Gå til innhold

Er dette normalt ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skal være en overraskelse, men det er brudens venninner som skal drikke henne ut, og det er ikke alltid forloveren kjenner alle. Jeg er vant med at brud gir en liste over ønskede venninner, så inviterer forloveren deretter.

Man om man gir en liste, er det jo ingen overraskelse at man får et utdrikningslag da. Jeg var i et u.l hvor bruden ikke visste noe om hvorvidt det ble, eller hvem som kom. Om man vet helt sikkert både at det vil bli holdt u.l, og hvem som kommer, går man jo bare å venter på når det skal skje.. ikke mye spenning etter min mening. I det u.l jeg var i laget forloveren lukket f.b gruppe, inviterte venner, og fikk de til å invitere de som manglet, så diskuterte de sammen hva som passet av aktiviteter, hvilken dag o.l..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit. Samtidig har jeg opplevd det selv, av ca 20 gjester i utdrikningslaget var vi kun to som ikke var bedt i bryllupet. Og det ble snakket mye om det kommende bryllupet i utdrikningslaget, så da følte vi oss litt utenfor. (Det var helt naturlig at jeg og den andre jenta ikke var bedt i bryllupet, jeg tror vi fylte kvoten for "barndomsvenner" - hadde ikke snakket med bruden på nesten 10 år da invitasjonen kom).

Så mitt svar er at jeg synes det er OK, spesielt hvis det er ganske mange som ikke skal i bryllupet.

Gjest MrsTux
Skrevet

Jeg menes også at det må være ok å be flere til utdrikningslag enn til bryllup. Mange ønsker et lite og privat bryllup med kun nærmeste familie, skal man da ikke kunne ha utdrikningslag med venninnegjengen? Imidlertiid ville det kanskje vært merkelig om alle unntatt en eller to var invitert til begge deler.

Skrevet

Man om man gir en liste, er det jo ingen overraskelse at man får et utdrikningslag da. Jeg var i et u.l hvor bruden ikke visste noe om hvorvidt det ble, eller hvem som kom. Om man vet helt sikkert både at det vil bli holdt u.l, og hvem som kommer, går man jo bare å venter på når det skal skje.. ikke mye spenning etter min mening. I det u.l jeg var i laget forloveren lukket f.b gruppe, inviterte venner, og fikk de til å invitere de som manglet, så diskuterte de sammen hva som passet av aktiviteter, hvilken dag o.l..

Det er sjelden et spm OM man får det. Nøyaktig HVEM som kommer, og tid, sted og aktiviteter er jo fortsatt hemmelig for bruden (stort sett).

Ellers liker jeg fremgangsmåten du nevner. Om man samles eller diskuterer det på fb, er tanken lik :)

Skrevet

I følge ei jeg kjenner, skal man og invitere alle av samme kjønn på telefonlista si til utdrikningslag... Skulle i så fall alle bli bedt til bryllup og?

Om jeg skulle ha fulgt dette, så hadde det blitt b.la et par barnehagestyrere og et par-tre ped.ledere fra barnehagene jeg jobber i. Farmor og mormor på 84, en tidligere kollega jeg ikke har noe felles med, men lagra nr. av nødvendige årsaker. Et par kjendisdamer jeg har lagra nr til, kun som en kuriositet, og en tidligere regnskapsfører for et firma jeg jobba i tidligere :skratte: Ser for meg utdrikkingslaget der ja :skratte:

Vi hadde et lite bryllup. Min kjære bror og forlover arrangerte en hyggelig sammenkomst for meg i forkant (ville ikke ha noe store greier) og jeg fikk komme med navn på folk jeg ville skulle komme. Det ble bedt folk av begge kjønn, og vi hadde en veldig hyggelig kveld. Kun 2 stk i tillegg til meg selv og min bror skulle i bryllup, hvorav hun ene skulle stå for fotograferinga.

Jeg hadde gjerne blitt med i et UL uten å være bedt i bryllup. Men det hadde kanskje vert litt rart om jeg var den eneste blandt 20 stk som ikke skulle i bryllup da.

