ellen :) Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 Hvor gammel skal barnet være når de slutter med bilstolen??
Gjest gurimalla Skrevet 15. april 2011 #4 Skrevet 15. april 2011 (endret) Reglene fra 9. mai 2006: Barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom det finnes i bilen. Dersom slikt utstyr ikke finnes i bilen skal bilens ordinære bilbelte brukes. Kravene om særskilt barnesikringsutstyr gjelder ikke for barn som veier over 36 kg (uavhengig av høyde). Disse barna skal bruke ordinært bilbelte. Det er viktig at bilbeltet ligger over barnets skulder og ikke over halsen. Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsetet der det er kollisjonspute. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert (koblet ut) manuelt eller automatisk. Barn under tre år kan ikke transporteres i bil som ikke har bilbelte montert. Endret 15. april 2011 av gurimalla
Klematis Skrevet 15. april 2011 #5 Skrevet 15. april 2011 Trygg Trafikk har masse god info. Generelt så MÅ barn sikres til de er 135 cm høye. Og slik jeg leser det anbefales det til de er 150 høye. I følge de norske vekstkurvene når bar 135 cm når de er ca 9 år. 150 cm et par år etter.
Sophie-Ann Skrevet 15. april 2011 #6 Skrevet 15. april 2011 Min datter på ni har dette setet. Hun rynket på nesen til å begynne med, men nå liker hun det. Hun skal ha det setet så lenge som mulig.
liv Skrevet 15. april 2011 #7 Skrevet 15. april 2011 De bør sitte bakovervendt til de er 4 år (minst 15 kg), deretter i beltestol (pute er ikke godt nok!) til de er minst 135 cm, gjerne 150. I snitt er det til de er ni år.
ellen :) Skrevet 15. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. april 2011 tusen takk for raske svar.Da gjør jeg det riktige med å la henne sitte i bilstolen, har hatt en diskusjon her hjemme på om hun kunne kutte den ut. Men bilstolen forblir i bilen
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #9 Skrevet 15. april 2011 Min 9-åring har nettopp sluttet med sitt sete ( pute med rygg ) fordi han ikke sitter godt lenger i det. Han er 146 cm høy og har blitt for kraftig til at setet passer. 11-åringen som er 140 og tynn bruker fortsatt setet sitt. Så det er veldig individuelt.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2011 #10 Skrevet 15. april 2011 Min datter på ni har dette setet. Hun rynket på nesen til å begynne med, men nå liker hun det. Hun skal ha det setet så lenge som mulig. Jeg klikket på linken og kikket på bildene. Dette er jo livsfarlig... Hvis du ser på bildene så ligger beltet over magen, det skal ligge på lårene/hofta! Om beltet ligger over magen, så tør jeg ikke tenke på hva som skjer ved en kollisjon... dette gjelder også for voksne, beltet skal IKKE ligge over magen, men øverst på lårene.
Gjest Glad i reiser Skrevet 15. april 2011 #11 Skrevet 15. april 2011 Jeg klikket på linken og kikket på bildene. Dette er jo livsfarlig... Hvis du ser på bildene så ligger beltet over magen, det skal ligge på lårene/hofta! Om beltet ligger over magen, så tør jeg ikke tenke på hva som skjer ved en kollisjon... dette gjelder også for voksne, beltet skal IKKE ligge over magen, men øverst på lårene. Hvordan i alle dager får du belte til å ligge på lårene? Det sklir jo opp på magen! Hvertfall hos meg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #12 Skrevet 15. april 2011 Hvordan i alle dager får du belte til å ligge på lårene? Det sklir jo opp på magen! Hvertfall hos meg. På barn er det normalt ikke noe problem, for gode seter her "håndtak" ved hoftene som selen skal puttes under. Da er det ikke noe problem, selen holder seg på plass. Hos voksne er det ikke alltid like lett, spørs litt på kroppstype.
Gjest Glad i reiser Skrevet 15. april 2011 #13 Skrevet 15. april 2011 På barn er det normalt ikke noe problem, for gode seter her "håndtak" ved hoftene som selen skal puttes under. Da er det ikke noe problem, selen holder seg på plass. Hos voksne er det ikke alltid like lett, spørs litt på kroppstype. Ok
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2011 #14 Skrevet 15. april 2011 Hvordan i alle dager får du belte til å ligge på lårene? Det sklir jo opp på magen! Hvertfall hos meg. det er vanskeligere hos voksne, men viktig å prøve å få det mest mulig på lårene. du kan selv tenke deg hvordan dette skjærer inn i magen og lager store skader når uhellet virkelig er ute...
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #15 Skrevet 15. april 2011 Er det virkelig vanlig at så store barn sitter i sete? Jeg ser hva reglene sier, men er det vanlig å praktisere dette? Jeg har aldri sett barn over 6-7 år sitte i barnesete.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #16 Skrevet 15. april 2011 Jeg klikket på linken og kikket på bildene. Dette er jo livsfarlig... Hvis du ser på bildene så ligger beltet over magen, det skal ligge på lårene/hofta! Om beltet ligger over magen, så tør jeg ikke tenke på hva som skjer ved en kollisjon... dette gjelder også for voksne, beltet skal IKKE ligge over magen, men øverst på lårene. Helt sikker på det? Jeg synes det høres rart ut. Hvis beltet ligger over lårene så vil man jo få "skarpsiden" av beltet inn i magen istedet for en bredere overflate hvis beltet ligger over magen. Jeg ser for meg at et belte som treffer kroppen på den måten du beskriver vil bli som en kniv, og at det er bedre å få et bredt bånd trykket mot seg. Vondt vil det uansett bli ved en kraftig kollisjon.
Umuriel Skrevet 15. april 2011 #17 Skrevet 15. april 2011 Er det virkelig vanlig at så store barn sitter i sete? Jeg ser hva reglene sier, men er det vanlig å praktisere dette? Jeg har aldri sett barn over 6-7 år sitte i barnesete. Ja, det er faktisk påbudt. Her i området er det faktisk stadig politikontroll ved skoler og barnehager for å sjekke at barna er forskriftsmessig sikret. Tror mange foreldre har fått seg en liten vekker på grunn av det. Veldig positivt!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #18 Skrevet 15. april 2011 Helt sikker på det? Jeg synes det høres rart ut. Hvis beltet ligger over lårene så vil man jo få "skarpsiden" av beltet inn i magen istedet for en bredere overflate hvis beltet ligger over magen. Jeg ser for meg at et belte som treffer kroppen på den måten du beskriver vil bli som en kniv, og at det er bedre å få et bredt bånd trykket mot seg. Vondt vil det uansett bli ved en kraftig kollisjon. Nei, for beltedelen som ligger over lårene skal holde lårene og rumpa nede i setet. Beltedelen som ligger over brystet skal stoppe kroppen fra å rykke fremover. Det er veldig viktig at beltet er stramt, for da vil ikke beltet som ligger over lårene presse seg inn i magen. Da vil det kun rykke "litt" i den øverste delen av beltet som ligger over skulderen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #19 Skrevet 15. april 2011 Er det virkelig vanlig at så store barn sitter i sete? Jeg ser hva reglene sier, men er det vanlig å praktisere dette? Jeg har aldri sett barn over 6-7 år sitte i barnesete. De jeg kjenner og de jeg ser som har barn fra ca 6-10 år har barn sittene i seter. Og det er ofte kontroller rundt skolene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå