Gå til innhold

Lånekassen og sykestipend

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei

Jeg skal søke om å få omgjort lånet dette semesteret til sykestipend, fordi jeg har vært studieufør. Er det andre her som har gjort det, og var lånekassen vanskelige å ha med å gjøre i den sammenhengen? De er absolutt ikke hjelpsomme når jeg ringer dem på telefonen, men tenkte at når man sender en søknad i posten så tar de deg gjerne mer på alvor (med attest fra legen, selvsagt)?

*takknemlig for alle svar*

AnonymBruker
Skrevet

Har to vidt forskjellige erfaringer iforhold til lånekassen.

Ene gangen gjaldt sykestipend, og andre gangen var i forbindelse med svangerskapstipende/fødselstipend.

Sykestipendet, tok det lang tid å få ordnet opp i. Det var ei evig papirmølje, med brev frem og tilbake. Dokumentasjon som måtte sendes hit og dit og overalt. Men alt ordnet seg jo tilslutt.

Da det kom til fødselstipendet, så klok av skade ringte jeg inn før termin for å forhøre meg om dokumentasjon jeg måtte sende inn med engang barnet var født. En hyggelig dame snakket jeg med.

Sendte det hun sa, mend engang ungen var født, og vedtaket var påplass iløpet av tre uker.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har sykemelding for perioden du søker sykestipend for, og uførheten har vart i minst så og så mange uker, skal det ikke være noe problem.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Etter hva jeg har lest på lanekassen.no, så skal man sende inn et skjema S, hvor en person med sykemeldingsrett skal attestere at man har vært studieufør i perioden man søker for.

Dere som har søkt, har dette vært nok, eventuelt hvilke andre papirer har dere blitt bedt om å skaffe?

Takk for svar så langt, forresten! :jepp:

Skrevet

Eg trong ikkje sende inn meir enn sjukemelding og skjema S. Gjekk ikkje mange dagane før saka var ferdigbehandla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...