AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Jeg vet jeg kanskje vil få fler svar på Mac1.no, men da må jeg styre med registrering osv, så jeg prøver her først i håp om at noen har peiling Jeg har en 15" MacBookPo fra 2006 (revisjon 1.1, fra sommeren), som jeg ikke har oppgradert til Leopard/Snow Leopard. Men så kjøpte jeg nettopp en studentlisens på Adobeprodukter som krever OSX 10.5.7, og da holder det jo ikke med Tiger... Nå sitter jeg og er usikker på om jeg bør/kan oppgradere - jeg må i tilfelle kjøpe MacBox-pakke til ca 1100 kr (ikke noen upris) og mer RAM (4 GB?). Dessuten skulle maskinen hatt nytt batteri, så det blir jo noen utgifter. Maskinen er ellers i grei stand og har fungert fint i daglig bruk. Det jeg lurer på er vel egentlig hvor mye jeg oppnår ved å oppgradere når maskinen er såpass gammel, eller om jeg kommer til å irritere meg over at jeg ikke like gjerne kjøpte ny i stedet for å bruke flere tusen på en maskin som har sett sine beste dager? (Macen min har et par irritasjonsmomenter som få USB-utganger, merkelig av- og påkobling til trådløst nett (blir kanskje bedre med 10.5?) o.l, og den begynner å bli treg. Det siste skyldes kanskje mitt manglende vedlikehold)
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 Kan legge til at jeg bruker maskinen til "grafiske ting", illustrasjoner, bildebehandling, litt Flash o.l, men ikke noe tung redigering, 3D e.l. Ellers mest surfing
Henkie Skrevet 14. april 2011 #3 Skrevet 14. april 2011 Den beste oppgradering jeg har opplevd noensinne på en Mac, var når min MBP (late 2007) fikk ssd disk. Snakk om speedboost!!!
antibac Skrevet 14. april 2011 #4 Skrevet 14. april 2011 Det spørs jo hvor mange tusen kroner den oppdateringen blir på. En ny Macbook Pro er jo veldig dyrt. Har du penger til å kjøpe ny ville jeg nok gjort det.
aluminium Skrevet 15. april 2011 #5 Skrevet 15. april 2011 Du får dessverre ikke flere USB-innganger om du kjøper ny Mac, det er vel fortsatt bare 2 porter på de nye også. Hvor mye RAM har du idag? Om du skal oppgradere operativsystemet kommer nok dette på mindre enn 1000,- dersom du er student. RAM, avhengig av hvor mye du skal ha er heller ikke spesielt dyrt. Batteri kommer vel på en tusenlapp det også. Jeg vil tippe du lander på rundt 3-3500 for disse tre tingene. Skal du oppgradere med SSD også må du regne med rundt 3000 ekstra, og da vil du også få mye mindre lagringsplass. Et annet alternativ da vil være å sette i en harddisk med 7200 rpm fremfor 5400 som du har i dag. Uansett så vil du få en helt ny maskin ved å sette i mer RAM og med et nytt batteri.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #6 Skrevet 15. april 2011 Takk for svarene Ja, jeg tipper også oppgraderingene blir på 3-4 000. Visste ikke at det var studentpris på operativsystemet (koster ca 1100 kr til fullpris for MacBox). Jeg har 2 GB RAM, maks med Tiger har vel vært 3, men ser at jeg i hvert fall kan putte inn 4 med 64 bits operativsystem - eller noe sånt Må altså kjøpe 4 GB. Jeg fikk jo forresten ny harddisk i 2008 da den gamle takket for seg (klarer ikke helt å finne ut så mye om harddisken, annet enn at den er på 150 GB), Men det vil altså ikke være noen dumme tekniske problemer e.l ved å oppgradere? Når det gjelder oppgradering vs kjøpe ny, så tenker jeg litt at hvis jeg oppgraderer, så får jeg kanskje likevel behov for ny maskin innen et år eller to (men det kommer jo veldig an på hva jeg oppnår med oppgraderingen). Så selv om det er billigere å legge ut 3-4000 nå, hadde det kunnet være "like greit" å kjøpe en ny maskin nå som jeg kan ha i 5-6 år eller mer, som å måtte bruke de pengene likevel om et par år. Tja. Jeg har forsåvidt råd til ny maskin, men liker å bruke pengene fornuftig. Det høres egentlig ut som det kan være greit å prøve på en overhaling av maskinen jeg har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå