AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 Jeg har aldri hatt noen sparekonto, men jeg har alltid trodd dette. Fikk ca 15.000 til konfirmasjonen min og faren min fikk i oppgave å sette disse på en konto. Senere fikk han ca 3500 til å sette inn på kontoen min. Viser seg nå at han brukte disse pengene til å betale ned på huset sitt. Greit nok det, han har mer enn nok penger til å gi meg disse 18500 kr så lenge jeg sier ifra litt før. MEN, nå er tingen det at han nekter å gi meg de pengene såfremt han ikke er enig i hva det skal brukes til. Jeg får ikke lov til å ta f.eks en tusenlapp så jeg kan kose meg på ferie, og jeg hadde egentlig tenkt til å bruke 13.000 av de på en valp. Så da har jeg jo droppet å spare. Nevnte i forbifarten at jeg snart skulle bestille meg valp, og derfor trengte å ta ut penger, og da tiltet han helt og sa at det var uaktuellt å bruke de pengene på en HUND. De SKAL gå enten til f.eks depositum, møbler i leilighet som jeg MÅ ha, evt en BSU konto. Siden pengene ikke er på en konto som jeg trodde, så har jeg jo ikke noe "bevis" på at han har brukt opp pengene mine. Jeg vet det at han kommer til å gi meg pengene når jeg trenger de til noe han syntes er fornuftig, han er ikke en tyv, MEN jeg syntes det er ubehagelig at faren min har kontroll over mine penger i en alder av 20år. Er jeg urimelig her? Syntes dere det er greit av han å nekte meg å bruke pengene som jeg vil? Jeg kommer aldri til å rote det bort til klær eller tulleting liksom..
Bodøjenta87 Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 Jeg har aldri hatt noen sparekonto, men jeg har alltid trodd dette. Fikk ca 15.000 til konfirmasjonen min og faren min fikk i oppgave å sette disse på en konto. Senere fikk han ca 3500 til å sette inn på kontoen min. Viser seg nå at han brukte disse pengene til å betale ned på huset sitt. Greit nok det, han har mer enn nok penger til å gi meg disse 18500 kr så lenge jeg sier ifra litt før. MEN, nå er tingen det at han nekter å gi meg de pengene såfremt han ikke er enig i hva det skal brukes til. Jeg får ikke lov til å ta f.eks en tusenlapp så jeg kan kose meg på ferie, og jeg hadde egentlig tenkt til å bruke 13.000 av de på en valp. Så da har jeg jo droppet å spare. Nevnte i forbifarten at jeg snart skulle bestille meg valp, og derfor trengte å ta ut penger, og da tiltet han helt og sa at det var uaktuellt å bruke de pengene på en HUND. De SKAL gå enten til f.eks depositum, møbler i leilighet som jeg MÅ ha, evt en BSU konto. Siden pengene ikke er på en konto som jeg trodde, så har jeg jo ikke noe "bevis" på at han har brukt opp pengene mine. Jeg vet det at han kommer til å gi meg pengene når jeg trenger de til noe han syntes er fornuftig, han er ikke en tyv, MEN jeg syntes det er ubehagelig at faren min har kontroll over mine penger i en alder av 20år. Er jeg urimelig her? Syntes dere det er greit av han å nekte meg å bruke pengene som jeg vil? Jeg kommer aldri til å rote det bort til klær eller tulleting liksom.. Hei, de 15000 NOK du fikk i konfirmasjon bør du få kunne bruke til det du vil. Hvis de 3500 NOK var i gave fra noen, med hensikt om at du kunne bruke det til hva du vil, så mener jeg du bør få alt over på konto. At faren din ikke vil at du skal kaste penger ut av vinduet som mange andre på din alder gjør skjønner jeg veldig godt. Men det er det du lærer av, hvis du ikke allerede er veldig økonomisk. Bor du hjemme nå? Eller? 1
Gjest Passing by Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 Jeg syns han er urimelig. Han syns sikkert at en hund er like mye tulleting som å bruke pengene på klær og andre forbruksting. Han kan godt være uenig i hva du har tenkt å bruke pengene til men du er 20 år og han har ingenting han skal ha sagt. Problemet er at dette er penger som ikke står på en konto som tilhører deg og derfor blir det nok mer bråk før du får ut pengene. Barn vokser opp og vi som er voksne må la barna bli voksne og det betyr at vi må la dem få styre sin økonomi som de vil, selv om vi ikke er enige. Men når det er sagt så er det alltid fornuftig å spare.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #4 Skrevet 15. april 2011 Greit nok at det er dine penger, men faren din er faktisk fornuftig her. Kanskje du kan klare å lære deg noe uten at du faktisk må gjøre det den harde veien som 90% av alle andre på din alder? 5
Gjest Consensio Skrevet 15. april 2011 #6 Skrevet 15. april 2011 Syns faktisk faren din er litt vel streng, men likevel fornuftig. Det å kjøpe egen leilighet, leie for første gang uten oppspart depositum o.l. er ikke lett når man ikke har et startkapital. Hva gjør du første gang du skal leie dersom du bor hjemme enda? Huseiere krever ofte 3 måneders husleie som depositum. Hva om du gjør en avtale med faren din om at pengene settes inn på en konto slik at du får renter på det? Da vet du iallefall hvor pengene er, du har ditt navn på pengene (kontoen altså), men at dere gjør en avtale om at dere begge må skrive under for å ta ut pengene?
Gjest Passing by Skrevet 15. april 2011 #7 Skrevet 15. april 2011 Greit nok at det er dine penger, men faren din er faktisk fornuftig her. Kanskje du kan klare å lære deg noe uten at du faktisk må gjøre det den harde veien som 90% av alle andre på din alder? Hun er 20 år, mine foreldre har ikke brydd seg om hvordan jeg har brukt pengene siden jeg flyttet hjemmefra som 17-åring. Jeg liker ikke hunder så for meg er det rart at noen ønsker å bruke så mye penger på en hund, men folk må jo få lov til å kjøpe hund likevel selv om jeg ikke vil gjøre det. 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #8 Skrevet 15. april 2011 Ærlig talt, du er 20 år... langt over myndig. Jeg brukte konfirmasjonspengene mine litt etter at jeg fikk dem, jeg greide å bruke dem fornuftig, kjøpte meg litt klær og brukte resten på moped. Jeg var forsiktig og flink med penger fordi jeg hadde allerede jobbet i et par år og måtte spare og betale for ting jeg ville ha selv allerede fra jeg fikk jobb som 14 åring. Det er litt sent å skulle begynne å lære deg om økonomi nå i en alder av 20 år.. 2
Glynis Skrevet 15. april 2011 #9 Skrevet 15. april 2011 (endret) Dette løser seg på denne måten: Du oppretter en BSU-konto i ditt navn. Han setter over 15.000 på den kontoen. Du tar ut pengene (enten i smug eller åpenlyst, det er uansett dine.) Så lenge det skjer i samme året som pengene blir satt inn har det ingen skattemessige konsekvenser, da du ikke har fått skattefordelen ennå. Jeg synes det ser ut som den enkleste løsningen. Du er myndig, men han hører ikke på deg = lur ham på en 100 % lovlig måte. Endret 15. april 2011 av Glynis 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #10 Skrevet 15. april 2011 Jeg har aldri hatt noen sparekonto, men jeg har alltid trodd dette. Jeg vet det at han kommer til å gi meg pengene når jeg trenger de til noe han syntes er fornuftig, han er ikke en tyv, MEN jeg syntes det er ubehagelig at faren min har kontroll over mine penger i en alder av 20år. Jeg syns det er ubehagelig at en 20-åring ikke har egen sparekonto (det holder ikke at du alltid har "trodd" at du hadde en) og ikke har spart opp mer enn lusne 18500 kr (som du da egentlig har fått i gave). Skjønner nesten at faren din har kontroll over pengene dine, det virker ikke som om du har noe som helst greie på økonomi. Anbefaler som noen andre her å opprette en BSU-konto, og sett hele beløpet inn på denne. 4
Sushi Skrevet 15. april 2011 #11 Skrevet 15. april 2011 Husk at du også skal ha renter for disse pengene! Hvis de skulle stått på en sparekonto (høyrente) i flere år, så hadde det jo blitt en del i renter... Synes det er utrolig frekt av faren din å bruke pengene dine - uansett om han kan betale tilbake eller ikke. Når det er sagt er du 20 år, og burde ha hatt kontroll over dine egne konti en god stund nå. Gjør som du blir tipset om over her, opprett BSU-konto. 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #12 Skrevet 15. april 2011 Du har vel gått glipp av noen lapper i renter. Kanskje faren din ikke er så smart som han prøver å høres ut som. Bor du hjemme på jenterommet og skal kjøpe deg en liten hund så kan jeg kanskje forstå han. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #13 Skrevet 15. april 2011 jeg hadde egentlig tenkt til å bruke 13.000 av de på en valp. Så da har jeg jo droppet å spare. Så, du droppet å spare penger fordi du allerede hadde nok da eller? Du tenkte ikke på at man trenger mer enn 18 500 kr i livet? Regner med du skjønner hvorfor faren din gjør det her? Skjønner jo likevel at det er dine penger, og du er myndig. Hva med å faktisk bruke pengene på noe fornuftig istedenfor en hund? De SKAL gå enten til f.eks depositum, møbler i leilighet som jeg MÅ ha, evt en BSU konto. Høres veldig fornuftig ut. Du er 20 år, og ser fortsatt ut til å bo hjemme? (Ellers hadde du vel allerede betalt depositum). Ta et godt råd, og hør på faren din, ser faktisk ut som om han vet hva han prater om. Kanskje du burde flytte ut i sommer? 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #14 Skrevet 15. april 2011 Du har vel gått glipp av noen lapper i renter. Kanskje faren din ikke er så smart som han prøver å høres ut som. Han har nok garantert tjent mer på å betale ned huset med disse pengene, enn om de hadde stått på en "høyrentekonto" de siste 5 årene. Kanskje bare skal la de rentene gå som husleie? (Dvs om nå vedkommende er 20 år og bor hjemme)
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #15 Skrevet 15. april 2011 Han har vel ikke lyst at du skal søle bort pengene på festing og en valp du helt sikkert må omplassere når du blir lei av dem. Har du glemt at hunden kan leve til du er langt over 30? Du vil altå binde deg til et levende vesen i så ung alder og appåtil bruke konfirmasjonspengene på den? Syns faren din virker fornuftig. Han må vel være det siden du ikke er det selv. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #16 Skrevet 15. april 2011 Jeg har aldri hatt noen sparekonto, men jeg har alltid trodd dette. Fikk ca 15.000 til konfirmasjonen min og faren min fikk i oppgave å sette disse på en konto. Senere fikk han ca 3500 til å sette inn på kontoen min. Viser seg nå at han brukte disse pengene til å betale ned på huset sitt. Greit nok det, han har mer enn nok penger til å gi meg disse 18500 kr så lenge jeg sier ifra litt før. MEN, nå er tingen det at han nekter å gi meg de pengene såfremt han ikke er enig i hva det skal brukes til. Jeg får ikke lov til å ta f.eks en tusenlapp så jeg kan kose meg på ferie, og jeg hadde egentlig tenkt til å bruke 13.000 av de på en valp. Så da har jeg jo droppet å spare. Nevnte i forbifarten at jeg snart skulle bestille meg valp, og derfor trengte å ta ut penger, og da tiltet han helt og sa at det var uaktuellt å bruke de pengene på en HUND. De SKAL gå enten til f.eks depositum, møbler i leilighet som jeg MÅ ha, evt en BSU konto. Siden pengene ikke er på en konto som jeg trodde, så har jeg jo ikke noe "bevis" på at han har brukt opp pengene mine. Jeg vet det at han kommer til å gi meg pengene når jeg trenger de til noe han syntes er fornuftig, han er ikke en tyv, MEN jeg syntes det er ubehagelig at faren min har kontroll over mine penger i en alder av 20år. Er jeg urimelig her? Syntes dere det er greit av han å nekte meg å bruke pengene som jeg vil? Jeg kommer aldri til å rote det bort til klær eller tulleting liksom.. Du er myndig,så be han kome med pengene i en rykende fart. Han kan ikke bestemme hva du skal bruke pengene til, eller avgjøre hva som er fornuftig eller ikke. Du kan bestille sjokolade for hele beløpet, uten at han kan protestere 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #17 Skrevet 15. april 2011 Her var det mange rare svar. Dette handler da ikke om hva som er "fornuftig" eller ikke å gjøre. Hvis faren din nekter å gi deg dine egne penger i en alder av 20 så er det jo jevngodt med tyveri? Så lenge du ikke er umyndiggjort eller noe så skal du jo ha full råderett over disse pengene, om du så ønsker å drikke opp alt eller spille det bort på enarmet banditt. 9
Gjest Mynona83 Skrevet 15. april 2011 #18 Skrevet 15. april 2011 Herregud så mye dere leser inn i TS a! Dere antar en hel masse, som dere ikke har belegg for å gjøre, og "skjeller" hun ut på grunnlag av det. Og om dere synes det er fornuftig å kjøpe valp eller ikke har ingenting med saken å gjøre. -Kanskje TS har jobb, men ikke har spart noe av lønnen fordi hun har hatt en buffer på 18500? -Hvorfor anta at hunden må omplasseres om noen år? -Hun kan da være økonomisk selv om faren hennes ikke gir hun pengene. " Du tenkte ikke på at man trenger mer enn 18 500 kr i livet?" Så hun kommer til å gå personlig konkurs fordi hun ikke har minimun (f.eks) 50.000,- å konto da eller? Jeg tror faktisk at nesten 20.000,- er ganske mye å ha spart opp i forhold til det de fleste på 20 år har. 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #19 Skrevet 15. april 2011 La faren din beholde pengene til du trenger dem til noe han mener er fornuftig, og spar opp penger til valp selv. Ingen burde droppe å spare bare fordi de har noen kroner fra før av. 1
Tingo Skrevet 15. april 2011 #20 Skrevet 15. april 2011 La faren din beholde pengene til du trenger dem til noe han mener er fornuftig Det toget gikk da hun fylte 18. Hun bestemmer over sine egne penger, er ikke mer komplisert enn det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå