Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nevnt problemet mitt i et par tråder her inne, så beklager virkelig hvis jeg "klager" mye, og gjentar meg selv. Greia er at jeg er kjempe forvirret, og har et tankekjør uten like akkurat nå :(

Kort oppsummering:

Jeg sluttet på pilla i starten av august i fjor. Vi begynte å prøve i januar i år. Før dette, hoppet vi av i svingen, og benyttet oss av de såkalte sikre periodene.

Fra januar til nå, har syklusene vært rare. Har hatt normale blødninger fra 35-40 dagers mellomrom, men mye spotting midt i syklusene. Spottingen har gjerne vart i 7-14 dager. Spottingen gir seg ca 1 uke før mensen dukker opp for fullt.

Jeg var hos gynekolog for ca 1 uke siden og tok ultralyd. Konklusjonen ble progesteron-mangel, og jeg fikk resept på primolut. Skal også ta en blodprøve på mensdag 3 i netse syklus. Hun virket veldig rolig og positiv, og sa at dette kom til å ordne seg. Måtte bare få "renset opp" i systemet! Jeg fikk inntrykk av at dette var et forholdsvis vanlig problem etter langvarig p-pillebruk.

Dette er det jeg sliter med nå:

Jeg har vært ganske rolig etter undersøkelsen, men har hengt meg opp i et par ting hun sa.

I den ene eggstokken sa hun at eggene hang som "perler på en snor", og burde være lenger inne i eggstokken... Den andre eggstokken var grei. Jeg klarte ikke å stille så mange spørsmål som jeg kanskje burde, og endte opp med å google når jeg kom hjem istedet (utrolig dumt, jeg vet) :sjenert:

Hun spurte også om økt hårvekst. Jeg svarte nei, fordi jeg trodde først hun mente om det hadde økt siden jeg sluttet på piller. Og det har det ikke, men har egentlig alltid vært plaget av mye hår på legger og armer. Jeg fjerner også noen hår jeg har under navelen :rodme: (flaut)

Men dette har jeg hatt fra puberteten og oppover, så det er ingen nylig forandring.

Nå sitter jeg selvfølgelig og er helt sikker på at jeg har pco/pcos. Det eneste som krasjer med symptomene er overvekt. Jeg er ganske tynn, og har aldri hatt problemer med vekta. BMI på 20.

Hva synes dere jeg skal gjøre nå? Ringe gynekologen igjen? Vente til etter primolut-kuren?

Er så forvirra og ganske redd nå egentlig... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PCO/PCOS kan være en ganske diffus diagnose, der legene kun ser på ulike indikatorer;

- Økt hårvekst, overvekt, etc

- Avvikende hormonnivåer

- Cyster på eggstokkene

Du har tatt innvendig ultralyd, det som ble sagt var at ingenting var unormalt (ikke heng deg opp i småting legen sier). Du har ingen indikasjoner på PCO bortsett fra syklusforstyrrelser.

Jeg er selv tynn og uten cyster, men normale sykluser har jeg ikke. Men som gynekologen min sa den gangen jeg var opphengt i at jeg sikkert hadde PCO (jeg har ikke PCO), var at det ikke hadde noe å si hva man kalte dyret. Det er mange med PCO som blir gravid uten problemer, og det er mange uten PCO som sliter med å bli gravid. Behandlingen er omtrent den samme for alle grupper, selv om omlegging av kosthold og trening kan ha noe å si for PCO gruppen.

Det er fortsatt ikke ett år siden du sluttet på pillen. Kroppen din er ikke tilbake til normalen ennå. Det å ringe legen på nytt i morgen vil ikke bidra til noe som helst, hun ga all informasjon som var nødvendig. Stol på behandlingen og ta det med ro en stund til, du har bare prøvd noen få måneder. Jeg lover det at du ikke vil begynne med tyngre skyts enn Primolut ennå, og at en eventuell PCO diagnose ikke har noe som helst å si for behandlingen foreløbig.

Skrevet

Takk for godt svar igjen, Atheene! Kjempe snilt at du har tatt deg tid til å svare på flere av mine poster den siste tiden.

Jeg skal virkelig prøve å senke skuldrene, og ta tiden til hjelp. Dette med at eggene lå feil stresser meg litt. Tenkte ikke spesielt over det de første dagene, men når jeg leste på nett at dette gjerne var et symptom på pco/pcos kjente jeg at jeg ble redd! Og nå kobler jeg plutselig veldig mange andre symptomer sammen..

Tenkte først at jeg kanskje skulle droppe denne primolut kuren, og heller vente å se an en syklus eller to. Men nå tror jeg at jeg bare gjør som jeg har fått beskjed om.

Det virker sikkert litt hysterisk av meg å bli så stressa, men denne spottingen tar snart knekken på meg! Føler at jeg blør hele mnd med unntak av en ukes tid.

Takk igjen for gode råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...