Gå til innhold

Forovervendt bilstol før 4 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste vet at barn bør sitte bakovervendt i bil helst til de er 4 år. For noen av oss er ikke det mulig grunnet plass og økonomi.

Er dette for dårlige argumenter til å velge å sette barna forovervendt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen bakovervendte seter som passer i bilen deres?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo stor forskjell på om det er snakk om et barn på 9 mnd. eller et barn på 3 år, selv om begge helst burde sittet bakovervendt.

• Liker 1
Skrevet

Jobbet tidligere med salg av bilstoler til barn, og det de fleste som kjøpte en framovervendt stol til et barn under 4 år sa var at barnet enten var urolig eller ble fryktelig bilsyk av å sitte bakovervendt.

Dersom man kjøper en skikkelig barnestol, så er det ikke noe i veien for at et barn kan sitte framovervendt selvom det er tryggest at det sitter bakovervendt.

Hvor gammelt er barnet?

Dersom barnet er 2-3 år skal det sitte i stol med fempunktsele, dvs samme seler som i en bakovervendt stol. Etter at det er fyllt 4 år (kommer litt ann på barnets høyde+vekt) kan det sitte i en beltestol, dvs en stol der du bruker bilens belte for å sikre barnet.

Vil gjerne anbefale deg å se på Hts Besafe og Recaro barnestoler.

AnonymBruker
Skrevet

Ungene mine har spydd i bil fra de var tre måneder gamle. Da de var 2-3 spydde de gjerne etter 10 minutters kjøring. Da snudde jeg dem.

Skrevet

Man skal selvsagt ikke snu en liten baby på 3 mnd, men når barnet er 2-3 år så går det an.

Skrevet

Hva har økonomi med saken å gjøre?

Jeg synes at argumentene er litt skrale, men jeg er litt hysterik når det kommer til bil og sikkerhet. Er nervøs i bil selv.

• Liker 5
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg synes at argumentene er litt skrale, men jeg er litt hysterik når det kommer til bil og sikkerhet. Er nervøs i bil selv.

Samme her. Her er det veldig få argumenter for å snu ham før han er fire år. Kommer ikke på noen nå egentlig.

• Liker 3
Skrevet

Vår på 2 er snudd for noen mnd sida,hun ble så urolig,hylte uansett om vi satt i baksetet med hennes. Snudde setet,og hun er lykkelig i bil.

Skrevet

Jeg er også hysterisk når det gjelder sikring i bil, og her er det ikke snakk om å snu henne før hun er fire.

• Liker 4
Skrevet

Det finnes så mange forskjellige seter at en finner alltid ett som passer i bilen bakovervendt!

Skrevet

Jeg er helt enig i at man skal ha ekstremt gode argumenter for å ikke ha ungene bakovervendt fram til de er fire år. Og jeg syns ikke plass er noe godt argument, da får man enten kjøpe et sete som tar mindre plass, eller sitte trangt foran selv.

Det jeg imidlertid undrer meg veldig over er at hver gang det tas opp sånne ting på dette forumet, får man inntrykk av at ALLE har barna bakovervendt til de er minst fire år. Men alle undersøkelser viser jo at det ikke stemmer, og at det er et fåtall som faktisk følger disse anbefalingene. De siste tallene jeg så var ihvertfall veldig deprimerende (husker ikke helt prosenttallet, men det var laaangt under 50%), og jeg syns det er utrolig sjelden jeg ser barn på min sønns alder som sitter bakovervendt.

Tviler sterkt på at det er SÅ fryktelig utbredt å være så bilsyk at man ser det nødvendig å snu barnet. Tror mer på at det oftest bunner i at man er redd for at ungen sitter med bøyde bein, eller at man syns synd på dem fordi de ikke får muligheten til å følge med forover. Ergo syns jeg argumentene mange bruker er for dårlige - med unntak selvsagt.

• Liker 1
Skrevet

Iflg forumet her (og lignande forum) har jo så og seie alle ungane bakovervendt, men i verkelegheita trur eg dei fleste snur når ungane er 2-3 år (etter kva eg har observert).

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Iflg forumet her (og lignande forum) har jo så og seie alle ungane bakovervendt, men i verkelegheita trur eg dei fleste snur når ungane er 2-3 år (etter kva eg har observert).

Enig med deg. Men det er jo ikke alle som er på forum o.l. så det kan jo være at de som svarer på slike tråder faktisk har barna bakovervendt så lenge :)

Vi kjøpte et bakovervendt sete vi slik at det ikke er noen mulighet for å snu. Det er mye man kan gjøre mot bilsyke og om barnet sitter og skriker eller noe annet så kjøper jeg heller DVD til bilen enn å snu ;)

Gjest Billig forsikrin
Skrevet

Jeg syntes ikke det er spesielt gode grunner for jeg mener det kan finnes alternativer som både kan kreve liten nok plass og være økonomisk. Har dere prøvd Britax Two Way Elite? Det er enkelt og montere samt lite plasskrevende og er bakovervendt til 25 kg. Barnas Hus har fast lavpris på setet(tror det er 1990). Ser også at de i nettbutikken sin nå selger Britax Hi-Way til 1990 på tilbud: http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/9-18-kg/britax-hi-way.html Det er også verdt å prøve.

Selv har vi både Britax Multitech og Britax Two Way Elite til gutten vår. Han sitter fortsatt bakovervendt i en alder av 5 år og 7mnd(han veier 21 kg og er 116 cm lang), han kan nok bruke begge setene til han er ca. 6 år. Snur ham ikke så lenge disse passer. Skal vi se på det økonomiske vil Britax Two Way E. ha kostet oss under 1,1 krone dagen i løpet av disse årene. Det er billig forsikring for det kjæreste vi eier.

Et annet alternativ er Brio Zento, dette er noe dyrere men ikke av de dyreste.

Skal man ha et godt fremovervendt sete så må man høyere opp i pris enn hva Britax TWE koster, så hvis økonomien er viktig så er det både rimiligere og tryggere enn de fremovervendte setene som har prestert best i kollisjonstest.

Prøv dere frem og ikke velg fremovervendt før dere er helt beint nødt til det. Lykke til!

Husk forresten også at om dere har mulighet for å koble ut airbagen er det tryggere for et barn å sitte bakovervendt i forsetet enn det er for barnet å sitte fremovervendt i baksetet.

Jeg vet ikke hvor dere prøver å montere barnesetet i bilen deres men montering i midtsetet kan frigi mer plass(samt at det faktisk er den tryggeste plassen i bilen).

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor virker det som om de fleste har setene bakovervendt lenge. Ser hvertfall utrolig mange med bakovervendte seter i bilen, men vet jo ikke hvor gamle barna er da. :vetikke:

En gladnyhet forresten; i fjor omkom INGEN barn i bil i Norge! Min lenke

:tommelopp:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke økonomi vært noe tema så hadde vi her i huset hatt splitter nye store biler med det nyeste og beste sikkerhetsutstyret som bilindustrien kan tilby og valgt bilstoler til barna fra øverste hylle uten å se på prislappen på noe av dette. Sånn er det ikke hos oss, så derfor har økonomi betydning for de valgene som blir gjort.

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Da hadde jeg sett på finn hva jeg kunne finne der.

Den dårligste bakovervendte stolen (til og med feilmontert) er bedre enn den beste fremovervendte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...