Happychilli Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 heisann jeg er fortiden arbeidsledig og søker på alt som fins, samtidig som jeg sliter med ymse plager.. i tillegg så SER jeg 4 hull holdt jeg på og si, eller jeg kjenner det jo når jeg spiser også, så det er vel nesten garantert. Jeg vil ikke ødelegge tennene mine, og et av symptomene mine har hele tiden vært knusktørr munn. Det hjelper ikke og bruke produkter mot det heller, så jeg tenker liksom om dette kan ha vært med på og skape disse hullene.. jeg har omtrent ingen spyttproduksjon inni der store deler av døgnet. Jeg må også ta noen medisiner som OGSÅ gir munntørrhet. Hva kan jeg gjøre? er det mulig og få dekket noe behandling eller må jeg bare gå sånn til jeg har spart opp penger? har tannleger nedbetalingsmulighetere eller noe sånt? jeg må jo antagelig gjøre mye inni der liksom.. Jeg har ikke tidligere heller kunnet spare, fordi jeg har jobbet 50%, bare så det er sagt.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Kanskje NAV kan dekke deler av beløpet? Men da må du vel ha legeattest på at tannproblemene dine skyldes en av de "godkjente" sykdommene tenker jeg. Jeg innbiller meg at Sjøgrens syndrom kan gi rett til økonomisk hjelp til tannbehandling, så jeg googlet bare for å være sikker og fant dette: Har man store tannlegeutgifter p.g.a. Sjøgrens syndrom har man krav på å få dekt utgifter gjennom NAV. Nå vet jo ikke jeg hva grunnen er til at du har munntørrhet, men det kan jo være verdt å sjekke opp i
Happychilli Skrevet 13. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2011 nei det er ingen som vet hvorfor jeg har det enda.. er under utredning.. jeg vil bare få dette gjort liksom.. slik at tennene ikke råtner eller noe:P
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 Disse medisinene du tar som gir munntørrhet - er det er bivirkning som er nevnt i pakningsvedlegget? Kanskje du da kan ta med deg resepten som bevis på at du bruker medisinen, samt pakningsvedlegget så NAV kan se svart på hvitt at du har munntørrhet pga sykdom?
Happychilli Skrevet 13. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2011 ja..det står i pakningsvedlegget.
Happychilli Skrevet 13. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2011 Den tannen som er verst kjennes ut som at jeg tar på en nerve når jeg tar på den.. Det iser lissom.. De andre er bare hull jeg ser men ikke kjenner.. Hva tror dere jeg må gjøre hos tannlegen? Med dette verste hullet tenker jeg på..
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 NAV har ingenting med tennene dine å gjøre(heldigvis?? ), det er tannlegen som avgjør om du har rett på refusjon og dette gjøres i samråd med HELFO. Denne refusjonenvurderinge gjøres blant annet etter ftrl § 5-6. Se her for rundskriv gjeldende fra 01012011. Ganske lang nede på siden står det om hyposalivasjon. Så kom deg til tannlegen du
skruf Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 Du må iallefall oppsøke tannlege før tilstanden blir verre! Jo verre, jo dyrere... Jeg har en slekting som var langvarig sykemeldt og gikk over på AAP. Tennene var siste prioritert pga dårlig økonomi. Tilslutt ble det ille; broer, kroner, rotfyllinger....og svindyrt! Heldigvis fant han en skikkelig grei tannlege som lot han betale litt etter litt, han tok det som hastet mest først, også jobbet han med det restrerende over tid. Tror de fleste tannleger vil la deg dele opp summen, og er det "bare" 4 vanlige hull vil ikke summen bli så avskrekkende som om du har måtte rotfylle 4 tenner. Slektningen min var/er og forresten plaget av munntørrhet pga medisiner, men han fikk ikke dekt noe fra NAV. Og det er som en tidligere her har skrevet tannegen som søker om det. Jeg fikk bitekloss til å ha på fortennene pga jeg biter sammen kjevene om natten. Dette fikk jeg dekket, og det var tannlegen som ordnet ut med NAV.
Rayanne Skrevet 14. april 2011 #9 Skrevet 14. april 2011 De har utvidet hva slags sykdommer som gir sponsing, du kan få dekket 2/3-deler av beløpet, dersom tannlegen vurderer deg som innefor dekningen. Gå til en tannlege, og forhør deg litt. Mange tannleger er også behjelpelige med nedbetaling, eventuelt kan du prøve å ta opp lån. Tannbehandling er en av de få tingene det lønner seg å ta på krita, siden det fort blir mye dyrere å vente, enn evt renter beløper seg på, i tillegg til at stadige tannproblemer setter ned almennhelse og livskvalitet.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #10 Skrevet 14. april 2011 Rayanne, de har ikke utvidet, de har redusert I mange tilfeller nå får man ikke dekket utgifter hvis man er spiseforstyrret en gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå