simba80 Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 Mannen min og jeg er separert. Vi har ett barn på 1 år. Vi eier en leilighet som jeg og barnet bor i, han har flytta ut. Mitt problem er at jeg ikke har råd til å overta leiligheten, og jeg har heller ikke råd til å leie en 2-roms i byen vi bor i.( Koster fra 10000.- og oppover) Siden jeg blir alene med barnet vårt er jeg nødt til å ta en ny utdannelse, sånn at jeg kan få en 8-16 jobb på sikt, slik at jeg kan ta vare på lillegull etter bhg/skole. Derfor må jeg fortsette å bo i byen, kan ikke flytte ut på landet hvor det er billigere husleie. Hvordan i alle dager skal jeg løse dette? Hvordan får dere andre alenemødre økonomien til å gå rundt? Og kan eksmannen min kaste oss ut fra leiligheten?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 x-mannen din kan kreve at du kjøper han ut eller at leiligheten selges. Jeg greier meg helt fint som aleneforelder da jeg har utdannelse og en jobb som gir meg en halv million i lønn. Da går det fint å ha utgifter på 10000 per måned.
lulle Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 (endret) Mannen min og jeg er separert. Vi har ett barn på 1 år. Vi eier en leilighet som jeg og barnet bor i, han har flytta ut. Mitt problem er at jeg ikke har råd til å overta leiligheten, og jeg har heller ikke råd til å leie en 2-roms i byen vi bor i.( Koster fra 10000.- og oppover) Siden jeg blir alene med barnet vårt er jeg nødt til å ta en ny utdannelse, sånn at jeg kan få en 8-16 jobb på sikt, slik at jeg kan ta vare på lillegull etter bhg/skole. Derfor må jeg fortsette å bo i byen, kan ikke flytte ut på landet hvor det er billigere husleie. Hvordan i alle dager skal jeg løse dette? Hvordan får dere andre alenemødre økonomien til å gå rundt? Hvis dere eier en leilighet og denne skal selges, får du vell ett overskudd herfra kanskje? Og kan eksmannen min kaste oss ut fra leiligheten? Nå vet ikke jeg hvilken by du bor i, men er enig i at både leiepriser og kjøpspriser er høye de fleste steder. Du må først av alt sette opp et regnskap hva du har av inntekter pr. mnd. Du skriver at du må ta en ny utdannelse? Betyr det at du allerede har en utdannelse? Du vil de neste 3 årene ha rett på overgangsstønad, dobbelbarnetrygd, (studielån dersom du skal studere). Bostøtte (siden du har barn)fra kommunene og muligens også fra husbanken (bostøtte fra husbanken fås så lenge du har en form for stønad - og du vil ha overgansstønad). For å kalkulere ut hva disse summene vil utgjøre, er det forskjellige kalkulatorer. Når du har en oversikt over inntekter kan du planlegge hva du har råd til av boutgifter. En mulighet her jo å leie en leilighet med en venninne f.eks :-) Endret 15. april 2011 av lulle
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #4 Skrevet 15. april 2011 Du må bare innse at du bør flytte litt unna. Selv om du skal studere så går det fint med litt reisevei. Han kan ikke kaste deg ut på dagen, men dere bør sette i gang med å selve leiligheten. I mellomtiden så må du betale alt av strøm og vanlige driftsutgifter. Lån på boligen deles. Du vil kanskje sitte igjen med et overskudd etter salget?
simba80 Skrevet 15. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2011 Takk for svar. Har ingen venninne som har lyst til å bo med en liten krabat i tillegg. De fleste jeg kjenner er godt etablerte. Jeg vil få et lite overskudd, men det vil ikke være nok til å kjøpe noe nytt. (ca. 100000) Jeg er klar over alle stønader og har det meste av de pr i dag bortsett fra bostøtte. Jeg har allerede reisevei på 50 min til skolen, så det vil være en god del dager jeg ikke rekker bhg før de stenger. (Obligatorisk undervisning.) Så jeg kan dessverre ikke flytte lenger unna. Har en mini-utdannelse som gir meg mye kvelds- og lørdagsjobb. Takk for innspill, plutselig kommer det kanskje en løsning som jeg ikke har tenkt på...
