Gå til innhold

Hunden bet kjæresten min... :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I helgen skjedde det helt utenkelige..

Jeg har en rottweiler tispe på 2,5år som hele tiden har vært "verdens snilleste". Under oppveksten har jeg vært nøye med å sosialisere henne godt og hun har ofte vært i kontakt med andre dyr og mennesker.

Jeg har gjort henne vant til å bli håndtert over hele kroppen, altså poter, hale, munn, tenner osv så hun "godtar" så og si alt.

Min kjæreste har parkettgulv så for å ikke ripe opp dette går hun med potesokker inne når vi er det, dette funker helt fint. Min kjæreste og hunden kjenner hverandre også godt nå etter at vi har vært sammen ca 7mnd.

Men så skjedde altså dette på lørdagsnatta.

Jeg hadde gått og lagt meg, men kjæresten og hunden satt fortsatt oppe. Da kjæresten skulle legge hunden (hun pleier å sove på eget rom der) skulle han ta av henne sokkene. Hun syns ikke alltid dette er like festlig, men hadde lagt seg ned på siden da han skulle ta de av.

Det gikk fint å ta av de to sokkene på bakbena, men da han skulle ta av sokken på det ene bakbenet hadde hun plutselig knurret høyt og bet han i hånden så blodet begynte å sile.

Det første jeg tenkte var at hun hadde vondt i benet så jeg sjekket det da han fortalte om det morgenen etter. Sjekket også hoftene, men hun gjorde ikke tegn til at det var smerter der heller.

Så jeg lurer fælt på hva dette var for noe.. Har hørt med kjæresten om han holdt hardt i benet, om han fikk holdt det i en rar vinkel eller noe sånt som kunne ha vært vondt for hunden, men han sier nei. Og jeg stoler på han.

I ettertid oppfører hunden seg helt normalt og er akkurat like blid og kjælen som ellers både mot meg og min kjæreste.

Det skal sies at hun var veldig sliten etter å ha stått ute hele dagen og gravd og lekt i hagen. Kan det hende at hun rett og slett bare ville være i fred?

Håper på innspill og kommentarer. Jeg er temmelig fortvilet og stiller meg helt uforstående til hele greia siden hun aldri har vist tegn til å være aggressiv før..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kaller det utenkelig at en rotweiler plutselig biter, ja da er du temmelig naiv og uviten. Rotweilere er en av de mest ustabile hunderasene som finnes!

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hvis du kaller det utenkelig at en rotweiler plutselig biter, ja da er du temmelig naiv og uviten. Rotweilere er en av de mest ustabile hunderasene som finnes!

Hva baserer du ditt utsagn på??

Kan hunden ha hatt en ekkel opplevelse men menn og poter før? F.eks. hos dyrlege?

• Liker 1
Skrevet

Vet du, jeg ville snakket med en hundetrener, terapeut eller veterniær om dette. Jeg hadde ikke stolt på svar du får her på forumet, få av de som svarer her har kompetanse til å gi deg skikkelige råd.

Skrevet

Jeg ville i det minste brukt forumet til canis hvis du først vil ha innspill via nettet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva baserer du ditt utsagn på??

Kan hunden ha hatt en ekkel opplevelse men menn og poter før? F.eks. hos dyrlege?

Jeg baserer det på fakta. Rotweilere er statisktisk sett den hunderaser som dreper eller skader flest eiere.

Skrevet

Jeg baserer det på fakta. Rotweilere er statisktisk sett den hunderaser som dreper eller skader flest eiere.

Link?

• Liker 2
Gjest minsin373
Skrevet

Det er bare tull! Rotweilere er absolutt ikke en ustabil rase. En hund er ikke aggressiv fra naturens siden, det er eieren som får det frem i den ved ikke å sosialisere den, trene den eller mosjonere den. En ustabil eier vil få en ustabil hund. Og det er du AB som er naiv og uviten.

TS: det er vanskelig å vite hva som fikk hunden din til å gjøre noe sånt. Har hun vist eiersyke tendenser? Når hun bet forsvarte hun kanskje det hun regnet som hennes...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde de fleste visste at rotweilere var ustabile... Hver gang jeg hører om slike tilfeller er det rotweiler eller pitbull det er snakk om. Selvfølgelig er noen raser mer agressive enn andre. Slutt å leke ekspert når du ikke vet en dritt om det.

http://www.streetdirectory.com/travel_guide/30137/pets/which_dog_breeds_are_more_likely_to_kill_people.html

Det var det første som kom opp da jeg googlet. Nå var det rikitignok pitbull som var på toppen, men rotweiler er en god nummer 2.

Gjest minsin373
Skrevet

For en seriøs side.. haha! Latterilig :skratte:

Pitbull er forrsten ulovlig i Norge..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For en seriøs side.. haha! Latterilig :skratte:

Pitbull er forrsten ulovlig i Norge..

Du har ikke en gang kommet med noe som støtter ditt tåpelige utsagn, så jeg skjønner ikke helt hva du ler etter...

AnonymBruker
Skrevet

http://www.dogbitelaw.com/PAGES/statistics.html#Thedogsmostlikelytobite

Studies indicate that pit bull-type dogs were involved in approximately a third of human DBRF (i.e., dog bite related fatalities) reported during the 12-year period from 1981 through1992, and Rottweilers were responsible for about half of human DBRF reported during the 4 years from 1993 through 1996....[T]he data indicate that Rottweilers and pit bull-type dogs accounted for 67% of human DBRF in the United States between 1997 and 1998.

Hvor mange sider vil du ha?

Skrevet

Er det tatt høyde for antall av hver hunderase som finnes i landet? F.eks har golden retriever noen ganger kommer høyt oppe på slike bitelister. Ikke nødvendigvis fordi rasen i seg selv er aggressiv, men fordi den er så populær.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det tatt høyde for antall av hver hunderase som finnes i landet? F.eks har golden retriever noen ganger kommer høyt oppe på slike bitelister. Ikke nødvendigvis fordi rasen i seg selv er aggressiv, men fordi den er så populær.

Sist jeg sjekket var ikke rotweilere og pitbull en særlig populær rase... Det er seriøse folk som studere ting som dette her, og de tar selvsagt høyde for slike ting. Konkulsjonen av raportene er at rotweilere og pitbull er mer agressive og har større sjanse for å drepe eller skade enn andre hunderaser

Skrevet

Rottweiler er en ganske populær rase i mange land. Jeg sier ikke at rottweilere ikke kan være mer aggressiv en andre raser, jeg bare lurer på om de har tatt høyde for slike forholdstall.

Gjest minsin373
Skrevet

"In my 11 years of experience with different breeds

of dogs I have found that a toy Yorkshire Terrier all the way up to a Great Dane can be just as aggressive. Granted, the bigger the dog the more damage is

done when attacked, but the fear factor of any size of an aggressive dog coming at you is the same, especially if you are a child or an elderly person.

What I have surmised is that it is not the dogs breed, but the lack of knowledge of the dog owner on how to control and train their dog.

Pit Bull, Rottweiler, Chow and Doberman owners have a big responsibility and liability when they decide this is the breed they want. They need to ask

themselves if they are committed to training this dog to be the perfect pet. I know a lot of owners of these breeds who have done exactly that. They like the

breed and respect it. They know how powerful these breeds can be and how badly the public receives them.

Then there are the owners who get a high powered breed to look cool or be protective of the yard. No thought is given to the dangerous position they are

putting their dog in, themselves and eventually their community. They can not control their own kids, why should they be able to control their own dog!

These are the people that should not own "any" dog. They do not want a family pet to be part of the family. They are looking for a status symbol, something

to intimidate their friends and neighbors. This is not fair to the dog because it is the dog who will pay the price in the end. It will be beaten or fought, tied up

with a heavy chain in the yard, no socialized or kind words and this is the kind of dog the public will always hear about or see.

If "any breed of dog" is allowed free reign with "no discipline or training" it will eventually become out of control and become aggressive toward other

people and then one day, toward the owner."

http://hubpages.com/hub/thelove4pets

Hunder kan blir aggressive ved at de blir avlet frem sånn, eller at eieren vil få frem den siden om hunden feks skal bli brukt som vakthund osv.

"Standardreaksjonen fra massemedia har vært slik at hvis en hund av en bestemt rase biter et menneske, så er alle hunder av denne rasen farlige. Dersom man ser på bittstatistikken over bestemte raser skal man ta høyde for populasjonen og populariteten av disse. Ofte hører vi om Schâfere, Rottweilere og Golden Retrievere som biter barn og voksne. Det er ikke særlig overraskende ettersom disse, i mange av verdens land, fremdeles er de mest populære hunderasene, både som brukshunder og familiehunder.

Det er heller ikke slik at store hunder biter mer enn små hunder. Men store hunder biter ofte mer alvorlig enn små hunder. Det er stor forskjell på hvor mye skade eksempelvis en chihuahua og en rottweiler kan gjøre, fordi det er en stor forskjell på størrelsen av deres tenner, deres krefter og ikke minst deres høyde.

De fleste av oss, enten vi selv har hund, ikke har hund eller er redd for hunder, har dannet oss et bilde av hvordan en farlig og aggressiv hund ser ut. Vi skal huske på at et slikt bilde har vi ikke skapt selv og det tar lite hensyn til egne erfaringer. Hundene som blir fremstilt i medier er ofte store, har forårsaket store skader som oftest på barn i ansiktsregion og passer rett inn i standarden for folks oppfatning av "farlige hunder".

Ofte får vi ikke vite noen om hundens historie, oppdragelse, forhistorien og hendelsesforløpet mht. til angrepet som ville gitt oss et mer helhetlig bilde av situasjonen. Som nevnt tidligere vil en stor hund gjøre større skade ved et angrep/bitt og taes mer alvorlig, noe som er helt riktig. Men det vil ikke være riktig å si at store hunder biter oftere enn små hunder. Ofte kan man se små hunder med en mye lavere terskel for aggresjon enn store hunder. Dette har med hundens naturlige drifter og opphav å gjøre, samt at små hunder oftere bruker aggresjon for å beskytte seg selv pga. sin størrelse. Bitt fra en liten hund taes sjeldent alvorlig og rapporteres ikke ettersom skadene ofte er minimale. Vi tar det rett og slett ikke seriøst og oppfatter ikke oppførselen som et alvorlig problem slik vi ville gjort med en større hund.

Forbud skaper angst

Ved forbud av hunderaser vil bildet av hvordan en farlig hund ser ut bli enda klarere for oss. Det eksisterer mange ulike raser og blandingsraser som for oss kan se ut som de forbudte rasene og dermed gi oss en følelse av frykt, redsel og usikkerhet, både for oss selv og våre egne hunder.

Hvilke raser som anses som "farlige" er nærmere definert av Landbruksdepartementet. Pit Bull Terrier er den hunderasen som er mest kjent som "kamphund". Treningen av kamphund og bruken av disse i hundekamper kan ikke karakteriseres som annet enn ren dyremishandling. I tillegg til de dyrevernmessige problemene utgjør kamphundene en alvorlig trussel ovenfor både mennesker og andre dyr dersom de kommer ut av kontroll.

Vi skal huske på at dersom hunder har fått en trygg og naturlig oppvekst med skikkede eiere og ikke har smerter eller alvorlige mentale sykdommer, vil ingen av dagens lovlige hunderaser og blandinger av disse, kunne karakteriseres som farlige hunder i utgangspunktet. Skal vi ikke heller ta sikte på å analysere hundeeierne først?

Aggresjon fra en hund kommer ikke uten mening og det finnes alltid en grunn for denne oppførselen, i det minste fra hundens perspektiv. Hunder kommuniserer forskjellig enn mennesker. De iakttar nøye din eller andre hunders måte å stå på, haleposisjonen, ansiktsuttrykk øyekontakt og lukt. Mange problemer oppstår på grunn av kommunikasjonsproblemer mellom to raser eller mellom hund og menneske. Det finnes flere forskjellige typer aggresjon hos hunder. Aggresjonen kan bli fremkalt av frykt, beskyttelse eller deres sosiale rang. Atferdsmessig har hunden fremdeles mye av ulven i seg.

Hundeeiers ansvar

Det er ingen tvil om at det er forferdelig for dem som blir utsatt for hundebitt som kan være smertefulle, potensiellt invalidiserende og i noen tilfeller dødelige. Den farligste holdningen hos mange hundeiere er kommentaren: "min hund kunne aldri finne på å bite, den er bare snill". Man glemmer at å bite er en del av hundens naturlige atferdsreportoar i pressede situasjoner, som det er for mennesker å slå eller å reagere med frykt, aggresjon og slag i situasjoner som gjør oss veldig redde. Det finnes ikke søte, snille hunder som aldri biter og slemme hunder som biter.

ferden kan være derfor være utløst av personer og situasjoner som hunden ikke er sosialisert i forhold til, berøring på sensitive kroppsdeler eller situasjoner og redskaper som assosieres med straff. Utstrakt bruk av fysisk straff kan føre til passivitet (lært hjelpesløshet), innlæringsproblemer, samt utløse frykt og aggresjon hos hunden."

http://www.hundisentrum.no/news/126/47/Aggressive-hunder/d,Artikler

Kos deg AB!! Plenty mer hvor det kom fra...

