oktober88 Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Jeg leier en leilighet med komfyr, kjøleskap og vaskemaskin. Vaskemaskinen er over 6 år, og hadde før jeg flyttet inn, vært minst en gang på reperasjon. For en liten stund siden tok maskinen kvelden. Da jeg ba huseier om å erstatte den, som han plikter å gjøre i henhold til husleieloven, BLÅNEKTET han å sa at han ikke kom til å gjøre noe med dette, og toppet med å si, i samme åndedrag at hvis det hadde vært kjøleskapet som hadde blitt ødelagt, så hadde han erstattet det. Det er jo ingen forskjell på hva som er ødelagt i henhold til husleieloven!! Men vaskemaskinproblemet feide han bort, og jeg ga opp. Jeg måtte jo bare kjøpe min egen maskin. Spørsmålet er er om jeg kan kreve at han godtgjør mitt økonomiske tap grunnet hans håndtering av saken, da han har "brutt" husleieloven og at det går ut over meg? Leien er på 6000 i måneden, og jeg måtte punge ut over 4000 for en ny maskin, og jeg tjener ikke nok i måneden til å klare dette neste måned. Jeg måtte betale for noe jeg egentlig ikke hadde måttet kjøpe, for da jeg leide leiligheten var vaskemaskin inkludert.. Han kan vel ikke slippe unna med det?
Gjest Blondie65 Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 Hva står i kontrakten? Der jeg leide før stod det at leiligheten ble leid ut med de hvitevarer som stod i den, i den stand de var i og at vaskekjeller skulle inneholde vaskemaskin og tørketrommel. Jeg husker ikke nøyaktig ordlyden, men for meg var det klart at mens vaskekjeller skulle ha utstyr som virket, var hvitevarene i leiligheten kun som en service å betrakte, og at husverten ikke holdt disse. Så hva står det i kontrakten? Og: du kan nok ikke påregne at husverten betaler for vaskemaskinen din da han jo ikke har fått være med å velge den. Så her har du muligens gjort en brøler.
Spekulur Skrevet 14. april 2011 #3 Skrevet 14. april 2011 Tror nok dette kommer litt an på hva som står i leiekontrakten. Dersom det står at leiligheten er med vaskemaskin må huseier stille med vaskemaskin. Står det ingenting og det ikke foreligger en klar muntlig avtale har du en ganske svak sak, slik jeg ser det.
oktober88 Skrevet 14. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2011 det står i leiekontrakten at vaskemaskinen, kjøleskapet og komfyren følger med.
oktober88 Skrevet 14. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2011 i samtale med husleier angående dette, sa han at han kom IKKE til å erstatte noe, uavhengig om jeg kjøpte ny eller ikke. Hvis han hadde hatt litt brains så hadde han bare skaffet en brukt maskin eller noe i den duren.
Spekulur Skrevet 14. april 2011 #6 Skrevet 14. april 2011 det står i leiekontrakten at vaskemaskinen, kjøleskapet og komfyren følger med. Kommer litt an på formuleringen. Ikke sikkert at det at noe "følger med" betyr at huseier må erstatte det om det blir ødelagt. Men sannsynligvis burde huseier stille med vaskemaskin siden det står i kontrakten. Du kan uansett ikke kreve å få erstattet den vaskemaskinen du har kjøpt. Det eneste du kan kreve er å få en vaskemaskin.
Pingting Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Vanskelig å tolke hva "følger med" betyr - er det slik det er formulert i kontrakten også?
oktober88 Skrevet 14. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 14. april 2011 "Som hovedregel foreligger det en mangel dersom husrommet ikke er i samsvar med det som er avtalt eller, dersom annet ikke er avtalt, at husrommet ikke passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis brukes til. Ved mangler som utleier er ansvarlig for, kan man kreve at utleier retter mangelen, avslag i leie, erstatning for økonomiske tap som følge av mangelen, eller i ytterste konsekvens å heve avtalen. Hvert tilfelle må vurderes konkret. Husk at dersom en velger å holde igjen husleie på grunn av mangler, skjer dette på egen risiko." Fra jussformidlingen.no. Misforstår jeg dette eller? I leiekontrakten står det ordrett: "Hvitevarer (vaskemaskin, komfyr og kjøleskap) følger leiligheten som del av husrommet"
Håndtverkeren Skrevet 14. april 2011 #9 Skrevet 14. april 2011 Så lenge du har gitt huseier en mulighet til å anskaffe en vaskemaskin og han ikke har ordnet det innen rimelig tid, så har du gjort rett i å kjøpe en selv. Du har brukt sunn fornuft og kjøpt en billig vaskemaskin. Du har handlet helt korrekt. Skriv et brev til huseieren der du sier at du vil trekke dette på neste husleie. Saken løst.
oktober88 Skrevet 14. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 14. april 2011 Så lenge du har gitt huseier en mulighet til å anskaffe en vaskemaskin og han ikke har ordnet det innen rimelig tid, så har du gjort rett i å kjøpe en selv. Du har brukt sunn fornuft og kjøpt en billig vaskemaskin. Du har handlet helt korrekt. Skriv et brev til huseieren der du sier at du vil trekke dette på neste husleie. Saken løst. Det er det jeg har "truet" med. Tusen takk for svar! Godt å vite jeg ikke har misforstått totalt....
Spekulur Skrevet 14. april 2011 #11 Skrevet 14. april 2011 Du kan nok slik dette er formulert kreve at huseier stiller med vaskemaskin. Siden du har kjøpt maskin er vel det beste for deg å kreve avslag i husleia. Erstatning for økonomisk tap som følge av mangelen vil nok bare være aktuelt dersom du har hatt ekstra utgifter til vask fordi du mangler maskin, ikke utgiften til kjøp av maskin. Alternativt kan du si opp husleieavtalen og (kanskje) slippe oppsigelsestiden om du ønsker det. Dersom huseier nekter kan du selvfølgelig gå til sak, men det spørs om det er verdt det for 4 tusen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #12 Skrevet 14. april 2011 Du kan også spørre om han er interessert i å kjøpe den av deg. Det gjorde vi når vi kjøpte hvitevarer til vår forrgie lelighet, hvor dette ikke fulgte med. Da solgte vi det til husvert, og fikk det som trekk på husleia. Kan jo hende det går ann å gjøre enn avtale?
oktober88 Skrevet 14. april 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2011 Du kan også spørre om han er interessert i å kjøpe den av deg. Det gjorde vi når vi kjøpte hvitevarer til vår forrgie lelighet, hvor dette ikke fulgte med. Da solgte vi det til husvert, og fikk det som trekk på husleia. Kan jo hende det går ann å gjøre enn avtale? Det foreslo jeg for ham. Han avslo, fordi han skal slutte å leie ut med vaskemaskin siden han har så dårlig erfaring med dette..........
Håndtverkeren Skrevet 14. april 2011 #14 Skrevet 14. april 2011 Så lenge det står i kontrakten, så er han pliktig til å følge den. Han må gjerne si opp kontrakten for så å lage en ny, der han ikke har vaskemaskin med i leien. Men sånn som det er nå, så trenger du ikke å spørre, du bare betaler husleia minus vaskemaskinen. Skulle han mot formodning si opp leieavtalen din grunnet dette, så kan han heller ikke gjøre det. Minimum utleie periode er 3 år, så lenge han ikke kan dokumentere at han skal selge, eller bo der selv.
Mixelite Skrevet 15. april 2011 #15 Skrevet 15. april 2011 Jeg tror det blir vanskelig kreve å få tilbake prisen på en ny vaskemaskin man har kjøpt uten huseiers samtykke. Selv om huseier er pliktig å holde vaskemaskin, så er han jo ikke pliktig å holde en ny en. Han kan sikkert påberope seg at han kunne ha skaffet en brukt maskin for ingen penge.
Gjest Spinell Skrevet 15. april 2011 #16 Skrevet 15. april 2011 Det virker som du har rett, men du må selv velge om saken er stor nok alene til at du vil gå videre med den på noen måte (gjennom jurist e.l.) Du sier at du ikke har råd til noen ny vaskemaskin, men at huseier burde ha brains nok til å skaffe en brukt en. Kan du ikke selv skaffe deg en brukt en, da? (Hvis du ikke gidder å akkedere mer med huseier, mener jeg) På Finn ligger det brukte vaskemaskiner til en billig penge. Noen gis til og med bort mot henting.
Håndtverkeren Skrevet 15. april 2011 #17 Skrevet 15. april 2011 Så lenge du har gitt huseieren en sjanse til å kjøpe en vaskemaskin og han ikke har gjort det, så spiller det ingen rolle om du kjøper en ny eller brukt, så lenge prisen er fornuftig, og det er den. Du har forholdt deg helt korrekt. Trekk 4000 på neste regning og la han ta saken videre. For 4000, så lar han det ligge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå