Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk penger fra lånekassen i dag, 6600. Etter å ha trukket fra husleie på 3300, mobilregning på 500, regning på pensum bøker på 500, bilforsikring og andre forsikringer på tilsammen 700 sitter jeg igjen med 1250 og det skal dekke mat, bensin og jeg har jo lyst hjem en tur i påsken. Hvordan kan dette gå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Gjør som andre studenter, og skaff deg en deltidsjobb.

• Liker 5
Skrevet

Mye penger å hente nå i påsken på de røde dagene hvis du heller får deg en liten jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved å studere i utlandet så lever jeg veldig romslig på studelån ;)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ja, fullt klar over det med jobb. Har skaffet meg sommerjobb og videre jobbing i løpet av høsten. Så til neste semester vil det nok gå bra :)

Men skjønner ikke hvorfor ikke studenter har krav på bostøtte, vi har da like mye utgifter og mindre inn i mnd enn andre som får bostøtte :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Danmark, hvor studenter har rett på bostøtte, trekker man skatt av studielånet. Det hadde sikkert vært noe lignende her også, så i sum tror jeg ikke du hadde kommet særlig mye bedre ut. Sånn er det bare å være student, man har ikke flust med penger og da er det greiest å fokusere på hvordan man kan spare, ikke på alt som kunne ha vært bedre. Du har tydeligvis bil, det er det faktisk få studenter som har fordi de ikke har råd til det - hadde du kvittet deg med den hadde du spart penger. Og så har du ganske dyr telefonregning, sjekk litt rundt, så kan du sannsynligvis spare to-tre hundre kroner i måneden bare der.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Telefonen har bindingstid, så kan ikke bare skifte operatør eller endre abo før om 6 mnd :/

Har tenkt på å selge bilen, men synes det er så surt å selge noe til så vidt 1/3 av hva jeg betalte for den. En evt. mulighet kan jo være å skilte den av og bare la den stå i garasjen til foreldrene mine ett års tid, da er jeg ferdig med bacheloren.

Gjest Armule
Skrevet

Det åpenbare er jo her å gi slipp på bilen på en eller annen måte! De færreste studenter som har bil, som samtidig heller ikke har deltidsjobb :) Det er i alle fall det første steget som må til, om du vil ha bedre økonomi.

Deretter kjøper du deg en god sykkel, slik at du slipper busskortutgifter hver måned :)

• Liker 1
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Jeg kjenner til problemet med bilhold, har vært mye innom tanken på å selge min egen. Selve bensinkostnadene og forsikringen på lillingen er billig, men parkeringsutgiftene er jo sinnsyke (ingen lovlig gratisparkering her jeg bor). Men når jeg veier for og imot, så er det per dags dato bedre for meg å ha bil, enn å ikke ha det.

Ellers, TS: 1250 kroner kan rekke langt, men det kommer jo an på hva du må ha den neste måneden. Om du vil bruke dusjsåpe, håndsåpe, shampoo og balsam fra f. eks merket X-tra (Coop), så er det mye å spare i forhold til dyre frisørprodukter. Bruker du sminke, farger du håret? Vurder om du kan vente med å kjøpe ny sminke og hårfarge til du er over kneika. Vaskemidler kan også være dyrt, om du trenger vaskepulver, så kan du kjøpe en ganske stor pakke i merket X-tra for 43 kroner. Når det kommer til mat, liker du pasta? En middag med spaghetti og pølser koster ikke mer enn kanskje en tier per porsjon (ut fra hvor mye du spiser), litt mer om du vil ha saus. Du kan også spare mye penger om du er villig til å spise restemat, og ikke hive middagsrestene. Om du ikke er en middagsrester-person, så bli bevisst på porsjonskontroll, og lag akkurat så mye du trenger for å bli mett. Spiser du brød? Ikke det sunneste valget, men first price har kneippbrød til 6 kroner. Om du fryser ned i porsjoner på hvor mye brød du spiser om dagen, kan et slikt brød potensielt sett vare nesten en uke.

Det var de tingene jeg kom på... uansett, det beste tipset: tenk nøye gjennom hva du må kjøpe, så kan du se på hva du vil kjøpe.

Gjest Mynona83
Skrevet

Spør mor og far om penger til hjembillett?

Når jeg studerte jobbet jeg hver lørdag og 1-2 kvelder (matbutikk) i uken, og jeg hadde veldig romslig økonomi. Fikk vel utbetalt ca. 8-10.000 fra jobben + 6000 fra lånekassen. Hadde penger til overs hver måned. Kan anbefales :) Det gikk ikke utover studiene heller.

(Hadde jeg skullet leve på 16.000 nå hadde jeg ikke følt at det hadde vært spesielt romslig da..)

AnonymBruker
Skrevet

Du var vel student da du bandt deg til dyrt mobilabonnement?

For det første så jobber jeg mye ved siden av, for det andre så har jeg ikke bil, høy mobilregning eller dyre forsikringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1250 kroner KAN holde helt fint til mat en måned det. Det var faktisk akkurat det jeg satt igjen med etter regninger første året jeg var student, og ikke hadde jobb. Og det funket egentlig greit. Var heldig og fikk hjelp til bøker, litt klær, medisiner o.l. av familie, så hele summen gikk til mat.

Jeg kjøpte inn i store kvantum, tørrvarer går jo ikke ut på dato, og planla slik at jeg alltid kunne bruke opp rester og sette sammen med måltid dagen etter, slik at egentlig en middag holdt til to middager!

Det suger å være student uten jobb, og alle studier jeg har vært borti anbefaler jo at man ikke skal jobbe ved siden av et fulltidsstudium, men det er man jo pent nødt til. Syns det er helt sinnsykt at vi skal ha det vanskeligere bare fordi vi er studenter, ifht folk som f.eks. er på attføring. Og staten som preiker om at vi trenger fler og fler med høyere utdannelser! Hva med å ikke gjøre studietiden så innmari vanskelig økonomisk da, så kanskje flere studerer?!?! Ja, en liten digresjon, bare blir så frustrert over det systemet! Ferdig med skole om 43 dager!! jippi!!

• Liker 1
Skrevet

Men skjønner ikke hvorfor ikke studenter har krav på bostøtte, vi har da like mye utgifter og mindre inn i mnd enn andre som får bostøtte :(

Du får sette tæring etter næring! Er det ikke nok å få lån og stipend når man studerer...? Hvor mange puter skal egentlig syes under armene på folk?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at jeg som student sitter greit igjen med penger i måneden, uten deltidsjobb. Dette er nok fordi jeg har kutta ut mobilbruk omtrent - har et kontantkort og bruker kun mobilen hvis jeg må. Bruker som regel mobilen for under 50kr i måneden. Jeg har også valgt å ikke ha bil, da bensin, forsikring og avgifter overhodet ikke passer inn i min økonomi, og alle studentene jeg kjenner med bil, må ha deltidsjobb for å få det til å gå rundt.

Når det er sagt klarer du deg nok denne måneden, men det blir tungt. Synes absolutt at man skulle ha fått større beløper som student.

Forresten pleier jeg å legge vekk så mye som mulig fra det store lånet i august og januar (sist la jeg vekk 10000kr) som jeg har til tøffere tider.

• Liker 1
Skrevet

Du får sette tæring etter næring! Er det ikke nok å få lån og stipend når man studerer...? Hvor mange puter skal egentlig syes under armene på folk?

Enig med denne. Når man er student, kan man ikke ha samme levestandard som de med jobb. Enten får TS skaffe seg en jobb, eller kutte ned på utgiftene. Ville begynt med å kvitte meg med bilen!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er student, og synes ærlig talt ikke det er så fryktelig vanskelig å klare seg økonomisk. Jeg har en deltidsjobb to helger i måneden som ikke går utover studiene på noen som helst måte, og har nok penger til å kjøpe det jeg trenger av mat, litt klær, noen ferieturer og gå på kino eller spise ute av og til. Nå har ikke jeg bil, men med mindre TS studerer et sted det ikke går buss til (noe jeg betviler), synes jeg det er helt unødvendig.

Skrevet

Alle dere som sier ts skal skaffe seg en jobb eller kvitte seg med bilen: h*n sier jo at h*n har en jobb klar, men det er akkurat denne måneden h*n sliter økonomisk. Hvis ikke jeg misforsto ts helt, så ber h*n om råd til å klare seg på et veldig sparsomt budsjett denne måneden, ikke om hvordan h*n skal klare seg på dette budsjettet i flere år fordi h*n ikke vil selge bilen.

Skrevet

Alle dere som sier ts skal skaffe seg en jobb eller kvitte seg med bilen: h*n sier jo at h*n har en jobb klar, men det er akkurat denne måneden h*n sliter økonomisk. Hvis ikke jeg misforsto ts helt, så ber h*n om råd til å klare seg på et veldig sparsomt budsjett denne måneden, ikke om hvordan h*n skal klare seg på dette budsjettet i flere år fordi h*n ikke vil selge bilen.

Men spørsmålet i trådtittelen er jo 'hvordan får dere det til å gå opp?' og vi får det til å gå opp ved å ikke ha bil og ved å ha deltidsjobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har dyrt mobil abbonment og du har bil, og syter over studentøkonomi. Du får null sympati her i gården.

• Liker 2
Skrevet

Men spørsmålet i trådtittelen er jo 'hvordan får dere det til å gå opp?' og vi får det til å gå opp ved å ikke ha bil og ved å ha deltidsjobb.

Hei Glynis! Leste startinnlegget én gang til nå, og du har jo helt rett! Jeg blandet sammen startinnlegget med innlegg nummer fem jeg... Huff, konsentrasjonen min er ikke på topp :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...