imeria Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Hei hei! Jeg går første året på geologistudiet, men er veldig usikker på om jeg skal fortsette. Liker godt å jobbe med realfag, men hittil er det rett og slett litt for mye berggrunn i geologistudiet (det kom jo ikke som et sjokk, men jeg hadde trodd jeg kom til å like det bedre). Har i det siste lurt litt på å bytte over til geografi. Synes det er mye som virker spennende innen dette fagfeltet. Men er redd for at det kanskje blir for mye samfunnsfag innenfor dette. Jeg er jo glad i realfagene! Dessuten virker geografistudiet ganske slapt i forhold. På geologi har vi flere øvinger og slikt som skal inn hver uke, og jeg liker å bli presset på den måten. Virker som har geografistuiet er mye mer selvstudie, og at det på en måte er enklere (lesefag i stedet for realfag). Er det noen her inne som har studert eller jobber med enten geologi eller geografi, og som har noen synspunkter å komme med? Hadde satt stor pris på all hjelp! (har allerede snakket med veileder om dette, men vil gjerne høre erfaringer fra folk som fatisk har studert, evt jobbet, med det)
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 Jobbutsiktene er mye bedre for geologer. De fleste norske geologer jobber innen oljeindustrien, og får veldig godt betalt. Vi har utlyst en stilling nå for seniorgeolog, med lønn på 1.2mill + 25% "target bonus".
imeria Skrevet 14. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2011 wow, det var heftig mye! Men er jo elvfølgelig ikke lønna som er det viktigste, men at jeg skal trives i jobben. Men hva er en seniorgeolog? Har du mulighet til å si noe om hva slags type oppgaver han/hun gjør?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #4 Skrevet 14. april 2011 Innen oljebransjen tjener geologer veldig bra, ja. Men det er jo også mange geologer som jobber innen veivesenet o.l. Vet ikke hvor annerledes det er enn det du studerer, men det finnes jo noen miljø/ressursstudier, f eks på UMB, som ikke bare fokuserer på bergrunn... men som har det mer som én av flere faktorer som virker sammen (vann, menneskelig påvirkning, klima, forurensning etc).
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #5 Skrevet 15. april 2011 (har allerede snakket med veileder om dette, men vil gjerne høre erfaringer fra folk som fatisk har studert, evt jobbet, med det) og det har ikke veileder? :S
imeria Skrevet 15. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2011 og det har ikke veileder? :S Nei, veileder har verken jobbet som geolog eller geograf, da det var en generell studieveileder jeg snakket med. Veilederen på fakultetet er syk stadig vekk, og dessuten utrolig dårlig til å gi råd. Uansett så er det veldig mange retninger å velge innen for begge områdene, derfor hadde det vært fint å få innspill og perspektiver fra flere
leverpostei Skrevet 15. april 2011 #7 Skrevet 15. april 2011 (endret) Hei! Jeg studerer på UMB. Anbefaler studiet miljø- og naturressurser om du er glad i realfag. Der kan du velge geologi som retning på masternivå, men er vel få bergartfag. Eventuelt kan du velge å fordype deg innen miljøgeologi, hydrogeologi, jordkjemi, hydrologi osv. Du kan blande fag og det er mye valgfrihet. Det er lite samfunnsfag, men om du vil kan du velge det og. Jobb er ettersom hva du fordyper deg innen. Endret 15. april 2011 av leverpostei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå