Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff...legen tok livmorhalsprøve i dag. Dette var tredje gangen, jeg tar hvert tredje år. Alle de tre gangene har jeg blødd når legen såvidt har begynt å gjøre noe! Jeg spurte hver gang hva det skyldes, men hver lege sa at det ikke må bety noe, noen blør bare. Jeg spurte i dag også om alt var i orden der nede, og hun sa at det hun kunne se før jeg begynte å blø var normalt.

Jeg er da ekstra stresset, fordi vi prøver å bli gravid for første gang. Vi har prøvd i en stund nå uten suksess, og etter dagens legebesøk klarer jeg ikke å la være å tenke at noe er galt- derfor blør jeg og derfor blir jeg ikke gravid.

I tillegg kjenner jeg at det begynner å bli kjedelig å ha samleie annenhver dag- det høres rart ut, ja...men det er slik at det er stort sett kun 1 stilling som er behagelig for meg..og vi begynner å bli lei den stillingen etter noen måneder med samleie annenhver dag. Jeg tenker også det at det må bety noe galt at jeg har vondt hvis jeg er øverst for eksempel...

Jeg innser at jeg må bestille time hos legen og legge frem mine bekymringer...det tar ihvertfall 1 måned å komme til fastlegen min, derfor har jeg aldri vært hos henne, men jeg får bare bestille time...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere noe som helst, men her trur jeg du stresser deg opp over detaljer som ikke har noe som helst å si. Mange blør under/etter celleprøve, de skraper ganske godt oppi der, og man har veldig tynne slimhinner så det skal lite til å blø. Dette har nesten garantert ingenting med din evne til å bli gravid å gjøre.

Det tar ofte tid å bli gravid, bare 65% blir gravide det første halve året man prøver. Når dere har prøvd et år tar du kontakt med legen for henvisning til utredning.

Når det gjelder at dere er lei av å prøve er dette et helt annet problem. Gjør det vondt under sex kan det skyldes fremtredende livmortapp og at man anstrenger seg, forsøk å slappe av. Jo mer du tenker på at det gjør vondt jo værre blir det. Videre er det faktisk vanskeligere å bli gravid om man anstrenger seg, avslappede muskler og orgasme hjelper svømmerne på vei.

Det å prøve fast annenhver dag uten å ha lyst på sex er drepen på sexlivet på sikt. Er det virkelig så farlig å bli gravid så fort som mulig? Dessuten kan man fint bli gravid med sex hver 3-4 dag om svømmerne er i god form. Kanskje du skal vurdere å begynne å kartlegge syklusen på en måte, gjennom temping eller testing, så vet du når dere må prøve? Da kan du slappe mer av og la sex komme naturlig resten av syklusen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svaret :-) Det var litt beroliggende å høre at flere blør under livmorhalsprøve. Men klarer de å se om alt er ok når prøven er dekket av blod??

Du har helt rett, jeg må rett og slett stresse ned. Vi drikker nesten ikke alkohol, røyker ikke, er i ok form, så jeg må bare prøve å tenke positivt.

Skrevet

Kanskje du skal vurdere å begynne å kartlegge syklusen på en måte, gjennom temping eller testing, så vet du når dere må prøve? Da kan du slappe mer av og la sex komme naturlig resten av syklusen.

Hvordan skjer egentlig temping og testing? Jeg vet at det finnes EL kalkulator, men hvordan fungerer den egentlig? Hvis jeg skal kartlegge meg selv i perioden rundt eggløsningen for eksempel, må jeg da kjøpe en eggløsningstest for hver dag?

Jeg har aldri gjort dette før, så jeg setter stor pris på om dere forteller litt om dette :-)

Skrevet

Trodde de fleste blødde litt etter livmorhalsprøve jeg? De skraper jo vekk overhuden og tar med celler ut så det blir jo et skrubbsår.

Skrevet

Blør alltid litt etter de har tatt prøven jeg også, så jeg må på med bind og gjerne ha det på resten av dagen. Har alltid tenkt på det som helt normalt. Som liv sier så skraper de jo vekk litt celler inni der så det blir jo et lite sår. (Dessuten er jeg generelt "lettblødd" uansett hvor jeg skraper meg.)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar, dere :-)))) jeg spurte to av mine venniner, og de sa at de ikke blør når de tar prøve, så jeg ble rimelig stresset...det er bra å høre at det ikke er unormalt.

Skrevet

Generelt anbefaler jeg ikke å bli alt for tekniske rundt testing tidlig i prøvingen, for de fleste skjer det raskt nok av seg selv. Men dersom det bidrar til å redusere stress kan det hjelpe en del.

EL kalkulatorer er unøyaktige, og kan være veldig missvisende for den enkelte, men kan gi en indikasjon. Kvinner har i snitt eggløsning 14 dager før mens. Ca 90% av kvinner har EL 11-17 dager før mens. Enkelte har mindre enn 10 dager før eller lengre enn 18 dager før, disse kan ha problemer med å bli gravid. Denne perioden kalles lutefasen (perioden fra egget slipper til kroppen støter ut livmorslimhinnen). For den enkelte er denne konstant +/- en dag. Jeg har for eksempel lutefase på 15 dager. Problemet med EL kalkulator er at de tar utgangspunkt i en gjennomsnittkvinne.

Det mest nøyaktige verktøyet er temperaturmåling. Men man vet først at man har hatt EL etter at temperaturen stiger, så metoden kan ikke brukes for å time sex i begynnelsen. Men har man kartlagt noen sykluser klarer man gjerne å regne seg frem til neste EL, særlig hvis man bruker verktøy som www.fertilityfriend.com. Les mer om temping her http://www.pernille.info/bbt.htm

Eggløsningstester måler LH nivå, som man har en topp av 12-36 timer før EL. Ved positiv test vet man at man har EL ca det neste døgnet. Et problem med EL test er at de kan være falskt positive, men dette skjer hos de færreste. Les mer her http://www.pernille.info/faq_egglosningstest.htm Man må teste daglig fra noen dager etter mens, avhengig av hvor lang syklusen er (står i bruksanvisningen). Fås kjøpt på apoteket. Eller mye billigere, og like trygge, teststrimler på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...