artikkel der det stod jeg måtte skru på mobildata for å få inn MMS'er. Det ramlet inn mange fra flere uker tilbake og jeg var fornøyd med det. Øverst i venstre hjørnet var det nå kommet et symbol - E

Jeg trodde ikke dette var noe farlig i og med at jeg alltdig har trodd at 3G symbolet betyr at du har på internett?

Uansett så fikk jeg telefonregning på 400++ istedet for mine vanlige 145,-

Har skrudd av mobildata igjen nå...

Kan noen KORT og konsist forklare meg hva som er casen her?

Har jeg ikke mulighet til å motta MMS, altså ha aktivert mobildata uten at jeg er på internett 24/7 og må betale for dette? Det er jo helt på trynet!

Er det en måte jeg kan sikre meg slik at jeg bare kan ringe, sende SMS og MMS på iPhonen min UTEN at det er noe annet drit med internett og nedlastning og blablablabla....?

Takk!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må være koblet til GPRS/EDGE eller UMTS/3G for å kunne motta MMS, altså mobilnettet. Men filene som kan sendes via MMS er ikke så store, så med mindre du mottok veldig mange MMS da du slo på mobildata kan jeg ikke forstå at det er det som er grunnend den høye regningen. Du har ikke aktivert epost eller noe? Slik at det er e-post du laster ned også? :)Eller evt spill som er koblet til nettet?

Skrevet

Du er IKKE på Internett 24/7 ved å ha på Mobildata.

Den høye regningen din skyldes mest sannsynlig at du bruker en App (program) som krever å bruke mobildata for å fungere (samme kostnad som å gå på Internett)

Det kan være alt fra Kart til Været, Facebook, Yr, GuleSider, YouTube - eller et spill...

AnonymBruker
Skrevet

Ok!

Så hvis jeg unngår å komme nær f.eks. e-mail appen, twitter app, evt. spill,

altså hvis jeg sørger for at INGEN slike programmer er aktivert så er det trygt å ha på mobildata?

Jeg må altså bare dobbelklikke på knappen og "minustrykke" alle programmer utenom telefon og sms så skal det være greit?

Skrevet

Ok!

Så hvis jeg unngår å komme nær f.eks. e-mail appen, twitter app, evt. spill,

altså hvis jeg sørger for at INGEN slike programmer er aktivert så er det trygt å ha på mobildata?

Jeg må altså bare dobbelklikke på knappen og "minustrykke" alle programmer utenom telefon og sms så skal det være greit?

Ja...selv om...de bruker ikke mobildata når de er skjult, men trykker du minustegn er du jo 110% sikker :-)

Skrevet

Vel jeg bruker Android OS og når du er tilkoblet mobilnettet vil automatisk applikasjoner laste ned oppdateringer kontinuerlig så lenge du har valgt å kjøre bakgrunnsdata (noe som du må om du ønsker notifications fra facebook, mail o.l). Det er fullt mulig å ha mobilnettet koblet til så lenge du fjerner dette alternativet. Regner med det skal gå for iPhone også? Men med en slik telefon burde du kanskje invistere i et abonnement der du kan bruke mobildata uten å bekymre deg for slike dyre regninger..

• 5 år senere...
Skrevet (endret)

Gammel tråd, jeg vet det, men fortsatt relevant (jeg bruker aldri til sjelden mobildata), og jeg visste ikke at man trengte å slå det på for å motta MMS-er. En av grunnene til at jeg hater MMS.

Det er ingen garanti for at du med mobildata aktivert ikke begynner å bruke langt over det du tenkte - avhengig av hvor begrenset innstillingene på din telefon er, kan den begynne å oppdatere apper, laste ned bilder fra Snapchat, etc. Så ikke aktivér det for lenge av gangen og tro det er trygt. Mobildata er - fortsatt, dessverre - utrolig dyrt.

Endret av HylendeApe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...