Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk 3 år med spansk på vgs, men hadde ikke gått det før.

Lurer på om jeg får noe språkpoeng for det?

Har lest på samordna, men jeg finner ikke helt ut av det :)

Skrevet

Det står forklart på samordna opptak, men generelt så gjelder det bare det du tar utover det du må. Dvs at du måtte vel ta 3 år med spansk når ikke du tok det på uskolen, og da får du ikke tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Det står forklart på samordna opptak, men generelt så gjelder det bare det du tar utover det du må. Dvs at du måtte vel ta 3 år med spansk når ikke du tok det på uskolen, og da får du ikke tillegg.

Må man ikke ta bare 2 år med språk på VGS?

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Har du andre fremmedspråk enn spansk (utenom engelsk)?

Hvis du ikke hadde tysk/fransk/spansk på u-skolen du ha dette språket alle tre årene på vg. Dette språket får du ikke språkpoeng for.

Hvis du tok spansk på vg i tillegg til tysk eller fransk fra u-skolen, får du språkpoeng for spansken.

Skrevet

Jeg Tror vi bare Måtte ha språk i 2 år, det siste året hadde jeg det som valgfag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk 3 år med spansk på vgs, men hadde ikke gått det før.

Lurer på om jeg får noe språkpoeng for det?

Har lest på samordna, men jeg finner ikke helt ut av det :)

Grunnen til at du ikke finner noe om det på Samordna Opptak er fordi du ikke får poeng for det. Og når jeg tenker meg om; hvorfor skulle du det, egentlig? Jeg hadde tre år med engelsk, tre år med samfunnskunnskap, tre år med norsk og tre år med gym, fikk ikke noe poeng for det jeg heller.

Realfagspoeng finnes, men jeg synes egentlig at det er ganske teit det også.

Man må ha minst 1 år engelsk og minst 2 år tysk/fransk/spansk på vgs

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke meg helt på dette med språkpoeng. Hadde tre år med tysk på ung.skolen, to år med spansk på vgs, to år med internasjonal engelsk (valgfag), i tillegg til obligatorisk engelsk i to år.

Men under poengregler på samordna opptak står det f.eks. at språkfaget skal ha kode PSPxxxx, men min spanks hadde f.eks. FSPxxxx. Så regner vel med at jeg ikke får noen spårkpoeng?

Skrevet

Grunnen til at du ikke finner noe om det på Samordna Opptak er fordi du ikke får poeng for det. Og når jeg tenker meg om; hvorfor skulle du det, egentlig? Jeg hadde tre år med engelsk, tre år med samfunnskunnskap, tre år med norsk og tre år med gym, fikk ikke noe poeng for det jeg heller.

Realfagspoeng finnes, men jeg synes egentlig at det er ganske teit det også.

Man må ha minst 1 år engelsk og minst 2 år tysk/fransk/spansk på vgs

Lol, det står jo om språkpoeng på samordna:

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/spraakpoeng/

Det er nytt fra i år at man får språkpoeng.

Men jeg aner ikke om spanskfaget jeg hadde det siste året het PSPxxxx...?

Så vet jo ikke om jeg får poeng.

Det var i allefall 5 timer i uka, og et valgfag det siste året. De to første årene var obligatoriske. (Sånn som jeg husker det)

Skrevet

Virker jo som jeg får 0,5 poeng. Men er ikke sikker..

Skrevet

Men det er ikke så viktig å vite uansett, har nok poeng for studiet jeg skal gå. :) Hadde bare vært kjekt å vite.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde fremmedspråk på u-skolen, og tar 3år med fremmedspråk på vgs, så får du tilleggspoeng.

Hvis du ikke hadde fremmedspråk på u-skolen, så må du ha 3år med fremmedspråk som fellesfag på vgs. Men hvis du hadde fremmedspråk på u-skolen, så trenger du bare 2 år med fremmedspråk som fellesfag på vgs, som gjør at du kan ta fremmedspråk som programfag ett av årene.

Fremmedspåk som programfag gir det tilleggspoeng, ikke når det er fellesfag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...