Gjest Blondie65
Skrevet

Her er det vanlig at det er flere som ikke skal i bryllup som skal i utdrikningslag. Blant annet er det slett ikke uvanlig at man ber kolleger og andre litt mer perifere venner i en slik anledning.

Det må jo likevel være opp til hver enkelt om man ønsker å delta eller ikke.

Jeg har vært i flere utdrikningslag der jeg ikke var invitert i bryllupet uten at dagen ble brukt til å snakke om bryllupet av den grunn.

Men det er klart at hvis det er 12 jenter samlet og bare 1-2 ikke er invitert i bryllupet skjønner jo jeg også at det kan bli litt stusselig.

Skrevet

Jeg hadde utdrikningslag med mine venninner enda de ikke var bedt i bryllupet. Men nå hadde ikke jeg noe ekstravagant utdrikninslag så jeg tror ikke det kostet dem allverden, de måtte ikke reise langt heller. Jeg synes det er helt greit å invitere venninner som ikke er invitert i bryllupet på utdrikningslag, men man kan ikke forvente at de skal stille opp og betale fler foldige hundre, kanskje opp mot tusen kroner hvis de ikke er invitert i selve bryllupet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i ett utdrikningslag der det også kom folk som ikke var invitert i bryllupet. De kom senere på kvelden, etter middagen, da vi skulle ut på byen. Så slapp de å betale mange hundre kroner for aktiviteter etc, men var med på en vanlig fest på byen.

Skrevet

Min forlover (mannlig sådan) ba om en liste over hvem jeg ville ha med. Han er min bestis, men kjenner få av venninnene mine.

Jeg har gitt en liste basert på inviterte til bryllupet, og jeg mener det er uhøflig å invitere folk som ikke er invitert i bryllupet, men det er min mening.

Skrevet

Jeg synes det er uhøflig.

Men hvis noen velger å invitere alle kollegaene sine + alle venner i utdrikningslaget, så kan jeg skjønne at alle de ikke blir invitert til selve bryllupet. Men slikt hadde ikke jeg gjort selv.

Skrevet

Det spiller strengt tatt ingen rolle hvor mange det er, utdrikningslag handler som regel om at man koser seg sammen med venner, noe denne tråden også viser. For meg er utdrikningslag kos og hygge med dem man er glad i, i mitt tilfelle en god venninne.

Utdrikningslag regnes som regel som en fest eller selskap som forlover ordner, og for oss blir det en feiring av det kommende giftemålet og alt som hører med. Eneste forskjellen at vi blir færre og det blir ingen alkohol og utdritning.

Mvh Yvonne :heiajente:

Men da blir du jo ikke "drukket ut" Det er jo der utdrikningslag er. Skjønner ikke vitsen med å kalle det noe det ikke er....

Skrevet (endret)

Men da blir du jo ikke "drukket ut" Det er jo der utdrikningslag er. Skjønner ikke vitsen med å kalle det noe det ikke er....

Da er det i såfall mange som må omformulere seg da det for mange ikke er viktig å bli drukket ut. Mitt inntrykk etter å ha frekventert en rekke bryllupsforum og lignende er nemlig at man bruker dette som uttrykk for at man skal gifte seg snart, flere og flere går bort i fra fokus på drikking til at man heller fokuserer på samvær mellom venninner/venner. Uansett, jeg kan godt kalle det en "feiring av at jeg skal snart gifte meg", men for enkelhetens skyld sier man ofte bare "utdrikningslag". Sånn sett er vel de engelske uttrykkene "bachelorette party" og "hen party" mer dekkende.

Uansett, jeg ser ikke helt hva som er vitsen med å henge seg opp i dette.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke hvilken planet du er på.

Det finnes både utdrikningslag der man står naken på vannski ut fjorden og selger kyss iført brudeslør og hyggekveld på hytten uten forutgående utdritning. Begge deler er utdrikkingslag uten at det nødvendigvis er flatfyll involvert. Som regel er fellesnevneren at det er en overraskelse for bruden hva og hvor man skal.

Skrevet

Jeg synes det er frekt å invitere noen til kun utdrikningslag, og ikke i bryllup.

Skrevet

Dere som synes det er frekt, hva tenker dere om et brudepar som skal ha et lite bryllup (foreldre, søsken + forlovere)? Er det også i en slik setting frekt å ha et utdrikningslag med flere gjester, slik at man da må begrense seg til at det kun blir med forlover + evt. søsken hvis man ønsker å unngå å tråkke noen på tærene?

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Synes det er rart at mange synes det er frekt å be folk i utdrikningslaget og ikke i bryllupet. I min krets er det vanlig å be venninner fra ungdomsårene som man har mistet mye kontakt med. Men hvorfor skal man be disse i bryllupet?? De man som regel har i bryllupet er jo familie og nære venner. Iallefall det jeg er vant med. Har vært i mange utdrikningslag hvor jeg ikke har vært bedt i bryllupet og det har jeg ALDRI reagert på :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Min forlover ba meg skrive liste med de jentene jeg ville ha i utdrikningslaget. En god del av dem er jo jenter hun ikke kjenner fra før, men som jeg vil ha der. Det hadde blitt rart om hun skulle velge gjester for meg synes jeg.

Jeg har også noen som ikke skal i bryllupet, men det blir vel bare 3-4 stk. Jeg tenkte en stund på dette og snakket med forloveren min om det, men vi kom fram til at det er jo MIN dag og MITT bryllup, så får jeg be hvem jeg vil og de som vil komme, de kommer :)

Noen av de jentene jeg skal be er som flere her nevner, barndomsvenninner jeg ikke ser så ofte lenger osv. Synes det blir koselig og en god mulighet til å samles :)

Har hørt om en slik løsning før også, ikke så uvanlig tror jeg. Synes uansett man ikke skal henge seg opp i hva som er normalt og unormalt eller vanlig og ikke. Brudeparet bestemmer selv, og det har vel de aller fleste forståelse for får jeg håpe.

AnonymBruker
Skrevet

En underlig og lite sosial "trend". For mange er det tydeligvis om å gjøre å bare raske sammen flest mulig folk for å ha et utdrikningslag.

Hvis personen ikke er verdig en invitasjon i selve bryllupet (om så ikke på kaffe en gang), så forstår jeg virkelig ikke meningen med at de deltar på et utdrikningslag heller.

Skrevet

Jeg vil påstå at det kommer litt ann på. Om man inviterer noen bare for å ha påfyll av gjester,(så man er flere til å betale for utskeielsene til bruden) så synes jeg det er en uting. Om det er gode venner av bruden, og man har begrenset med hva man har råd til i selve bryllupet, så ser jeg ikke helt problemet.

Mitt utdrikkningslag var ikke det største, vi var bare 6 stykker, og av dem var 2 stykker ikke invitert i bryllupet. De andre var da søstrene mine, samt forloveren min.

De to andre venninnene ble spurt, og forsikret de at det var greit, og skjønte da også at bare familien ble bedt i selve bryllupet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg visste ikke at mange ser på det som frekt å invitere til utdrikningslag, men ikke bryllup. Jeg har alltid sett på utdrikningslag som en måte å samle venninner på og inkludere alle, også de som man av ulike grunner ikke har anledning til å be i bryllupet.

Dersom man har et relativt beskjedent bryllup med f.eks. 40 gjester (dvs. noe familie med partnere og noen få venner med partnere), så må man ha et lite utdrikningslag?

Jeg har aldri følt det har vært frekt å bli bedt i utdrikningslag og ikke bryllup, uavhengig om det er fire eller hundre gjester. I min vennekrets er i alle fall dette helt normalt.

Det er høyst frivillig å komme i utdrikningslag. TS: Jeg vil tro at bruden har full forståelse for at du ikke har anledning til å komme, spesielt når det innebærer lang reisevei, unntaket er vel dersom bruden er ekstremt følsom, og av erfaringene KG-brukerne har, så er det tydeligvis en del av dem (selv om jeg aldri har møtt en slik brud).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...