Gå til innhold

Nudler eller Spaghetti. Hva er sunnest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er sunnest av: De små Nudle-pakkene og Spaghetti?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OM du velger fullkornspaghetti villle jeg helt klart sagt at det er sunnest. Forresten spaghetti er sunnest uansett :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Hva blir man feitest av? Jeg veier over 70 og lider ikke av spiseforstyrrelser, vil bare ha fakta på bordet.

Skrevet

Hvis du smaker på nudler og spaghetti mens produktene fortsatt er ukokte, vil du kjenne at nudlene har en mye saltere smak. Mens innholdet ellers er ganske likt karbohydratmessig vil jeg tro spaghetti er hakket sunnere, da du kan justere saltnivået selv ved koking.

Skrevet
Nudler inneholder palmeolje, som tetter blodårer og gjør nudlene like feitende som bløtkake. (Lærte dette først her på KG) I allefall hurtignudler. Gå for fullkornspaghetti.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Kamikatze - nudler inneholder ikke bare palmeolje, de er frityrstekt i det, og så tørket. Det er derfor de kan spises tørre rett fra pakken og smaker nesten som chips, og det er derfor de ikke trenger mer varmebehandling enn at man heller kokende vann over dem.

AnonymBruker
Skrevet

Nå sitter jeg med Næringsinnholdet på den vanlige spaghetti'n og en pakke tørre nudler fra First Price.

SPAGHETTI

Næringsinnhold per 100g tørr pasta:

Energiverdi..........1500 kj/350 kcal

Protein..............12 g

Karbohydrat..........70 g

-hvorav sukkerarter..3,5 g

Fett.................2 g

-hvorav mettet fett..0,5 g

----------------------------------------------------------------

FIRST PRICE NUDL-PAKKE

Næringsinnhol per 100 ml ferdig suppe:

Energiverdi..........490 kj/115 kcal

Protein..............4 g

Karbohydrat..........18 g

-hvorav sukkerarter..0,8 g

Fett.................3 g

-hvorav mettet fett..2 g

Det jeg ikke forstår er Nudlene som måles, per 100 ml ferdigsuppe??

Vil det si at det blir mer av alt om det måler per 100g tørre nudler?

Skrevet

Selvsagt blir det det. Vektøkningen skyldes vann, og da ser selvsagt 100g pent ut. En må sammenlikne tørr mot tørr, eller våt mot våt.

Skrevet

Spaghetti er sunnest

AnonymBruker
Skrevet

hehe, jepp det er sunnest. Da blir det potetgull i morgen:)

TS

Skrevet

Nudler inneholder palmeolje, som tetter blodårer og gjør nudlene like feitende som bløtkake. (Lærte dette først her på KG) I allefall hurtignudler. Gå for fullkornspaghetti.

Ok, nå inneholder ikke nudler palmeolje per definisjon, men det er stor sannsynlighet for det. Sjekk innholdfortegnelsen.

Kan jeg velge og der passer blir det spagetti, helst fullkorn.

Skrevet
Ok, nå inneholder ikke nudler palmeolje per definisjon, men det er stor sannsynlighet for det[...]
Kjempestor.

På Remas kyllingnudler har de "glemt" å ta med kalorier og Joule.

YumYum:

Hvetemel 80,4 %

Palmeolje 18 % (også kjent som langsom død)

Salt 1,4 %

Buljong 0,2 %

Tørrvekt pr pose 60g.

De er til forveksling lik de fleste andre nuddelposer.

Skrevet

Skal du ha nudler, velg noka sine nudler, de er mye bedre for kroppen enn billignudlene og de er ikke tilsatt palmeolje. I tillegg er de proteinberiket noe som betyr at de metter bedre. Etter at jeg ble obs på hva billignudlene faktisk beto av har jeg ungått dem helt og heller kjøpt noka sine når jeg har lyst på nudler (noe som ikke er ofte....).

Men om valget står mellom nudler og pasta, så pasta, uten tvil!

AnonymBruker
Skrevet

Her er det viktig og få med seg %palmeolje hvorav mettet fettsyre og kalorier. Etter å ha sjekket nærmere på næringsinnhold så ligger det skremmende nære innholde på chips og annet snack.

Jeg kan ikke forstå at nudlindustrien har har lov til å villede forbruker med næringsinnhold: per 100 ml ferdig suppe. Når jeg handler en vare så ønsker faktaopplysninger om innholdet i pakken og ikke annet sprøyt der jeg må regne meg til hvor mye det blir.

Her bør forbrukerrådet komme på banen.

Skrevet

FULLKORNS SPAGHETTI :)

AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke feitere av noen av dem, sånn i seg selv. Det er fortsatt hvor mange kalorier du inntar vs. hvor mange du forbrenner som avgjør det.

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Her ville jeg tippe at fullkornpasta er det sunneste. I tillegg så smaker den bedre enn vanlig pasta og du trenger en mindre mengde da du blir fortere mett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...