Gå til innhold

Faste kollokviegrupper gjennom hele skoleåret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å bli sprø! Fra skolestart av ble vi satt opp i kollokviegrupper på 4 stk. Disse ble laget helt random utifra en like random klasseliste. Ingen fordeling av ressurssterke- og svake folk, kjønn, hvor langt vi var i studiløpet eller noe. Helt tilfeldige grupper!

Disse gruppene har vi jobbet i i hele år. Har hatt utallige store innleveringsoppgaver. Ikke en eneste individuell oppgave!! I min gruppe sluttet et av medlemmene kjapt, så vi er bare 3. Han ene er fullstendig udugelig. Unnasluntrer som verken gidder komme eller har kunnskaper. Tilfeldigvis gjør han alltid minst... Jeg er drittlei av å dra lasset.

Noen av gruppene funker greit, men det er jo så store forskjeller på folk mtp innsats, interesse for faget, dyktighet osv at det garantert krasjer med noen.

Han unnasluntreren jeg har slitt med hele året gjør alltid litt, slik at vi ikke kan sladre til foreleseren og si han ikke har bidratt. Vanligvis gjør han kanskje 20%, mens vi to andre må gjøre de restrerende 80%. Utrolig provoserende og irriterende i lengden.

Nå er jo skoleåret snart over, men det jeg lurer på er hvor vanlig dette er. Altså tvugne kollokviegrupper og man må jobbe med den samme gruppen hver bidige gang året rundt. Er det ikke vanlig å variere gruppene litt, og ikke minst ha noen ind. oppgaver også?

Har du vært borti det? Fungerte det?

Syns det er latskap fra høgskolens side. De slipper mye rettearbeid og de flinke drar de svake gjennom hele året. Å ikke gidde bruke en kalori på å fordele noenlunde fornuftige grupper er latskap. Rett og slett fraskrivelse av ansvar.

:kjefte:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner du blir irritert..

Har gått forkurs og der ble vi satt opp i grupper på 4, men vi byttet og flyttet i vilden sky etterhvert som folk sluttet og etter hvem vi trivdes å jobbe med. Mye bedre sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi holder ikke tilfeldigvis på med samme utdanning? Hos oss hadde vi i tillegg ulike grupper i ulike fag, slik at det ble komplett umulig å få kabalen til å gå opp. Dessuten har skolen praktisk talt ikke rom eller plasser som egner seg til gruppearbeid, noe som fører til ennå mer frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På studiet mitt har vi hverken selvvalgte eller "påtvungne" kollokviegrupper. Ikke gruppearbeid i det hele tatt...

Hva studerer dere som har det?

(beklager at det er litt off-topic, men blir nysgjerrig, siden fenomenet "kollokvie" ikke eksisterer i min studiehverdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh, jeg er så glad vi har lite sånt! Vi har endel obligatorisk gruppearbeid (lab), men oftest ikke faste grupper da heller, selv om vi er få studenter og "alle" kjenner hverandre. Såvidt jeg kommer på er det bare én gang vi har blitt "tvunget" sammen på gruppe, og da telte det ikke på karakteren (men var likefullt frustrerende med den som lurte seg unna og ikke gjorde det h*n sa h*n skulle). Vi kan til og med velge om vi vil skrive rapporter og endel semesteroppgaver sammen med noen eller hver for oss, både når det teller på karakter eller bare er bestått/ikke bestått.

Kollokvier ellers har vi på frivillig basis, jeg kunne godt tenkt meg noen mer organiserte opplegg for det (gjerne med en hjelpelærer e.l tilgjengelig), men det funker bra som det er (de fleste foreleserne er lette å få tak i i løpet av en dag eller to om vi står fast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvungne kollokviegrupper har jeg faktisk aldri hørt om. Da jeg utdannet meg så ble det kun anbefalt å ha kollokviegrupper. Og siden ingen fikk rumpa i gir til å samle seg, så laget jeg en egen der jeg plukket med meg folk jeg ville ha med. Gruppa ble brukt som motivasjonsfaktor og samarbeid mot ulike eksamener.

Men om dere jobber i grupper med gruppearbeid og innleveringer, så kan ting utarte seg slik du skildrer. Og det er ikke noe moro. Men hos oss ble dette bare kalt "grupper". Sikker på at det ikke bare er foreleser som surrer med begrepene? Etter mitt syn bør cluet med kollokviegrupper være at man selv velger hvem man vil jobbe med. Gruppearbeid som innebærer innleveringer blir noe annet. For ordet kollokvie betyr simpelthen drøfting. Og da synes jeg nesten ikke at skriftlig obligatorisk arbeid hører hjemme der.

Endret av nettvenninnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kollokviegrupper er vel egentlig en gruppe studenter som selv har tatt initiativet til å danne gruppe, og som studerer / diskuterer pensum sammen utenfor skoletiden.

Jeg er vernepleier, og på min høyskole så hadde både vi og sykepleierstudentene noe vi kalte for basisgrupper, som var "tvungne" og som gjorde oppgaver sammen. Disse fungerte sånn som du, TS, beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på samme gruppe det første 1 1/2 året på skolen. Også bestemte vi oss for å bytte litt. Den nye gruppen fungerte nesten like bra. Husker jeg valgte å gå tilbake til den første gruppen etter en liten periode men da funket det absolutt ikke lengre. Siden det var en person som alltid kom forseint og ikke hadde gjort det hun skulle. Da gikk jeg tilbake til den andre gruppen og der ble jeg resten av studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...