^^Belle^^ Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Nå har jeg googlet til jeg er blå i ansiktet, men jeg har enda ikke funnet svar på hva whole wheat flour egentlig er? Jeg har alltid antatt at det er sammalt hvete? I så tilfelle grov eller fin? Men nå fant jeg ut at vi tilsynelatende har noe som på norsk heter helkorn hvete, og det høres jo veldig ut som whole wheat. Og nå fant jeg ut at det også kanskje kan være fullkornsmel? *forvirra*
Frk. Belle Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 Er ganske sikker på at "whole wheat flour" er det vi kaller sammalt hvete. Grov- eller fin malt kommer strengt tatt ikke frem av navnet så tror det kan være begge deler. Sammalt hvete kunne like gjerne vært het fullkornsmel på Norsk
^^Belle^^ Skrevet 14. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2011 Aha, takk. Var det jeg trodde. Men det er jo noe som heter fullkornshvetemel, i tillegg til sammalt hvete. Var derfor jeg ble en smule forvirret.
Jamme Skrevet 14. april 2011 #4 Skrevet 14. april 2011 Det jeg pleier å gjøre når jeg er usikker på sånne ting, er å gå inn på Wikipedia-siden, og deretter klikke meg inn på den norske artikkelen. Gjør du det her, kommer du inn på sammalt mel. Du nevner fullkornshvetemel - det er vel snakk om Fibra, som er et sammalt mel som er veldig finmalt, så det kan bruker i stedet for siktet hvetemel i mange tilfeller.
^^Belle^^ Skrevet 14. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2011 Takk for svar. Da var det mysteriet oppklart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå