Gå til innhold

foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Gjest mamma.ma
Skrevet

hei

hvis eg har heile foreldreansvar ka få retter og plikter har faren?

har han rett til omsorgdager på jobb (hvis unger er for expl sjuk) pappaperm ovs?

kan eg kreve fra han at han skal passe barna hvis eg har det travelt på jobb og "kan ikkje" ta fri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har ikke krav på lønn om han tar fri for å være med sykt barn. Ang pappapermisjon vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg minner om at bruk av dialekt og sms-språk ikke er illatt i forumet.

Kråkesaks, moderator.

• Liker 3
Skrevet

hei

hvis eg har heile foreldreansvar ka få retter og plikter har faren?

har han rett til omsorgdager på jobb (hvis unger er for expl sjuk) pappaperm ovs?

kan eg kreve fra han at han skal passe barna hvis eg har det travelt på jobb og "kan ikkje" ta fri?

Har dere aldri bodd sammen eller BF har ikke skrevet under på foreldreansvar?

Dette kan du få rede på om du kontakter folkeregister.

Grunnen til jeg spør er at mange tror de har foreldreansvar alene. At barnet bor hos deg betyr ikke at BF ikke nødvendigsvis har foreldre ansvar.

Når det gjelder pappaperm og forleldre ikke bor sammen er det BM som bestemmer om han skal ha pappaperm, så all makt ligger hos BM der.

Når det gjelder rett på de 10 dager som en kan være hjemme med sykt barn er kun foreldre som bor med barnet, er en alene har en 20 dager.

Omsorg forståes nok slik at det er den som barnet bor hos i dagliguttale, er ofte begrepsforvirringer rundt en del uytrykk, så spør gjærne de du snakke med hva som menes rundt de forskjellige utrykkene.

Så konkluderer kort med at om barnet ikke bor sammen med sin far,har han kun ansvar økonimisk gjennom barnebidrag der de skal gå til barnet. Videre har han ansvar når barnet er hos han på sine faste samværsdager.

Videre hvir barnet er sykt : Dersom foreldrene ikke bor sammen, kan dagene med omsorgspenger fordeles forholdsmessig på hver av foreldrene på grunnlag av samværsavtalen mellom foreldrene. Foreldrene må avgi en skriftlig erklæring til NAV om omsorgsfordelingen i henhold til samværsavtalen. NAV utsteder en erklæring til arbeidsgiver om fordeling av retten til omsorgspenger.

Se linker.

http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Som du ser må dere sammarbeide om BF skal kunne være hjemme med sykt barn, og er en fordel at du har en god tone med BF.

Har du det travelt på jobb kan du ikke sette krav til BF om pass av barn, han er ingen reserve om du forstår meg rett.

Gjest mamma.ma
Skrevet

Jeg minner om at bruk av dialekt og sms-språk ikke er illatt i forumet.

Kråkesaks, moderator.

beklager , skal konsentrere meg neste gong.

Sulosi&gjest - takk for svar.

Faren har skrevet fra seg foreldreansvar men la opp til meg hvis eg skal registrere det offentlig. Vi er separert, bodde samen i 10 år.

Eg prøver å finne ut hvilke fordeler og ulemper har sytuasjon at eg skal ha fult foreldreansvar.

Skrevet

beklager , skal konsentrere meg neste gong.

Sulosi&gjest - takk for svar.

Faren har skrevet fra seg foreldreansvar men la opp til meg hvis eg skal registrere det offentlig. Vi er separert, bodde samen i 10 år.

Eg prøver å finne ut hvilke fordeler og ulemper har sytuasjon at eg skal ha fult foreldreansvar.

Hvis det er registrert hos folkeregister at kun du har foreldreansvar, kan du bare kreve barnebidrag, og evt. særtilskudd, og BF kan kreve samvær.

Han har begrenset sine muligheter til å følge barnet ved å akseptere at han ikke har foreldreansvar.

Hør mere med nav om du lurer på noe.

Ellers er det nettadvokater du kan spørre.

http://www.verdensbestepappa.no/kategori11.html

Skrevet

De tingene du nevner har ingen ting med foreldreansvaret å gjøre. Det er bostedsforelders ansvar. Samværsforelder har ikke rett til sykt barn dager. Bostedsforelder kan heller ikke kreve noe fra samværsforelder annet enn bidrag. (Dvs samværsforelder kan på eget initiativ velge å ikke ha samvær selv om det er avtalt, og det er fortsatt bostedsforelders ansvar å skaffe barnevakt...)

Når mor og far ikke bor sammen blir permisjon overført mor.

Foreldreansvaret regulerer det å skaffe pass, det å lage bankkonto og få ta penger ut av denne, bytte trosamfunn, velge privat skole, få informasjon fra barnehage/skole/lege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...