Skrevet

Det gikk fint å ta av de to sokkene på bakbena, men da han skulle ta av sokken på det ene bakbenet hadde hun plutselig knurret høyt og bet han i hånden så blodet begynte å sile.

Jeg tipper det var forlabbene som gikk ok. Stemmer ikke det? Nå er poter generelt og bakbeina spesielt noe det er helt normalt at hunder ikke liker at man diller med. At hunden var trøtt og sliten gjør ikke situasjonen bedre.

Selv om hunden kjenner kjæresten din godt, så er det på ingen måte opplagt at den er komfortabel med at han går såpass langt inn på intimsonen hennes.

Jeg ville rett og slett trent litt på håndtering slik at hunden blir vant til at ikke bare du berører hunden på de mer sårbare stedene. La kjæresten din gjøre ting som å ta av/på sokker samtidig som hunden får litt belønning for fin og rolig oppførsel.

• Liker 3
Skrevet

Å herre..Uvitenhet lenge leve..

En rotweiler er faktisk generelt en utrolig stabil og flott hunderase, så lenge eieren behandler den ordentlig og bruker tid på å gjøre den trygg. Alle hundre, ja faktisk til og med golden retriver og coker spaniel (som forøvrig ligger høyt på lista når det kommer til hunderaser som biter mest), blir ustabile dersom de blir håndtert feil.

Cæsar Milan rehabiliterer hunder, og trener mennesker. Dette er en fantastisk måte å si det på, for en hund oppfører seg slik som den har blitt trent opp og håndtert.

I noen tilfeller er det så klart noe galt oppi hodet til hunden akkkurat som noen mennesker er gale til tross for stabil og normal oppvekst, men sånn generelt så er det miljøet som har gjort en hun aggresiv og ustabil.

Hadde du vist litt mer om rotweiler, pitbull, dobbermann osv. så hadde du sannsynligvis vært av en helt annen oppfatning. Jeg har kun møtt utrolig stabile og flotte individer av alle disse. Noen av dem har vist tegn til aggresivitet akkurat som alle andre raser kan gjøre, men da handler det faktisk om å lese det hunden prøver å signalisere. Et eksempen er folk som går bort til hunder utenfor butikken. En hund som bjeffer nervøst og stirrer en person inenst i øynene og logrer med halen kan for en person som ikke vet noe om hunder se ut til å være glad og ha lyst til å hilse. I stedet advarer hunden mennesket om at det ikke skal komme nærmere. Er det rart hunden da biter, når mennesket likevell kommer med hånden sin over hunden for å klappe den?

Hunder er virkelig missforståtte dyr, og jeg blir like irritert hver gang noen kommer med slike bunnløse påstander som de har lært av media.

Og ang. de listene; De listene jeg har sett på har resultatene vært i prosenter. Altså så så mange hunder av den og den rasen slik at det blir "rettferdig" ovenfor raser det er flere av.

Skrevet

Her vet jeg jammen meg ikke hva jeg ville/hadde gjort. Trist sak.

Hva sier kjæresten din om bittet? Synes han det går "greit", er han blitt skeptisk til hunden, synes han den burde avlives osv? Jeg ville nok tatt kontakt med en adferdsterapeut før jeg bestemte meg for noe.

AnonymBruker
Skrevet

Rottweiler er en ganske populær rase i mange land. Jeg sier ikke at rottweilere ikke kan være mer aggressiv en andre raser, jeg bare lurer på om de har tatt høyde for slike forholdstall.

Det er selvsagt tatt høyde for det. Er kompetente folk som gjennomfører slike undersøkelser og i tillegg koster det penger.

Til linken over: Alt du henviser til er subjektive meninger og enkelttilfeller. Jeg hensviser til statisktiske data og er objektiv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...