Gå til innhold

Broderi på topp lekket farge - toppen og resten av klesvasken ødelagt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en hvit topp med et stort svart broderi på i en middels dyr butikk. Vaskeanvisningen sa 30 grader, maskinvask. Jeg kjørte den på 30 graders ullprogram sammen med annet lyst tøy. Desverre lekket broderiet masse farge, så både toppen og resten av det lyse tøyet har store flekker som ikke går bort.

Har jeg noen rettigheter overhodet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok ha rett på ny topp, men de andre klærne må du nok regne som tap

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som du vasket den alene første gang?

Det burde du gjort :sjenert:

Skrevet

Det høres ikke ut som du vasket den alene første gang?

Det burde du gjort :sjenert:

Slikt kan man si i etterpåklokskapens ånd. Jeg vasker aldri nye plagg alene første gang. Gjør du?

• Liker 1
Gjest Armule
Skrevet

Slikt kan man si i etterpåklokskapens ånd. Jeg vasker aldri nye plagg alene første gang. Gjør du?

Såvidt jeg vet så står det på de fleste plagg at de skal vaskes for seg ved første vask.

De færreste gjør vel det, men her er da dessverre den leie konsekvensen.

Gjest Armule
Skrevet

..og om du ikke vasket den alene første gangen, så har du ingen "rettigheter", nei. Dvs. at penger tilbake eller ny topp ville jeg ikke forventa å få.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en hvit topp med et stort svart broderi på i en middels dyr butikk. Vaskeanvisningen sa 30 grader, maskinvask. Jeg kjørte den på 30 graders ullprogram sammen med annet lyst tøy. Desverre lekket broderiet masse farge, så både toppen og resten av det lyse tøyet har store flekker som ikke går bort.

Har du prøvd å vaske de andre klærne flere ganger før det tørket?

Jeg gjorde noe lignende en gang jeg skulle vaske opp masse nytt babytøy, og det ene plagget hadde mye løsfarge. Det var mange flekker i flere farger. Jeg spraya på flekkfjerningsspray (wanish, bio tex eller noe, husker ikke..) og så vaska jeg tøyet igjen, uten den som farga av. Noen plagg ble fine igjen etter en ekstravask, mens andre trengte to eller tre. Ingenting ble ødelagt. Det er større sjangs for å lykkes dersom du ikke tørker tøyet i mellomtiden.

AnonymBruker
Skrevet

..og om du ikke vasket den alene første gangen, så har du ingen "rettigheter", nei. Dvs. at penger tilbake eller ny topp ville jeg ikke forventa å få.

Hun bør vel få ny topp, hvos det faktisk er trykket på toppen som misfarget resten av toppen?

• Liker 1
Skrevet

Står det at det skal vaskes alene første gang, er det som regel en grunn til det....

Jeg gjør det alltid, spesielt med lyse plagg. Mørk jeans i sort vask er ikke noe problem, liksom.

Hva stod det på lappen ang separat vask? Stod det ikke noe, ville jeg tatt kontakt med hovedkontoret, ikke disken i butikken. Løser seg som regel raskere da, og ofte i bedre favør for kunden.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv Vanish pulver for hvitvask. Den tok flekker som ikke gikk bort ellers.

Skrevet

Ta lærdom av dette. Nytt tøy skal alltid vaskes alene først.

Men snakk med butikken. Hvis toppen ble ødelagt, ville den jo blitt det uansett om du hadde vasket den alene. Du bør kunne få ny topp eller pengene tilbake.

Ang. resten av tøyet: Gjør som AB #7 sa: Prøv å vask det på nytt. Og på nytt. Hvis det ikke blir bra, kan du prøve å klorbleke det hvite tøyet. Jeg har gjort dette med noen hvite plagg som var gulnet, og det fungerte kjempebra.

AnonymBruker
Skrevet

vasket du toppen før du tok den i bruk? Slike ting har overskuddsfarve....den ville du ha blitt kvitt om du vasket den før bruk.

Om toppen er ødelagt, så har du krav på erstatning til ny,men de andre klærne kan du glemme. den vil gå på din egen forsikring. Er det veldig dyre klær,så ta vare på de,ring f.selskapet ditt. Antagelig er egenandelen så stor, at det vil ikke lønne seg o det er billigtøy.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fulgt med her, så jeg svarer kanskje litt sent, men: Ja, det gjør jeg. Med unntak av sokker, som jeg slenger sammen med annen vask allerede fra starten av. Trodde dette var helt normal praksis, og ut fra flere andre svar her så virker det jo også sånn.

Skrevet

Jeg har ikke fulgt med her, så jeg svarer kanskje litt sent, men: Ja, det gjør jeg. Med unntak av sokker, som jeg slenger sammen med annen vask allerede fra starten av. Trodde dette var helt normal praksis, og ut fra flere andre svar her så virker det jo også sånn.

Får forståelse for at det er vanlig praksis her jeg og. Jeg har dog aldri vaska et nytt plagg alene første gang. Men det kan vel være mer nødvendig på dyrere plagg enn hva jeg pleier å kjøpe.

Skrevet

At en topp skal vaskes alene er er ting, da ungår man jo å ødelegge andre klær, men om selve toppen også er blitt ødelagt er det noe galt! Den ville nok blitt ødelagt selv om du vasket den alene om plagget farger av så mye som det har gjort. Jeg ville gått tilbake til butikken og bedt om en ny eller å få en tilgodelapp. De andre klærne ville jeg ansett som tapt, desværre, men toppen burde tålt å bli vasket okke som...

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker alle klær før bruk, og da vaskes de alene. Evt sammen med en klut eller noe for å se om de farger av.

Skrevet

Jeg pleier ikke å vaske nye klær alene første gang, og synes det høres veldig omstendelig ut sånn. Hvor mange enkeltmaskiner må man egentlig vaske da dersom man er f.eks. far, mor og tre barn? Og tenk om man har to-tre tenåringsdøtre i huset som bruker alle pengene sine på nye klær? Vaskemaskinen må jo gå døgnet rundt jo...?

Jeg sorterer "vanlig", med mørke plagg for seg osv. Og hvite plagg med mønster på skal normalt sett ikke farge av fordi det da vil ødelegge selv plagget og da er jo poenget borte. Jeg har fått beskjed på klesforretninger om at man kan fint kan vaske hvite klær med mønster i andre farger sammen med annet hvitt tøy, for slikt skal ikke farge av.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Forbrukerkjøpsloven § 34. Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...