Suzy Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 (endret) Datteren min begynner å bli litt vel kraftig - hun er inaktiv og spiser rett og slett for mye godteri i hverdagen. Overvekten begynte da hun bodde et år i utlandet og spiste annerledes og dårligere enn hun er var vant til - også har det egentlig bare ballet på seg. Hun har bedt om hjelp til å få litt orden på kostholdet sitt og det gjør jeg selvsagt gjerne, men så er det et par utfordringer: Hun er svært allergisk og tåler lite av frukt og grønt (reagerer på sitrus, agurk, tomat, kiwi, eple, ananas osv...) OG hun er laktoseintolerant. Hun er ikke veldig begeistret for eggemat (omeletter osv) heller. Hva skal jeg råde henne til å spise? Hvordan kan jeg motivere henne og finnes det noen kilder til sunne oppskrifter som ikke har så mye i seg som hun ikke kan spise? Hun er forøvrig 19 og bor ikke sammen med meg lenger. Takk for hjelp! Edit: Ekstra info. Endret 15. april 2011 av Suzy
Jinta Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 Finnes i alle fall melk uten laktose eller laktoseredusert. Hun kan vel spise frokostblanding/musli med den melken. Eller hun kan bruke ris, havre, soya eller mandelmelk på. Tåler hun bær? Da kan hun ha litt bringebær eller blåbær på, det smaker nydelig. Havregrøt laget på vann og eplejuice er godt. Bruke sukrin sukker i hvis det er aktuelt. Med rosiner i blir den enda godere, kanskje noen linfrø for å få litt mer fiber og metthetsfølelse. Hva med forskjellige melon og druer, kan hun spise det? Og salat? Salat med skinke, mais og en lita skive til lunsj. Knekkebrød med kjøttpålegg, skinkegreier. Ost er det ikke så mye laktose i så noen som er laktoseintolerante tåler å spise litt ost. Rosiner, nøtter og frø? Gulrøtter, poteter, sellerirot, kålrabi, kål, brokkoli, tåler hun noe av dette? Endel av disse kan man strimle/kutte og ha i salaten. Sunne wraps av grovt mel med masse grønnsaker og deilig marinert kyllingkjøtt og salsa til lunsj. Det var noen forslag.
Suzy Skrevet 15. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2011 Takk for tips - laktoseredusert melk bruker hun allerede - og ost går fint. Havregrøten hørtes god ut, men eplejuice går ikke Melon går ikke, druer vet jeg ikke - grønn salat tåler hun fint, mais fungerer også bra. Gulrot går i allefall ikke, men potet, kålrabi og slikt tror jeg går fint. Godt tips med wraps Sukrinsukker er en god ide - det skal jeg ta med meg.
Gjest *Maja* Skrevet 15. april 2011 #4 Skrevet 15. april 2011 Datteren min begynner å bli litt vel kraftig - hun er inaktiv og spiser rett og slett for mye godteri i hverdagen. Overvekten begynte da hun bodde et år i utlandet og spiste annerledes og dårligere enn hun er var vant til - også har det egentlig bare ballet på seg. Hun har bedt om hjelp til å få litt orden på kostholdet sitt og det gjør jeg selvsagt gjerne, men så er det et par utfordringer: Hun er svært allergisk og tåler lite av frukt og grønt (reagerer på sitrus, agurk, tomat, kiwi, eple, ananas osv...) OG hun er laktoseintolerant. Hun er ikke veldig begeistret for eggemat (omeletter osv) heller. Hva skal jeg råde henne til å spise? Hvordan kan jeg motivere henne og finnes det noen kilder til sunne oppskrifter som ikke har så mye i seg som hun ikke kan spise? Hun er forøvrig 19 og bor ikke sammen med meg lenger. Takk for hjelp! Edit: Ekstra info. Ja det er ikke enkelt det der...jeg tåler ikke sitrusfrukter, laktose, gjær/hevemidler, mais/maisstivelse, potet/potetstivelse, grønnsaker/salat... Min kost består av mye havregrøt med rosiner, Ryvita knekkebrød(uten gjær), kylling/karbonadedeig med ris...Lager alle middager fra bunnen av...sauser lages gjerne på kokosmelk og soyasauser etc...Sushi og sashimi er også digg Fordelen med dette kostholdet er jo at jeg rett og slett sliter med å legge på meg, for jeg kan rett og slett ikke spise noe junk... Spiser ikke sjokoalde, ost og poteter eller margarin/smør; noe jeg vet er de største syndene i et kosthold der en vil ned i fettprosent... 1
Gjest Tjoms Skrevet 15. april 2011 #5 Skrevet 15. april 2011 Jeg er veganer og spiser heller ikke sukker, hvete, korn, gjær, søt frukt. Det går helt flott! Hun kan bake knekkebrød selv av spelt, frø og vann, smaker mye bedre enn det man får kjøp. Hirsegrøt Hummus Guakamole med grønnsaker hun tåler (jeg liker gulrot, selleri, og ting som generellt knaser. Kan også brukes som tilbehør til det meste) Villris istedet for poteter og vanlig hvit ris Salater med quinoa, bønner, kikerter, eller tofu (tofu er kjempegodt hvis det tilberedes riktig) Kikertburgere Grapefrukt (hvis hun tåler det?) Nøtter (mandler er best) Grov speltpasta med pesto og laks Smoothies i alle varianter (jeg bruker aldri yoghurt i mine smoothies, bruker avokado for å få konsistensen. Tåler hun det?) F.eks
bergans Skrevet 15. april 2011 #6 Skrevet 15. april 2011 Takk for tips - laktoseredusert melk bruker hun allerede - og ost går fint. Havregrøten hørtes god ut, men eplejuice går ikke Melon går ikke, druer vet jeg ikke - grønn salat tåler hun fint, mais fungerer også bra. Gulrot går i allefall ikke, men potet, kålrabi og slikt tror jeg går fint. Godt tips med wraps Sukrinsukker er en god ide - det skal jeg ta med meg. Bær er en super ide, og utforsk gjerne hvilke grønnsaker hun kan spise. Har hun prøvd søtpotet f.eks? Av kornsorter så er det mye der hun kan prøve, som f.eks spelt, quinoa, byggryn, som også er gode fiberkilder når hun kan spise lite frukt og grønt ellers. Bønner, linser og frø er også knall; matvarer som gir god og lang metthetsfølelse og masse sunt, vegetabilsk protein for pengene. Hvis hun likevel trenger å endre kosthold og vekt noe, så er disse matvarene noe av det beste kroppen kan få. Vær obs på kryssallergier hvis hun prøver seg på nye frukter (som f.eks aprikos, mango, fiken). Jeg ville også ha meldt med inn i Norges Astma- og Allergiforbund, samt kjøpe allergikokeboken deres. De har masse nyttige tips, medlemssider og ungforum, noe som kan være gull verdt. For din egen del så kan du kanskje finne inspirasjon der til å lage ny, sunn mat som alle i familien tåler Ang. laktoseintoleranse så finnes det nå laktosefri fløte, melk og smør, så der er det ikke mye som tapes. Med laktosefri fløte så kan du enkelt lage egen iskrem, gjerne med bær. Vil også anbefale henne å ta probiotikatabletter (hun kan ikke spise syrnete melkeprodukter), da det hjelper på hele mage-tarmsystemet, og noen kan få en forbedring i sin laktoseintoelranse når bakteriene og ensymene som er der har gode arbeidsforhold. Vil hun lage noe godt så er nesten all kokesjokolade og mørk sjokolade uten melk, bare les innholdsfortegnelsen først. Kakaosmør er ikke melkebasert, ei heller kokosmelk. Kokoskaker/boller og marengs er flotte alternativer til smågodt. 2
Suzy Skrevet 15. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2011 Takk for mange gode innspill! Bergans: Kryssallergi er nettopp problemet - hun reagerer på veldig mye (jeg har ikke komplett oversikt i det hele tatt). Takk for tips om den kokeboka. Nå bor vi som sagt ikke sammen lenger, så det er ikke jeg som står for matlagingen. Hadde jeg gjort det kunen jeg nok ha gjort mer for henne. Nå må jeg bare tipse så hun klarer det selv Vegetabilsk protein er en kjempeide. Der skal vi jammen se mer. Tjoms: Takk for tips. Som sagt ikke sitrus eller gulrot - avokado vet jeg ikke, så det kan være noe det. Kjøtt tåler hun og det er en fin kilde til protein, så jeg tror ikek jeg skal anbefale henne vegankost med så mange allergier... Maja: Takk! Det var nyttig med innspill fra deg. Skal ta med meg litt av det du snakker om!
Gjest Tjoms Skrevet 15. april 2011 #8 Skrevet 15. april 2011 Tjoms: Takk for tips. Som sagt ikke sitrus eller gulrot - avokado vet jeg ikke, så det kan være noe det. Kjøtt tåler hun og det er en fin kilde til protein, så jeg tror ikek jeg skal anbefale henne vegankost med så mange allergier... Mine tips var jo ikke ment for at hun skulle kutte ut kjøtt/fisk da, men som substitutt for andre ting
Suzy Skrevet 15. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2011 Mine tips var jo ikke ment for at hun skulle kutte ut kjøtt/fisk da, men som substitutt for andre ting Ja jeg skjønte det altså Var vel egentlig en tilleggsopplysning fra min side, mer eller mindre
Pingting Skrevet 15. april 2011 #10 Skrevet 15. april 2011 Endel allergikere reagerer jo bare på rå frukt men ikke varmebehandlet - hvordan er datteren din ang. det? Hvis hun f.eks. tåler kokt eple går det jo an å koke eplebiter i havregrøten, eller lage eplemos selv og bruke oppå. Om hun tåler varmebehandlet tomat er det endel muligheter i forhold til gryteretter, supper og sauser og slikt.
Suzy Skrevet 15. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 15. april 2011 Varmebehandlet tomat går fint - ikke varmebehandlet eple
Gjest Tjoms Skrevet 15. april 2011 #12 Skrevet 15. april 2011 Å, men da kan hun lage seg kjempedeilige gryteretter!
Suzy Skrevet 15. april 2011 Forfatter #13 Skrevet 15. april 2011 Absolutt For å presisere (ikke speisielt rettet mot deg Tjoms). Jeg trenger ikke så mye tips på mat hun kan spise, uansett - det er jo nok av mat hun tåler i dag, men jeg trenger mattips som er sunt, greit for henne å lage selv og som kan være en del av en diett for å gå ned i vekt. Nettopp fordi det er sunnhet og ned i vekt som ertanke så fokuserer jeg på dette med allergiene - det som ofte sies når man vil ned i vekt er jo at man skal pøse på med grønt, men når det ikke er så mye grønt man kan ha i seg vil jeg gjerne ha smarte alternativer. Er det noen som har forsøkt å slanke seg på allergimat?
Gjest Tjoms Skrevet 15. april 2011 #14 Skrevet 15. april 2011 Forslagene jeg har gitt er ihvertfall veldig egnet til vektnedgang. Langsomme karbohydrater, mye grønt (kan spise mye av det grønne hun tåler, salat, spinat, squash, aubergine).
Suzy Skrevet 15. april 2011 Forfatter #15 Skrevet 15. april 2011 Forslagene jeg har gitt er ihvertfall veldig egnet til vektnedgang. Langsomme karbohydrater, mye grønt (kan spise mye av det grønne hun tåler, salat, spinat, squash, aubergine). Absolutt og skal ta det med i anbefalingene - og sjekke om hun faktisk tåler dette her
Gjest Tjoms Skrevet 15. april 2011 #16 Skrevet 15. april 2011 du kan også gå inn på www.allergikokken.no og huke av for noen allergi, velge hva slags type rett, og improvisere litt derfra
bergans Skrevet 15. april 2011 #17 Skrevet 15. april 2011 (endret) Absolutt For å presisere (ikke speisielt rettet mot deg Tjoms). Jeg trenger ikke så mye tips på mat hun kan spise, uansett - det er jo nok av mat hun tåler i dag, men jeg trenger mattips som er sunt, greit for henne å lage selv og som kan være en del av en diett for å gå ned i vekt. Nettopp fordi det er sunnhet og ned i vekt som ertanke så fokuserer jeg på dette med allergiene - det som ofte sies når man vil ned i vekt er jo at man skal pøse på med grønt, men når det ikke er så mye grønt man kan ha i seg vil jeg gjerne ha smarte alternativer. Er det noen som har forsøkt å slanke seg på allergimat? Prinsippet er jo det samme uansett allergi eller ikke. Dattera di må endre kosthold og få etablert en negativ energibalanse. Om hun velger kun satse på kostholdsendring, eller trening, eller en kombinasjon av de to for å oppnå dette, det er opp til henne. Langtidsutsiktene for å opprettholde et evt vekttap er best ved en kombinasjon, dvs at hun endrer selve livsstilen sin (riktig mat, mer bevegelse). Det er null problem å oppnå negativ energubalanse selv på den verste søppelmat, så det er bare opp til henne å sette sammen dagsplaner som gir henne den riktige balansen. Det er også en mental greie dette med allergi; ikke fokuser på hva hun ikke kan spise, men hva hun kan spise. Da får mat et litt mer positivt fokus, for ingen er tjent med å definere seg selv eller levestilen ut fra sykdom Ta utgangspunkt i matvarene hun kan spise, også det grønne. Husk at hermetiske matvarer, frossent grønt og tørka frukt går inn under en av de fem om dagen. Alt av kikerter, bønner (haricot, cannelini, butter beans, kidney beans etc), ananas, mais, erter, brokkoli, spinat og grønne bønner er fullgodt det. Ofte er frossen mat bedre enn friske grønnsaker og bær, fordi det settes så strenge krav til tid fra innhøsting til frysevare. Hun kan lage seg smudies basert på frosne bær og melk, evt søtningsmiddel eller proteinpulver så det ikke blir for syrlig. Som alternativ til grønt å kan hun lage seg bønnesalat. Det er helt kanongodt, mettende, proteinrikt, fiberrikt og veldig versatilt. Sunne oljer og fisk er et må-ha i ethevrt balansert kosthold, det samme gjelder lyst kjøtt (alt av fjærkre). Endret 15. april 2011 av bergans
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #18 Skrevet 15. april 2011 Laks, hardkokte egg, havregrøt, kylling og knekkebrød. Grønnsaker Vann
Suzy Skrevet 16. april 2011 Forfatter #20 Skrevet 16. april 2011 Prinsippet er jo det samme uansett allergi eller ikke. Dattera di må endre kosthold og få etablert en negativ energibalanse. Om hun velger kun satse på kostholdsendring, eller trening, eller en kombinasjon av de to for å oppnå dette, det er opp til henne. Langtidsutsiktene for å opprettholde et evt vekttap er best ved en kombinasjon, dvs at hun endrer selve livsstilen sin (riktig mat, mer bevegelse). Det er null problem å oppnå negativ energubalanse selv på den verste søppelmat, så det er bare opp til henne å sette sammen dagsplaner som gir henne den riktige balansen. Det er også en mental greie dette med allergi; ikke fokuser på hva hun ikke kan spise, men hva hun kan spise. Da får mat et litt mer positivt fokus, for ingen er tjent med å definere seg selv eller levestilen ut fra sykdom Ta utgangspunkt i matvarene hun kan spise, også det grønne. Husk at hermetiske matvarer, frossent grønt og tørka frukt går inn under en av de fem om dagen. Alt av kikerter, bønner (haricot, cannelini, butter beans, kidney beans etc), ananas, mais, erter, brokkoli, spinat og grønne bønner er fullgodt det. Ofte er frossen mat bedre enn friske grønnsaker og bær, fordi det settes så strenge krav til tid fra innhøsting til frysevare. Hun kan lage seg smudies basert på frosne bær og melk, evt søtningsmiddel eller proteinpulver så det ikke blir for syrlig. Som alternativ til grønt å kan hun lage seg bønnesalat. Det er helt kanongodt, mettende, proteinrikt, fiberrikt og veldig versatilt. Sunne oljer og fisk er et må-ha i ethevrt balansert kosthold, det samme gjelder lyst kjøtt (alt av fjærkre). Tusen takk Jeg håper selvsagt å få inspirert henne til å gjøre noe med både kosthold og aktivitetsnivå. Trener hun vil hun få det godt med kroppen sin og hun vil bli sunnere - uansett hvor mye det evt vil hjelpe til med å få henne ned i vekt. Allergikokken var et glimrende tips også! Nå skal jeg ta med meg all denne inspirasjonen og forsøke å overføre noe av det til praksis i påsken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå