Vindmølle Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 Vi skal sykle Rallarvegen for første gang i sommer. Er det noen som har noen tips og erfaringer å dele? Det er flere ting vi lurer på: - hvilken type sykkel bør man bruke? Vi har begge hybridsykler som vi kjenner god og er fornøyd med, men bør vi heller leie noen litt mer røffe sykler? - starte på Haugastøl eller på Finse? Avslutte i Flom el Myrdal? El kanskje Voss? - noen som har erfaringer med hvor tidlig ute man bør være for å booke billetter og overnatting? Har hørt rykter om at det er vanskelig å få plass på sykkeltoget? - hvor fysisk krevende er turen? Har hørt alt fra at det er bare en skikkelig kosetur til at det var skikkelig pes - hvor lang tid bør man egentlig beregne? F.eks fra Finse til Flom? Dumt å beregne for kort tid og ikke rekke toget f.eks Noen andre tanker og erfaringer?
Jellyfish Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Har ingen tips å komme med, men hiver meg på her i håp om at noen andre har det. Vi vurderer også å ta denne turen i sommer.
ToveM Skrevet 17. april 2011 #3 Skrevet 17. april 2011 Vi har syklet 2 ganger rallarvegen, men det er en del år siden nå. Vi leide sykler DBS sine Finse 1222 Gode sykler som passer til det terrenget. Det ene året tok vi toget til Finse og syklet til Voss Overnattet første natt på hotel Finse, slik at vi fikk startet tidlig, Så syklet vi til Mjølfjell og overnattet der på vandrehjemmet. Så var det Voss neste dag, der vi hadde parkert bilen. Andre gang tok vi toget til Haugastøl, syklet til Finse for overnatting og deretter via Myrdal til Flom, der bilen stod parkert. Vi var heldig med været begge gangene, og det var en flott tur som absolutt kan anbefales. Ingen av oss var noe særlig trent, utenom litt sykling i forkant. Litt gnagsår ble det men ellers er det ikke en spesielt krevende tur. Men det er jo noen som sykler motsatt vei da, det er nok mye verre.
SlowMotion Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Jeg syklet Rallarvegen fra Haugastøl til Flåm for to år siden. Jeg syklet min egen hybridsykkel uten problem, bare sørg for å ha skikkelige bremser og evt vurder å bytt til terrengdekk, om du har dekk med lite spor. Og husk lappesaker, vi hadde to punkteringer... Vi fikk ikke plass på sykkeltoget, vi prøvde vel å bestille et par-tre måneder i forveien (syklet i midten av august), og endte opp med å bli kjørt til Haugastøl. Vi la inn overnatting både på Finse og Vatnahalsen, men oppdaget raskt at det var fullstendig unødvendig med to overnattinger, det ble rett og slett vanvittig mye dødtid. Og på Finse åpnet himmelen seg, så i stedet for å gå tur i området som planlagt, satt vi på hotellet i en del timer før middag. Jeg vil tro at vi hadde klart hele turen på en dag om vi startet tidlig og avsluttet tidlig kveld. Neste gang vil jeg nok heller legge inn overnatting på kun et av stedene, Finsehotellet hadde turområder, men Vatnahalsen hadde sjarm og knallgod mat Jeg syns ikke det var en veldig krevende tur. Jeg gikk fra å ikke ha tatt i en sykkel på seks år til å ha et par måneder med aktiv sykling før vi syklet Rallarvegen, og jeg syns at noen av sykkelturene på vanlig asfalt var mye tyngre enn Rallarvegen. Men så er det ikke så mye oppoverbakke om du sykler samme retning som oss, du skal opp fra ca 1000 meter ved Haugastøl til høyeste punktet på Rallarvegen som ligger på rundt 1300, derifra skal du ned til Flåm (0 meter over havet). Sykler du derimot andre veien blir det jo 1300 høydemeter du skal opp, så DA blir det tungt!! I tillegg til at det er nedoverbakke mesteparten av veien er det jo ganske naturlig å ta pauser underveis både for å spise, ta bilder og bare nyte naturen, så da får man jo en pust i bakken samtidig
Xtra_lilje Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 (endret) Vi leide sykkel rett og slett fordi det ikke ble særlig dyrere enn å ta med egen sykkel på toget- det er dyrt å ta med sykkelen! Og da slapp vi kav og pes, bare hente sykkelen på finse og sett den fra seg på flåm, veldig greit.vi syklet fra finse til flåm, veldig lett tur. Neste gang vil jeg sykle fra haugastøl til myrland, syns egentlig stykket fra myrland til flåm var litt kjedelig...( blasert vestlending kanskje!) sjekk også vær og føre- for et par år siden åpnet ikke rallarvegen før i august pga store snømengder, men tror ikke det er problem i år. Endret 18. april 2011 av Xtra_lilje
Vindmølle Skrevet 20. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2011 Takk for alle innspill Tror det kommer til å bli en kjempefin tur. Blir nok leiesykler på oss. Så vår vi diskutere litt mer om hvor vi skal starte og begynne turen
meta2 Skrevet 27. april 2011 #7 Skrevet 27. april 2011 Vi gikk et stykke på ski på Rallarveien mot Finse fra Haugastøl. Så vi fant ut at vi skal ta barna med på en tur med sykkel/gå fra Finst til Haugastøl. Vi tar toget opp om morningen og sykler ned til Haugastøl, der vi kan overnatte på stasjonsbygget. Var der i påsken og. Så tar vi toget hjem igen neste morgen. Så får vi ta lengre turer når minsten er blitt litt eldre. Så er det bare å finne en helg det passer. Hektisk med tre barn som er aktive.
Kokos Skrevet 30. juli 2011 #8 Skrevet 30. juli 2011 Takk for alle innspill Tror det kommer til å bli en kjempefin tur. Blir nok leiesykler på oss. Så vår vi diskutere litt mer om hvor vi skal starte og begynne turen Har dere vært på tur enda? Samboeren og jeg skal sykle Rallarvegen om halvannen uke. Vi bruker egne sykler og tar bilen til Haugastøl, sykler derfra til Flåm og tar toget tilbake til Haugastøl med syklene. Gleder meg masse, så det er gøy å høre om andres erfaringer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå