AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Jeg har en personlig trener nede på treningsentet jeg går på. Trener stort sett hver dag for å holde vekten. Men idag sa min Personlige trener at jeg overtrener. Hva betyr dette? Er det farlig? Vet ikke helt hva han la i uttrykket, for jeg trener stort sett kondisjon og veldig lite vekter og slikt. Noen treningseksperter her eller noen med erfaring? :-)
Gjest Diamant Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 En på treningsstudioet mitt sa noe lignende til meg, skjønte heller ikke helt hva han mente Kanskje du kan spørre han neste gang du trener?
addict Skrevet 14. april 2011 #3 Skrevet 14. april 2011 Når man overtrener så sliter man ut kroppen og kan trene på seg permanente skader. 1
*Enigma* Skrevet 14. april 2011 #4 Skrevet 14. april 2011 (endret) Veldig mange er av den oppfatningen at man ikke skal trene hver dag fordi kroppen trenger restitusjon. Selv trener jeg hver dag stort sett, og kroppen min fungerer bedre av det, kutter så klart hvis jeg føler meg ekstremt sliten eller er syk. Men du kan lese denne artikkelen også kan du trene hver dag med god samvittighet så lenge du ikke får noen plager av det. Vis den også gjerne til treneren din og se hva han/hun sier. Ville for øvrig ikke trent samme hver eneste dag, viktig å variere både intensitet og hva du trener. Endret 14. april 2011 av *Enigma*
Inx Skrevet 14. april 2011 #5 Skrevet 14. april 2011 Han legger nok i dette at du trener så mye og ofte at du ikke får restituert musklene og kroppen skikkelig - ikke mellom hver gang (det er ikke så farlig). Men at du aldri lar musklene få bygget seg skikkelig opp. Med overtrening kommer plager som hyppig sykdom, dårligere prestasjoner, mentale lidelser som depresjoner osv... Men det tar tid å bli overtrent og man kan fint være "overtrent" en kortere periode og så ha en lengre hvileperiode, det er en måte å finne formtopper på...
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #6 Skrevet 14. april 2011 Det er jo viktig å ha en hvile dag å. Ikke trene vilt hver dag.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Om du googler "overtrening" så får du informasjon. f.eks Marit Bjørgen var overtrent og gjorde det dårlig en periode. Hun trente visstnok alt for mye. Jeg husker også ei jente i idrettslaget mitt som trente ekstremt mye. Til slutt hadde hun ingen energi igjen, og måtte slutte å trene i flere måneder for å komme seg igjen. Man skal respektere kroppen.
una1 Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 hei! jeg holder på å utdanne meg til PT!:-) en god pekepinn på om du overtrener eller ikke er hvordan formen din utvikler seg. trener du hver dag og formen (hvor fort/langt du løper for eksempel) over tid blir dårligere, er det sannsynlig at du trener for mye. trening skal også gi overskudd, ikke gjøre deg trøtt og sliten. det er kun du selv som kjenner kroppen din og vet hvordan du har det. føler du deg kjempepigg og rask og at du får masse overskudd av treningen og ikke har noen plager i knær/ankler o.l. så kan det hende det ikke er overtrening. har du trappet noenlunde gradvis opp til den store mengden kondisjonstrening? kanskje det er dette som bekymrer PTen. Kanskje er han bekymret for om du får i deg nok næring i forhold til all treningen. Hva har du i BMI? farer med overtrening er at du kan pådra deg belastningsskader som for eksempel beinhinnebetennelse. når du trener så mye som du gjør er det viktig å variere: tredemølle, ellipsemaskin, sykkel, roing, saltimer etc. hvis du er av typen som bare liker å jogge bør du variere underlaget: tredemølle, gress, skog, bane, asfalt, grus etc. dersom du løper mye eller har mange saltimer bør du også ha minst 2 par joggesko som du bytter på, så du ikke belaster foten likt på hver trening. dersom du ignorerer en belastningsskade, at du fortsetter å trene, kan skaden bli kronisk, altså være med deg resten av livet. dette vil sette begrensninger på fremtidig trening og det vil gjøre mye vondt når du trener. du er kjempeflink som trener så mye! du kan med fordel bytte ut 1-3 av kondisjonsøktene dine med styrketrening uten at dette går utover badevekta. kroppen og helsa blir veldig glad for å løfte litt vekter :-)
Gjest Best Skrevet 14. april 2011 #9 Skrevet 14. april 2011 Har en kollega som trener ekstremt mye, h*n orker ikke så veldig mye fysisk tungt på jobben i motsetning til oss mer utrente. Ironisk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå