AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 Vil ikke oppfattes som bitter eller sur, for det er jeg ikke. Men jeg er bare undrende om dette er normalt å gjøre. Jeg er bedt i utdrikningslag for ei venninne som skal gifte seg i sommer. Men jeg er ikke bedt i bryllupet, hverken middag eller kaffe og kaker. Jeg bor langt unna, så dette innebærer flytur eller en dags kjøring for meg. Er det normalt å gjøre slikt ?
Gjesten Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Jeg har fått inntrykk av at det blir mer og mer normalt å gjøre, men jeg synes egentlig det er ganske uhøflig. Du får vurdere selv om turen er verdt det
Gjest Spinell Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 Jeg har vært i utdrikningslag der jeg selv ikke har vært invitert i bryllupet. Når jeg tenker etter, tror jeg det har vært deltakere som ikke har vært invitert i bryllupet i nesten alle de utdrikningslagene jeg har vært i. Jeg har også arrangert utdrikningslag selv og invitert gamle venninner av bruden, som ikke har vært invitert i bryllupet. Det har ikke vært sure miner av den grunn, og man velger selv om man vil reise eller ikke. Hvis en ikke skal i bryllupet kan det jo dessuten være en fin anledning til å ønske bruden tillykke med den forestående begivenheten 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 Hvorfor i all verden ber man folk til utdrikningslaget som ikke er bedt til bryllupet? Full forståelse hvis du ikke ønsker å bruke penger på både fly og opphold til et U.L hvis bryllup du ikke er bedt i. Det hadde ikke jeg gjort heller. 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #5 Skrevet 13. april 2011 I min krets er det normalt. Jeg er vant til at utdrikningslag er en skikkelig jentefest for "jentene" til bruden, ikke en forfest til bryllupet. I mitt utdrikningslag var i tillegg til mine nærmeste venninner (3stk) også svigerinner (2stk), "vennepar-venninner", to jevnaldrende kollegaer jeg har veldig god kontakt med, studievenninner og et par andre jeg har blitt kjent med men som jeg ikke er supersuperclose med (bl a søsteren til bestevenninna mi, ei fra barselgruppa som jeg har holdt kontakten med, en tidligere kollega jeg har hatt veldig mye med å gjøre osv). Toppen av alt var at forloveren min hadde greid å samle hele jentegjengen min som var som erteris på barne- og ungdomsskolen, vi treffes kanskje en-to ganger i året ellers men at de alle ville og hadde mulighet til å komme i utdrikningslaget mitt var kjempestort for meg! Totalt var vi vel 22stk og bortsett fra bryllupsdagen og fødselen til barnet mitt, tror jeg det var den beste dagen (eller helgen, siden vi hadde overnatting på hytte) i mitt liv. Av disse var det 8 som var invitert i bryllupet. 1
Mischa Skrevet 13. april 2011 #6 Skrevet 13. april 2011 Jeg føler jeg bare er kritisk til det meste på bryllupsfronten om dagen (selv om jeg er forlover og selv skal gifte meg!), men samme som med kaffegjester - jeg synes det er en uting at man velger å be folk kun i utdrikningslag når man ikke er invitert i bryllup! Igjen ville jeg nok ikke brukt masse penger på å stille når jeg ikke fikk komme i bryllupet.. 1
Ridderspore Skrevet 13. april 2011 #7 Skrevet 13. april 2011 Jeg har snakket med min venninne om at det ikke skal bes personer på utdrikkingslaget som ikke er bedt i bryllupet. Jeg gjorde det nemlig for henne (forslag på en person i fra mannen hennes) og hun syntes det var pinlig og inviterte seinere denne personen i bryllupet på grunn av dette. Min mann har vært bedt i et utdrikkingslag til person hvis han ikke var invitert i bryllup til. Han dro ikke. Opplegget var dyrt, og han følte ikke stooor motivasjon for å legge alle kluter til ettersom han ikke var bedt på kaffe en gang i dette bryllupet.
Anglofil Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 For meg er dette bare frekt, jeg synes det er uhørt at de som er med i utdrikningslaget ikke er bedt i bryllupet. Mvh Yvonne 5
FruN Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 I følge ei jeg kjenner, skal man og invitere alle av samme kjønn på telefonlista si til utdrikningslag... Skulle i så fall alle bli bedt til bryllup og?
Vindmølle Skrevet 13. april 2011 #10 Skrevet 13. april 2011 I alle utdrikningslagene jeg har vært har det vært deltagere som ikke er invitert i bryllupet, så det er helt normalt i mine kretser hvertfall. Som en over her skrev så ser ikke jeg på utdrikningslag som en førfest for bryllupet, men en mulighet til å samle sammen hele venninnegjengen. Vi er en stor vennegjeng, og skulle alle invitert hverandre (m/følge) i hverandres bryllup hadde det fort blitt noen voldsomme bryllup. Innad i gjengen er det gjerne et par stk som man anser som sine nærmeste, men resten er også personer man anser som gode venner. Alle har imidlertid forståelse for at man ikke kan invitere alle i bryllupet, men at utdrikningslaget er en fin mulighet til å kunne inkludere alle og at alle kan få være med å sette litt stas på bruden. Jeg hadde helt ærlig blitt skikkelig lei meg hvis jeg ikke hadde fått delta i utdrikningslaget til de i gjengen som jeg ikke var i bryllupet til. I utdrikningslagene jeg har vært i har det også vært ganske vanlig å både invitere gamle venninner som man gjerne har mistet litt kontakten med de siste årene (f.eks bestevenninnen fra ungdomsårene), eller helt nye vennskap fra barselgruppe, jobb osv og som enda ikke har blitt så nære at et er naturlig å bli invitert i bryllupet. Om man selv synes det er verd det å reise til en annen by for å delta i et utdrikningslag er jo en annen sak. Har man lyst og råd så er det jo bare å være med, men jeg skulle tro at de fleste har forståelse for at man evt. takker nei i og med at man trolig ikke er av de aller nærmeste vennene til bruden. 6
Anglofil Skrevet 13. april 2011 #11 Skrevet 13. april 2011 I følge ei jeg kjenner, skal man og invitere alle av samme kjønn på telefonlista si til utdrikningslag... Skulle i så fall alle bli bedt til bryllup og? Nei, for jeg kunne aldri gjort det på denne måten. I mitt utdrikningslag blir vi to, og jeg er fornøyd med det, orker ikke masse folk og mye styr. En god middag holder lenger. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #12 Skrevet 13. april 2011 Nei, for jeg kunne aldri gjort det på denne måten. I mitt utdrikningslag blir vi to, og jeg er fornøyd med det, orker ikke masse folk og mye styr. En god middag holder lenger. Mvh Yvonne Nå er det stor forskjell på å være to stk og å be hele telefonlista si da! Å si det er uhørt å ikke be alle i utdrikningslaget synes jeg er...ja, uhørt! I mitt utdrikningslag var det 20 gjester, alle jenter jeg er kjempeglad i og som har betydd mye for meg gjennom livet. Skulle alle blitt invitert i bryllupet (selvfølgelig med partner) ville det blitt 40stk - det er godt over halvparten av bryllupsgjestene mine det!
Djungelvrål Skrevet 13. april 2011 #13 Skrevet 13. april 2011 Nei, for jeg kunne aldri gjort det på denne måten. I mitt utdrikningslag blir vi to, og jeg er fornøyd med det, orker ikke masse folk og mye styr. En god middag holder lenger. Mvh Yvonne Det kalles ikke utdrikningslag, da kalles det middag med en venninne... 7
Anglofil Skrevet 13. april 2011 #14 Skrevet 13. april 2011 (endret) Det kalles ikke utdrikningslag, da kalles det middag med en venninne... Det spiller strengt tatt ingen rolle hvor mange det er, utdrikningslag handler som regel om at man koser seg sammen med venner, noe denne tråden også viser. For meg er utdrikningslag kos og hygge med dem man er glad i, i mitt tilfelle en god venninne. Utdrikningslag regnes som regel som en fest eller selskap som forlover ordner, og for oss blir det en feiring av det kommende giftemålet og alt som hører med. Eneste forskjellen at vi blir færre og det blir ingen alkohol og utdritning. Mvh Yvonne Endret 13. april 2011 av Yvonne 1
Anglofil Skrevet 13. april 2011 #15 Skrevet 13. april 2011 Nå er det stor forskjell på å være to stk og å be hele telefonlista si da! Å si det er uhørt å ikke be alle i utdrikningslaget synes jeg er...ja, uhørt! I mitt utdrikningslag var det 20 gjester, alle jenter jeg er kjempeglad i og som har betydd mye for meg gjennom livet. Skulle alle blitt invitert i bryllupet (selvfølgelig med partner) ville det blitt 40stk - det er godt over halvparten av bryllupsgjestene mine det! Vel, det viser jo bare at vi ser helt forskjellig på det. For meg virker det merkelig. Forøvrig har jeg flere venninner jeg ber i mitt bryllup (de bes ikke i utdrikningslaget pga avstand) med følge, bare så det er sagt. Uansett, hadde udrikningslaget blitt som jeg hadde tenkt det så hadde jeg kun hatt med folk som ble invitert i bryllupet. For meg er det merkelig å rangere venner og be noen og ikke andre hvis de først har blitt bedt til utdrikningslaget. Og det er slik jeg ser på det, at andre tenker annerledes er jo greit det. Mvh Yvonne
mirrmurr Skrevet 13. april 2011 #16 Skrevet 13. april 2011 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=548153 Det er en tråd som er noen uker gammel som er litt om det samme....
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #17 Skrevet 14. april 2011 Jeg ga også beskjed til forlover om at jeg ikke ville hun skulle invitere andre enn mine bryllupsgjester til utdrikningslaget. Jeg ville syntes det hadde vært pinlig ellers, for det er jo naturlig at man snakker litt om bryllupet i utdrikningslaget, og da ville vel noen føle seg temmelig utenfor.
Golde Skrevet 14. april 2011 #18 Skrevet 14. april 2011 Enig med dem som sier det er frekt å be gjester i utdrikningslaget som ikke blir bedt i bryllupet. Jeg har aldri vært borti det. Jeg ville absolutt følt meg annenrangs om jeg var god nok for å komme i utrdikningslaget, men ikke i bryllupet til noen av mine venninner.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #19 Skrevet 14. april 2011 Etter min erfaring er det forloveren som arrangerer utdrikningslaget, og ikke alle forlovere har fått sett/sjekket gjestelista på forhånd.. utdrikningslaget skal jo være en overraskelse. Da synes jeg ikke bruden skal klandres for at hun ikke ber alle som er bedt til utdrikningslag...
FruN Skrevet 14. april 2011 #20 Skrevet 14. april 2011 Etter min erfaring er det forloveren som arrangerer utdrikningslaget, og ikke alle forlovere har fått sett/sjekket gjestelista på forhånd.. utdrikningslaget skal jo være en overraskelse. Da synes jeg ikke bruden skal klandres for at hun ikke ber alle som er bedt til utdrikningslag... Ja, det skal være en overraskelse, men det er brudens venninner som skal drikke henne ut, og det er ikke alltid forloveren kjenner alle. Jeg er vant med at brud gir en liste over ønskede venninner, så inviterer forloveren deretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå