Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trøbler med og spise mellommåltid, rett og slett fordi jeg er litt usikker på hva et mellommåltid er... :sjenert:

Idèelt sett skal jeg liksom få til et mellommåltid mellom frokost og lunch og lunch og middag.

Men.. hva spiser man da?

En frukt synes jeg blir mye før lunch.

Holder det med f.eks noen bær og to minigulrøtter?

Mer enn det synes jeg blir for mye.

Kan føye til at jeg spiser slik:

ca 7.30- frokost

ca 11.30- lunch

ca 16.30- middag

ca 20.30- kveldsmat (som jeg omsider har lært meg til og spise...)

Når bør jeg spise disse mellommåltidene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En neve med noe av det sunne (frukt, bær, grønnsaker,nøtter) er en fin huskeregel.

Jeg spiser mellommåltidet første gang jeg begynner å få lyst på mat og det er en stund til neste måltid.

AnonymBruker
Skrevet

Snakker vi slanking her, er en stor neve nøtter kanskje ikke å anbefale hver dag? Masse kalorier der selv om det er sunt aldri så mye.

En halv frukt er også en mulighet.

En liten yoghurt. Litt grønsaker. Du må jo tilpasse mengden etter hva du trenger og er fornøyd med.

Gjest made4u
Skrevet

Til opplysning så er ikke en frukt, f.eks. et eple, mye som mellommåltid. Snarere tvert imot!

La meg si det slik. Du må ikke se på mengde mat, da du f.eks. skal måtte spise veldig mange kilo agurk for å få like mye energi som du finner i et lite kjeks eller en bit sjokolade o.l. Frukt er sammenlignet med det meste annet kalorifattig, se på et søtt bær som Jordbær f.eks., to kurver (1 kilo) av dette gir mindre energi enn du finner i en Snickers-is. Ett stort eple, er mye mindre energi enn relativt lite av andre ting. Så glem alt om mengde.

Dessuten fyller frukt og grønt opp imagen, som igjen bidrar til at man spiser mindre av annet og mer fetende mat til f.eks. måltidet som følger. Et stort eple fyller jo opp en del, mens f.eks. et kjeks ikke gjør det og bidrar ikke til at man spiser mindre senere.

Frukt er IKKE matvaner som bidrar til overvekt, snarere tvert imot, det er andre matvaner enn måtte ha og det at man spiser for lite frukt og grønnsaker som burde bekymre i så måte. Frukt og grønt (samt bær) er noe av det beste man kan finne som mellommåltid og noe kroppen i aller høyeste grad liker at vi forer den med. Jeg ser det bare som positivt at man spiser mye frukt og grønt, du kan altså spise så mye du bare orker av dette uten å bekymre deg. Du er bare tjent med å øke inntaket av dette.

Nøtter var nevnt her, det er et mye større problem sett fra et slankemessig ståsted, frukt er langt å foretrekke til sammenligning uansett kostholdsfilosofier.

AnonymBruker
Skrevet

Til opplysning så er ikke en frukt, f.eks. et eple, mye som mellommåltid. Snarere tvert imot!

La meg si det slik. Du må ikke se på mengde mat, da du f.eks. skal måtte spise veldig mange kilo agurk for å få like mye energi som du finner i et lite kjeks eller en bit sjokolade o.l. Frukt er sammenlignet med det meste annet kalorifattig, se på et søtt bær som Jordbær f.eks., to kurver (1 kilo) av dette gir mindre energi enn du finner i en Snickers-is. Ett stort eple, er mye mindre energi enn relativt lite av andre ting. Så glem alt om mengde.

Dessuten fyller frukt og grønt opp imagen, som igjen bidrar til at man spiser mindre av annet og mer fetende mat til f.eks. måltidet som følger. Et stort eple fyller jo opp en del, mens f.eks. et kjeks ikke gjør det og bidrar ikke til at man spiser mindre senere.

Frukt er IKKE matvaner som bidrar til overvekt, snarere tvert imot, det er andre matvaner enn måtte ha og det at man spiser for lite frukt og grønnsaker som burde bekymre i så måte. Frukt og grønt (samt bær) er noe av det beste man kan finne som mellommåltid og noe kroppen i aller høyeste grad liker at vi forer den med. Jeg ser det bare som positivt at man spiser mye frukt og grønt, du kan altså spise så mye du bare orker av dette uten å bekymre deg. Du er bare tjent med å øke inntaket av dette.

Nøtter var nevnt her, det er et mye større problem sett fra et slankemessig ståsted, frukt er langt å foretrekke til sammenligning uansett kostholdsfilosofier.

Blablabla og innlegget ditt henger ikke på greip. Å si at frukt er å foretrekke uansett kostholdsfilosofi er direkte feil.

Skrevet

Blablabla og innlegget ditt henger ikke på greip. Å si at frukt er å foretrekke uansett kostholdsfilosofi er direkte feil.

Anonyme brukere som kommer med sånne utsagn burde klare å ti stille.

Jeg er enig i at frukt og grønt er fornuftige mellommåltider, spesielt når man ser det i forhold til andre ting. Nøtter kan være supert om man sliter litt med å få i seg dagens kvote og er mye på farten og derfor trenger kjapt å få i seg en del kcal med lite volum.

Jeg har i lengre tid logget aktivt, og ser fort at små måltider fordelt utover dagen er helt supert for meg. Da slipper jeg småsulten som er så "farlig" fordi jeg har en tendens til å spise ting jeg ikke burde.

Slik kan min dag se ut:

0700 - en kopp te med melk og noen gulrøtter

0900 - frokost; to knekkebrød med lettost

1030 - et eple og mer te

1200 - Nutrilettbar

1400 - tre-fire gulrøtter, etpar tomater, et eple eller noe sånt

16-17-tiden - middag (gjerne kylling med grønnsaker)

19-20-tiden - kvelds eksempel yoghurt med musli

For noen kan det se masete ut å spise så mye, men jeg sitter på kontor og det er lett for meg å gjøre det slik kontra en som jobber annerledes. Jeg ligger på ca. 1500 kcal for dagen, noen ganger mer, sjelden mindre. Hvis du vil ha klart mellommåltider kan du jo f.eks. skrelle gulrøtter, kutte opp epler (smaker mye bedre oppkuttet :) ), skjære noen strimler med paprika - eller andre ting du liker og ha dem i lynlåsposer som du kan ta med deg. Krever noen minutter ekstra men er vel verdt det! Da slipper du å lure på hva du skal spise - er du som meg, blir det lett mer usunne valg på den måten..

Skrevet
Hvis du vil ha klart mellommåltider kan du jo f.eks. skrelle gulrøtter, kutte opp epler (smaker mye bedre oppkuttet :) ), skjære noen strimler med paprika - eller andre ting du liker og ha dem i lynlåsposer som du kan ta med deg. Krever noen minutter ekstra men er vel verdt det! Da slipper du å lure på hva du skal spise - er du som meg, blir det lett mer usunne valg på den måten..

Takk, det var lurt!

Jeg spiser så og si bestandig salat til lunch. En salat jeg lager selv.

Igår hadde de smaksprøver på jordbær og blåbær på butikken, og det skal jeg kjøpe meg og ha som mellommåltid tenker jeg.

Har hørt om de som har en liten bit sjokolade som mellommåltid, det kan ikke jeg. da er det kjapt tomt!

:sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...