Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurer.. Hvordan tror/mener dere kroppen reagerer på bare frukt og grønnsaker + proteinpulver noen dager?

Etter alt for mange drastiske kilo opp på to måneder har jeg fått ett slag i trynet av både vekt, klær og speil. Nå må jeg skjerpe meg til sommeren, selvfølgelig med styrketrening, litt cardio og (nok) riktig mat! Men så frister det med en litt ekstra kickstart, jeg føler meg virkelig.. ekkel nå :sjenert: Dessuten er jeg så glad i frukt at jeg gjerne skulle ha fråtset litt en liten periode :rodmer:

De som spiser rawfood og superfood spiser jo bare rå frukt og grønt og de fleste går jo ned?..

Jeg er nok en smule forstyrret, men jeg har fornuft nok til å IKKE gå på sultekur eller prøve meg mer enn noen dager på metoden jeg skrev over her :P Bare for en start?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint å leve på frukt og grønt, men det er veldig viktig å sette seg inn i kostholdet og passe på vitaminer og mineraler. Slik som b12.

Det er en fordel å sjekke verdiene hos lege om du skal prøve dette i ei lengre periode. Og du vil mest sannsynlig fise endel i begynnelsen. :fnise:

Skrevet

Først og fremst ville jeg håpet at du stort sett oppholdt deg på et godt ventilert sted, men toalett kort vei unna. Et kosthold utelukknde på rå grønnskaet og frukt ville gi deg ekstremt med tarmgass og skikkelig diare etter en dag eller toppen to.

Om ikke det er nok ville du nok måtte spise nesten hele tiden for å i det hele tatt får noe som ligner på metthetsfølelse....

Sist men ikke minst - er det mulig å se på hva det er som har gjort at du har gått opp i vekt og fjerne denne faktoren, så kanskje du rett og slett går ned igjen?

Jeg ville anbefale deg å øke aktivitetsnivået, spise sunt, variert og med mest mulig rene råvarer og ta tiden til hjelp jeg da...

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd dette før Suzy? Jeg har aldri slitt med metthetsfølelsen i et slik kosthold før, ikke fått diare heller.

Skrevet (endret)

Har du prøvd dette før Suzy? Jeg har aldri slitt med metthetsfølelsen i et slik kosthold før, ikke fått diare heller.

Jeg har spist bare grønnsakssuppe i noen uker en periode - med dette som resultat ja - og jeg har forsøkt å spise en klar overvekt av grønnsaker (kålrot, gulrot, salat osv) i noen dager i strekk ja - med akkurat dette som resultat.

Endret av Suzy
AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned 10 kg på bare epler og mandariner :D Sikkert ikke så sunt men effektivt!Bare ikke spis så mye av banan og druer,disse har veldig mye fruktsukker i seg.. Kjør på!

Skrevet

Gikk ned 10 kg på bare epler og mandariner :D Sikkert ikke så sunt men effektivt!Bare ikke spis så mye av banan og druer,disse har veldig mye fruktsukker i seg.. Kjør på!

Og når du begynte å spise vanlig mat igjen - hva skjedde da?

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Jeg vet jo grunnen til vektøknngen, og den er ikke spesielt koslig.

Jeg trener styrke 4 ganger i uka + gruppetimer som zumba, step osv.. Trening er for glede, ikke kaloriforbrenning :) vil ikke si det er treningen det har noe å si på, det er mer kostholdet. Selv om jeg spiser det folk kaller sunt og så og si utelukket RENT (aldri blandingsprodukter osv) så spiser jeg MYE. Kostholder har jo 80% å si og trening 20% så dette jobber jeg med.

Uansett, frukt og grønt spiser jeg MYE av (ser aldri ut som magen slår seg vrang..) så jeg tenkte hvorfor ikke prøve å se hva jeg får ut av det. Ikke lenge akkurat, proteiner og ordentlig mat trenger jeg, men maks en uke?

Problemet er kanskje derimot at jeg likevel spiser for mye frukt og øker enda mer i vekt :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fråtse i grønnsaker men vær mer forsiktig med frukten, de inneholder endel mer kalorier. Du kan jo spise endel bær også (så at bunnpris har 1kg pose med jordbær til 29,-).

En uke går nok bra, bare lytt til kroppen din og få i deg noe fett også. En skje tran f.eks, den med sitronsmak smaker godt.

Gjest made4u
Skrevet

Frukt og grønt er sunt, dog som en del av et kosthold og ikke alene.

Hva man gjør noen dager betyr ikke all verden, er heller helheten som er viktig. Dog finnes det ingen grunner til at du skal trenge å utelukkende bare spise frukt og grønt for en periode på noen dager, det vil være bedre om du også inkluderer andre matvaner.

Kroppen trenger Proteiner samt ikke minst livsnødvendige (essensielle) fettsyrer, frukt og grønt alene er ikke et fullverdig kosthold om du supplerer med proteinshaker. Det er derfor bedre om du planlegger et mer fullverdig kosthold som kan dekke kroppens behov bedre.

Men for all del, du dør jo ikke av å bare spise frukt og grønt noen dager - dog vil det være bedre om du også inkluderer andre matvaregrupper.

AnonymBruker
Skrevet

For grønnsaker og frukt inneholder ikke aminosyrer, neida. :lete:

Om du er bekymret for de essensielle aminosyrene kan du spise soyabønner for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet

TS IGJEN :)

så har jeg forspist meg på frukt i dag da, utrolig hva som går i grisen (som de sier) :P har uansett problemer med å tro at man legger på seg av masse frukt, selv om det overskrider "kalorigrensen". Når det er BARE frukt og ikke noe anna tror jeg det skal en gooood del til, men jeg er kanskje naiv :sjenert:

Har fått i meg avocado og proteinpulver da, for å ikke BARE spise frukt. Er jo fult klar over proteinene og sånt som er nødvendig. Men herregud som jeg elsker frukt :rodmer:

Gjest aeikina
Skrevet

Og når du begynte å spise vanlig mat igjen - hva skjedde da?

Like fin jeg( eller enda bedre) bare trener bedre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...