Punky Brewster Skrevet 15. april 2011 #6 Skrevet 15. april 2011 De fleste studiesteder har egne familiehybler/-leiligheter og studenter som er alene med barn prioriteres vanligvis. Kanskje det er en idé å undersøke slike muligheter på studiestedet ditt? Du kan ta kontakt med studentsamskipnaden og høre om de har noen forslag. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #7 Skrevet 15. april 2011 Du skibør sannsynligvis skifte barnehage når du flytter - ofte er det lettere å få plass på bhg i grisgrendte strøk. Hvis det er 50 min å kjøre til skolen din - ligger den utenfor byen? (du skriver at du bor i byen). Kanskje det går an å finne en bhg i nærheten av skolen? Evt et husvære i det samme strøket/litt lenger ut fra byen men i samme retning som skolen? Vi bor i byen, men jeg tenker OFTE på hvor romslig vi ville hatt det hvis vi bare flyttet til en nabokommune, selv om det blir lang pendlevei. Lykke til! Kanskje du finner en annen alenemamma m/barn som har lyst til å dele bolig med dere? (men hvor finner man disse...)
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #8 Skrevet 15. april 2011 For det første; må du studere? Jeg har ikke utdanning i det jeg jobber med, veldig enkel regnskapsjobb som "hvem som helst" kan gjøre, 8-16, og tjener 360000 i året, som har holdt fint til meg og snuppa. Du vil jo ha minst 40000 i året i stønader ved siden av (to barnetrygder, støtte til barnehage, og bidrag). Det er kanskje ikke verdens mest interessante jobb, men den er perfekt for den situasjonen jeg er i (eller var i, har nå samboer). Du kan jo ta utdannelse senere, når barnet klarer seg litt mer selv. Skal du studere må du belage deg på at dere leier en liten leilighet så lenge, det går fint å lage en alkove i en litt stor ettroms ved hjelp av hyller, evt kan du prøve å få kjøpt en ettroms/bitteliten to roms (er du superheldig finner du en stor ettroms med kjøkken som kan gjøres om til toroms). Jeg vet ikke hva slags samvær dere har, men prøv å finne en ekstrajobb ved siden av studiene der du kan jobbe en del de dagene du har "fri". Har du foreldre som kan stille opp som medlånetakere er det mulig å få lån til et lite krypinn.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #9 Skrevet 15. april 2011 Skal ikke barnets far ha en del samvær? Tenker at du kanskje kan fortsette i jobben din hvis dere har en samværsavtale som passer,eller få endret stillingen din hvis det går. Ellers ville jeg søkt startlån av kommunen hvis du er bestemt på at du vil bo på stedet fremover. Du kan få starlån til egenkapital eller fullt lån og tilskudd (vet om noen som har fått 2-3 hundre tusen i tilskudd, men det forventes at de skal bo i leiligheten i en del år ellers vil tilskuddet omgjøres til lån eller deler av det vil bli til lån). Men jeg vet ikke hvordan startlån fungerer hvis du skal studere, om du blir prioritert eller om det er best å være i jobb.
Gjest Tjoms Skrevet 15. april 2011 #10 Skrevet 15. april 2011 Bor du i Oslo TS? Jeg gjør det, leier en super 2 roms sentralt til 7500! Så det går faktisk fint an å bo "billig" i byen, sett inn annonnse på finn.no, da slipper du blodprisene
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #11 Skrevet 15. april 2011 Du MÅ ikke eie med en gang vet du;) Det går an å vente, senke skuldrene og få livet på skinner igjen før du investerer i ny bolig. Jeg kjøpte bolig etter 3 1/2 år alene. 1
Gjest alenemor Skrevet 17. april 2011 #12 Skrevet 17. april 2011 Hei! Jeg er alenemor, og jeg fikk startlån fra husbanken.
Aud Long Skrevet 17. april 2011 #13 Skrevet 17. april 2011 Jeg vil anbefale å bo i familieleilighet gjennom studentsamskipnaden i studiebyen din, bare sett deg på venteliste med en gang, da får du kanskje bo nærmere studiestedet ditt, til og med! I Trondheim koster familieboligene på Moholt ca 5500 kroner. 1
Gjest imli Skrevet 17. april 2011 #14 Skrevet 17. april 2011 Har du nokon som kan vere kausjonist for deg då? Eg fekk lån til å kjøpe hus åleine, med kausjonist på lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå