Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så skuffet og lei meg...

Føler jo jeg kan noe. Men at den ressursen jeg kunne ha vært ikke blir benyttet...

Jeg har toppkarakter (A) fra høyskole. Men i jobbsammenheng blir det bare mas og stress. Blir så grundig målt at jeg ikke føler jeg klarer å tenke. Stresset tar overhånd. Kolleger bruker albuer for å komme seg fram. Jeg er ærlig og prøver ikke å gi inntrykk av at jeg er bedre enn jeg er...

Er det ikke håp for meg, er det plass til sånne som meg i arbeidslivet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg var også i en jobb der jeg følte at det jeg var og det jeg kunne ikke kom til syne. Jeg hadde mye større ressurser tilgjengelig enn det de ønsket/kunne/ville benytte seg av, og grunnen til dette var at de ikke ville ta arbeidsoppgaver fra de som "alltid hadde hatt de" og gi de til meg. Selv om jeg var uendelig mye mer kvalifisert.

Dette førte til at bedriften var ineffektiv og det var så utrolig frustrerende. Det var ingen hemmelighet at jeg satt på mye kompetanse, og jeg ble ofte spurt til råds.

Tilslutt maktet jeg ikke mer. Jeg begynte å få dårlig selvtillit og kjedet meg rett og slett. Det å bli satt til rutineoppgaver dag inn og dag ut når du egentlig er utdannet til noe annet og i tillegg viser gang etter gang at du har en høy kompetanse, arbeidsmoral og kapasitet er drepende.

Jeg sa opp tilslutt og er i gang med videreutdanning.

AnonymBruker
Skrevet

TS, hva hjelper A når du ikke takler de personlige relasjonene? Spillet, vet du.

;-)

Gjest Rampunge
Skrevet

Viser bare hvor lite karakterer faktisk har å si! Karakterpresset på universitetet/høgskolen irriterer meg. Sier ingenting om dine evner på det sosiale plan og mellommenneskelige relasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Viser bare hvor lite karakterer faktisk har å si! Karakterpresset på universitetet/høgskolen irriterer meg. Sier ingenting om dine evner på det sosiale plan og mellommenneskelige relasjoner.

Trenger da virkelig ikke ha manglende sosiale antenner eller manglende evner på det sosiale plan. "Vinnerne" i arbeidslivet er KUN de som kan prate for seg, gjerne har en funksjonshemming så alle synes synd på en, eller rett og slett er psykopater. Utdanning betyr ingenting. Du kan ha hatt DE krevende eksamensoppgaver, men når du kommer ut i jobb etter endt embetstudium blir du satt til å bare bedrive lettere oppgaver som punching av tall i datasystemer o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt dumt å hinte om at trådstarter ikke har normalt gode sosiale evner, synes jeg. Problemet her er jo at det kanskje er en i overkant stressende arbeidsplass med mange kyniske "klatrere", enten det faglige står i fokus eller ikke. Jeg er selv faglig dyktig, jobber bra selvstendig og har ikke noe problem med å f eks dokumentere det jeg gjør osv. Men jeg hadde ikke taklet en arbeidsplass hvor arbeidet blir målt og vurdert opp og ned daglig (slik jeg kjenner enkelte veldig dyktige og produktive folk som har hatt det), hvor en kanskje alltid får negative tilbakemeldinger om småpirk, framfor å enten få jobbe mer i fred eller også får tilbakemelding på noe av det positive. Samboern min hadde en kollega som UANSETT hvor mye han sto på og gjorde sitt beste, måtte kritisere et eller annet, hver dag (mens han fikk gode tilbakemeldinger fra andre kollegaer)... Hvis dette blir den dominerende kulturen mister mennesker med normale sosiale evner og følelser noe av motivasjonen sin. At gode karakterer ikke betyr alt er nå så, i miljøer hvor det faglige ikke står i fokus er det klart at ikke karakterer og dyktighet er så viktig. Men det er i mine øyne veldig synd om arbeidsplasser mister dyktige, kanskje hyggelige og i utgangspunktet positive folk, fordi det legges mer vekt på overstyring og spisse albuer.

Selvfølgelig må en også venne seg til å tåle litt.

Gjest Rampunge
Skrevet

Mitt innlegg var ikke for å sverte TS, men generelt om karakterer. Jeg kjenner flere A-studenter, men det skorter ikke på de sosiale antennene på noen av de. Jeg vet også av flere som gikk ut med C, D og E, men samtidig totalt blottet for sosiale egenskaper.

AnonymBruker
Skrevet

Man skal svelge noen kameler enkelt og greit, sørge for å bli likt -og forstå at kollegaer ikke er vennene dine...

Har ennå til gode å finne en arbeidsplass med faglig dyktige mennesker som gjør jobben sin og inspirerer, i stedet er det mye sladder, backstabing og dårlig ledelse.

Jakter ennå :kaffekopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...