Gjest LM Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Ja jeg lurer litt på dette. Ungene mine og jeg er invitert i ettårsdag og moren ønsker seg pedagogisk riktige leker til dem, men hva er egentlig pedagogisk riktige leker for en ettåring. er det noen som har eksampler? jeg lurer egentlig på andre alderstrinn oppover også så kom gjerne med erfaringer på hva som er stas å leke med eller ikke. Er foreksempel sånne treskinnetogbane fra Brio pedagogisk riktig? eller hva er det som havner i "Pedagogisk riktig" bolken?
Isstråle Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 http://www.sjarmtrollparty.no/ har mange eksempler på hva som er pedagogisk riktige leker:)
Gjest Imsdal Skrevet 14. april 2011 #3 Skrevet 14. april 2011 Pedagogisk riktige leker er vel helst leker hvor barnas utvikling og læring blir stimulert. En pedagogisk riktig leke til en ettåring kan være - Puslespill tilpasset alderen. Barnet må finne ut av hvilke brikker som er formlike. Et puslespill kan også være begrepslære, feks. om det er dyr på puslespillet. Mye av det samme gjelder puttekasser, men da kan barna lære begreper knyttet til former, som trekant, sirkel osv. - En Brio togbane er også pedagogisk, her må barnet finne ut hvordan de skal sette sammen skinnene for å få til en bane, de må også planlegge hvordan den skal bli (noe en ettåring neppe vil gjøre ) - Bøker er også pedagogiske. Høytlesning stimulerer språkutvikling, fantasi, evne til å utvikle empati og til å engasjere seg følelsesmessig. Dette kommer selvsagt ann på hvilken bok du velger. For de minste dreier det seg om å se på bildene, og snakke om hva man ser,utpeke og sette navn på kjente ting i bildet
Gjest Margrethe Skrevet 14. april 2011 #4 Skrevet 14. april 2011 Leker som trener motorikk er fine. F.eks. sånne bokser der man skal putte klosser i forskjellige former gjennom riktig hull, eller en sånn stav der man putter på ringer i ulike størrelser så det danner en kjegle til slutt. Og sånne "hamrebrett" der barnet kan slå med en liten trehammer på noen pinner i en treblokk (så vanskelig det skulle være å forklare da!). "Puslespill" av sorten med noen få biter med "håndtak" på er også bra. Fingermaling er også utviklende. Og da passer det jo å ta med et maleforkle også. Noe er han kanskje for liten til å bruke ennå (barn utvikler seg jo i ulikt tempo), men det meste skal være fint i året som kommer. Generelt kan man vel si at leker som motiverer barnet til å være aktivt og utforskende er pedagogisk riktig. Mekaniske og elektroniske leker som barnet passivt ser på er vel det man skal holde seg unna i dette tilfellet.
Gjest Fia Skrevet 14. april 2011 #5 Skrevet 14. april 2011 Treklosser i forskjellige former og farger. Duplo. Brioklovn. Putteboks. Xylofon. Stablebøtter. Andefamilie.
fruBeist Skrevet 14. april 2011 #6 Skrevet 14. april 2011 (endret) Tupperware sin Shape o`toy har vert en slager i vår familie helt siden jeg og min bror var små. Brio sin putteboks i tre liker jeg ikke. Den er unødvendig bråkete med treklosser. Plata på undersiden til å trekke ut og ta ut klossene sitter litt løst, så klossene fort kan fyke vegg-i-mellom om barnet løfter litt brått på den. Dessuten er treklosser tyngre og hardere om barnet kaster rundt på disse, i forhold til Tupperware sine i plast. Eller hva med en sånn sak som skal hjelpe barna til å lære å gå? Leker som gir fra seg en lyd når barnet trykker på en knapp er bare irriterende. Flott at du vil følge mor sitt ønske om fornuftige og positivt stimulerende leker Endret 14. april 2011 av fruBeist
Gjest Purple Haze Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Mange gode forslag her Alt som trener motorikk og øye-håndkoordinasjon er bra. Altså klosser, puttebokser, aldersriktige puslespill, tegne/malesaker. Bøker er flott, og her vil vel pekebøker med tykke, solide sider være best egnet. Uteleker kan også være en god idè. Bøtte, spade, rake, trillebår, alt til sandkasselek, egentlig.
Gjest gjest Skrevet 15. april 2011 #8 Skrevet 15. april 2011 Handler mye bursdagsgaver til små søskenbarn på www.spesielle-behov.no De legger vekt på leker som stimulerer barna på ulike måter, pluss de har mye gøy der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå