Gå til innhold

Sofa og couch

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er forskjellen på sofa og couch? Er det akkurat det samme?

Couch blir jo oversatt til sofa til norsk.

Og når bruker man de ordene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge wikipedia bruker de "couch" i Nord-Amerika, Australia og New Zealand. Så da bruker de nok ordet "sofa" i blant annet Storbritannia.

Det er nok samme møbel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat nå leser jeg en bok om engelskmenn, og da leste jeg nettopp om det! Det står i boka: "If an upholstered seat for two or more people is called a settee or a couch, they are no higher than middle-middle (class). If it is a sofa, they are upper-middle or above". (Boka heter Watching the English: The Hidden Rules of English Behaviour av Kate Fox ) Så forfatteren her beskriver det altså som en måte å finne ut hvilken sosial klasse folk hører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Akkurat nå leser jeg en bok om engelskmenn, og da leste jeg nettopp om det! Det står i boka: "If an upholstered seat for two or more people is called a settee or a couch, they are no higher than middle-middle (class). If it is a sofa, they are upper-middle or above". (Boka heter Watching the English: The Hidden Rules of English Behaviour av Kate Fox ) Så forfatteren her beskriver det altså som en måte å finne ut hvilken sosial klasse folk hører til.

Sikkert ei interessant bok, den trur eg at eg skal få fatt i! Står det også noe der om at overklassen og arbeiderklassen ofte har same ordtilfang, men at middelklassen gjerne fiffer opp språket med franskderivater? Det lært nemleg eg då eg budde i England, men har ikkje sett det noko annan plass!

Unnskyld avsporinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...