AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Jeg har et stort problem når det gjelder jobbsøk- jeg har ikke en eneste person som jeg anser som en naturlig referanse. Nå har jeg atter en gang havnet i den situasjonen at jeg skal søke jobb, hvorav de fleste krever at jeg oppgir to referanser. Jeg har vært fulltidsstudent hele mitt voksne liv og har bare hatt sommerjobber, samt en deltidsjobb på 3 måneder. Stort sett alle disse jobbene har vært selvstendige jobber som innebærer at jeg ikke har hatt særlig kontakt med sjefen eller jobbet såpass nært noen at de har noe særlig grunnlag for å uttale seg om hvordan jeg fungerer i jobbsammenheng. De jobbene som har involvert kontakt med kolleger eller sjefen har enten vært svært kortvarige (2-3 uker, ikke pga at jeg fikk sparken), eller det er så mange år siden at jeg tviler på at kollegene husker meg særlig godt. Tenker jo at det må være andre der ute som også er nyutdannet og i samme situasjon? Hvordan løser i så fall dere dette med referanser?
lillemia Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 Det er vel bare å ta kontakt med tidligere arbeidsgivere for å høre om de husker deg og om de kan være referanse for deg? Selv om de ikke har jobbet tett sammen med deg, har de jo fått et inntrykk av hvordan du er som arbeidstaker. Jeg bruker også professorer fra studiet mitt som referanser.
Tabris Skrevet 14. april 2011 #3 Skrevet 14. april 2011 Jeg bruker også professorer fra studiet mitt som referanser. Enig med denne. Hvis du har skrevet større oppgaver (bachelor/master), så kan du bruke veileder som referanse.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #4 Skrevet 14. april 2011 Takk for svar! Jeg har heller ingen professorer jeg kan bruke som referanser. Har skrevet bacheloroppgave, men da bodde jeg i en annen by mens jeg skrev, så den lille kontakten jeg hadde med veileder foregikk stort sett via e-post. Hva er det egentlig som er mest vanlig å spørre referansene om?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #5 Skrevet 14. april 2011 Det skal forressten nevnes at det i dette tilfellet er snakk om en ulønnet praktikantstilling, så vet ikke om det endre noe når det gjelder valg av referanser..? -TS-
Timar Skrevet 14. april 2011 #6 Skrevet 14. april 2011 For det første, ville ikke oppgitt referanser før du har vært på intervju. Skriv heller at "referanser oppgis på forespørsel" på CV'en så får du mulighet til å forklare situasjonen på intervjuet, og evnt spørre dem hvem de vil snakke med. Hadde litt samme problem som deg som nyutdannet, men brukte da master-veileder selv om jeg ikke hadde hatt så mye kontakt med ham. Husker ikke om det også var en til som ble brukt, i så fall fra en tidligere sommerjobb eller en sjef i en frivillig organisasjon jeg brukte tid i. Vet at noen også bruker venner, men det bør du avtale med de som intervjuer deg i så fall.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Skrev faktisk min egen referanse for den ganmle deltidsjobben min da sjefen ikke hadde peiling på hvordan den skulle settes opp (og ærlig talt ikke var så veldig interessert heller). Kom på jobb med den, fikk henne til å lese gjennom, hun godkjente og skrev under, ferdig med det! Passet på å ikke smøre så veldig tjukt på, men skrev litt om selve arbeidsplassen, hvor lenge jeg hadde jobbet der, arbeidsoppgaver, og noen positive beskrivelser om meg selv som ansatt som jeg regnet med de fleste ville vært enige i.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 Jeg har også et referanseproblem, men ikke av helt den samme sorten. Jeg har sett flere steder som ber om to referanser, men jeg har bare én supersolid referanse da jeg har jobbet samme sted i syv år. Jeg synes jo jeg burde få plusspoeng for dette, ikke pes for at jeg bare har én referanse! Jeg jobbet jo på en stearinlysbutikk da jeg var 16-18 og sjefen forgudet meg og han vet ennå hvem jeg er, men føler det blir litt irrelevant og påtatt å oppgi telefonnummeret hans til jobber jeg søker nå. Nå har jeg ikke begynt søkingen helt ennå, og jeg er jo ikke akkurat flau over å si at jeg har jobbet samme sted i syv år, men det ser så bastant ut når de ber om to. :/
Gjest Iah Skrevet 14. april 2011 #9 Skrevet 14. april 2011 Skrev faktisk min egen referanse for den ganmle deltidsjobben min da sjefen ikke hadde peiling på hvordan den skulle settes opp (og ærlig talt ikke var så veldig interessert heller). Kom på jobb med den, fikk henne til å lese gjennom, hun godkjente og skrev under, ferdig med det! Passet på å ikke smøre så veldig tjukt på, men skrev litt om selve arbeidsplassen, hvor lenge jeg hadde jobbet der, arbeidsoppgaver, og noen positive beskrivelser om meg selv som ansatt som jeg regnet med de fleste ville vært enige i. Dette er ikke en referanse, men en attest. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #10 Skrevet 15. april 2011 Jeg har også et referanseproblem, men ikke av helt den samme sorten. Jeg har sett flere steder som ber om to referanser, men jeg har bare én supersolid referanse da jeg har jobbet samme sted i syv år. Jeg synes jo jeg burde få plusspoeng for dette, ikke pes for at jeg bare har én referanse! Jeg jobbet jo på en stearinlysbutikk da jeg var 16-18 og sjefen forgudet meg og han vet ennå hvem jeg er, men føler det blir litt irrelevant og påtatt å oppgi telefonnummeret hans til jobber jeg søker nå. Nå har jeg ikke begynt søkingen helt ennå, og jeg er jo ikke akkurat flau over å si at jeg har jobbet samme sted i syv år, men det ser så bastant ut når de ber om to. :/ Godt å høre at jeg ikke er den eneste som synes referanser er noe stress. Men dersom du bare har jobbet to steder så tror jeg at ville jeg ført opp sjefen på stearinlysbutikken også, selv om den andre sjefen er den helt klart mest relevante. Du er jo tross alt heldig viss du har to sjefer som kjenner deg godt og er villig til å skryte litt -TS-
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #11 Skrevet 15. april 2011 Til de som stresser rundt referanser: Prøv å ikke tenk så mye på det, og ikke føl deg dårlig av å måtte ringe en det er lenge siden du jobbet sammen med. Gjorde du en ok/veldig bra jobb, så er de fleste oppegående sjefer villige til å være det. Ofte kan det også være kolleger du har jobbet tett sammen med i prosjekter, det kommer litt an på hva slags stilling du søker, og hvilket ansvar som inngår i den. Og har man bare en "skikkelig" referanse, bruk den for alt man er verdt. Så må man klare seg med en mindre relevant referanse fra frivillig arbeid, studier e.l. Det er ikke sikkert det teller spesielt negativt, selv om de oppgir at kravet er to referanser. Veldig ofte er jobbannonser nesten skrevet med gaffel og følger en form og har visse krav bare fordi noen hms mennesker i bedriften "mener det skal være sånn" - desverre. Til syvende og sist kommer det uansett an på sjefen som ansetter. Og har du gitt et godt inntrykk ellers, så kan det være de ikke bryr seg så mye om den ekstra referansen når alt kommer til stykket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå