Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi tenker å begynne å prøve vinteren 2011.. har aldri lest meg opp på noe, eller satt meg spesielt inn i dette med å prøve. Har vel i naivitet tenkt at det er bare å slutte m. pillen så går det av seg selv.. virker som alle andre har smørbrødlista klar over hva som må gjøres allerede.

Lurer særlig på...:

1. Hva er folat, når må man ta det, og hvorfor?

2. Når blir menstruasjonen som normal igjen?

3. Når skal man begynne å ta graviditetstester?

4. Hvorfor (og når) skal man ta temperaturen..? Er det noe alle må gjøre?

Veldig takknemlig for svar! (og til deg som synes disse spm. var teite.. ja, jeg VET jeg er grønn.. ikke uten grunn at jeg må spørre via nett, og ikke tør å spørre noen "live". )

Om det er andre, viktige ting man må ta hensyn til, ville jeg blitt takknemlig for info om dette også! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Folat (eller folsyre) er et B-vitamin som det er påvist at reduserer sjansen for ryggmargsbrokk betraktelig. Begynn å ta et par-tre måneder før dere begynner å prøve. Du skal ha 400 mg/dag helst litt før du blir gravid og de 3 første mnd og så anbefales 200 mg derfra og så lenge du ammer.

På apoteket har de noen som heter folat for prøvere og gravide (eller noe slikt) som kun er forlat eller så har de noen med omega-3 og andre vitaminer også som kalles Gravidvitaminer og lignende. Spør på apoteket.

2. Dette avhenger. Noen går rett inn i vanlig syklus, noen tar det lengre tid for. Dersom du av en eller annen grunn "har det travelt" med å bli gravid kan det være lurt å slutte en stund før og heller bruke kondom til dere er klar til å prøve. Men så er det også noen teorier om at det er ekstra lett å bli gravid rett etter du har slutta på pilla.

3. En kan teste og muligens få positivt fra ca 10-12 dager etter eggløsning. Det er jo greit å vente til du skulle hatt mensen, da er du rimelig sikker på at det slår ut på testen om du er gravid. Er du som meg og IKKE klarer å vente og vil teste hele tiden, anbefaler jeg å kjøpe billige strips på nett. F.eks. her.

4. Det er på ingen måte nødvendig å måle temperaturen. Grunnen til at noen gjør det er for å vite nøyaktig når de har eggløsning. Greit å vite for å time når det er viktigst å ha sex.

Generelt sett er eggløsning 14 dager etter første dag av mensen, men for noen (f.eks. meg) kommer den senere. Men har en sex relativt ofte er dette ikke nødvendig. Men gøy ;)

Hvordan du gjør det kan du lese mer om på www.pernille.info og FertilityFriend. Kort sagt måler du temperatur hver morgen på samme tidspunkt, før du har våknet eller bevegd deg i det hele tatt. Plotter dette i en graf og når du får ett hopp i temperaturen og den stabiliserer seg på et høyere (typisk 0,2 C) nivå vet du at du har hatt eggløsning når økningen skjedde. Etter et par sykluser har du kontroll på når sånn ca du har egglønsning i forhold til mensen.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for godt og innholdsrikt svar :) Skal prøve å lese meg fram litt på disse sidene. Er folat i tablettform?

Skrevet

Folat er tabletter ja. De med bare folat er ørsmå dersom du har problemer med store tabletter ;)

Skrevet

Det er egentlig ikke så mye å huske på, det kan bare virke sånn når du leser her inne. For de fleste er det akkurat som du sier - bare å slutte på pilla og så går det av seg selv. Mange her er langtidsprøvere, og da er man mye mer inn i detaljtene. Det eneste du trenger å huske er

1. slutte med prevansjon

2. ha sex innimellom

3. ta folat

4. vær forsiktig med alkhol.

Så svar på dine spørsmål, slik at du får flere synspunkter

1. Folat får du på apoteket. Dette bør man begynne å ta ca 3 mnd før man blir gravid.

2. Det varierer enormt. Enkelte kommer inn i normal syklus med en gang, for andre kan det gå måneder.

3. Har du regelmessige sykluser tester du i det mensen ikke kommer til forventet tid. Har du uregelmessige sykluser i begynnelsen kan temping fortelle deg om du har hatt eggløsning og om det er verdt å teste, hvis ikke er det bare å ta en test innimellom. Billige tester får du kjøpt på nett.

4. Temping er vel mest for de "viderekommende". ALtså ikke noe å stresse med som fersk prøver, med mindre du har lyst til å bli kjent med kroppen på en ny måte. Man kan ikke forutse EL ved temping, men kan se når den ahr vært. Les mer her http://www.pernille.info/bbt.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...